torsdag, januari 26

Tips till internetz 2

Jag vill ha ett bord från Ilva, som sagt. Bordet kostar 1400kr och Ilva tar ut en frakt på 1800kr. Även om jag inte var i branschen så skulle jag förstå att det är åt helvete. Dessutom finns dom enbart i Malmö utan återförsäljare nån annanstans och när jag mailade deras kundtjänst och frågade om frakt/återförsäljare så fick jag till svar (visserligen väldigt vänligt): Anledningen är att vi har fraktpris per leveranstillfälle, så oavsett hur mycket du beställer, så kostar det 1800kr/leveranstillfälle. 


Alltså, jag förstår inte. I vanliga fall kanske frakt ligger nånstans runt 15% eller mindre. I Ilvas fall behöver en kund handla för 12000 kronor för att en fraktkostnad på 1800 kronor ska vara rimligt, med 15% som riktlinje anyway. Problemet är väl att om jag som kund väljer att lägga 12000 kronor eller mer så kan man ju tycka att ett företag med företagsavtal väl isåfall kan bjuppa på en del av deras fraktkostnad? Och med man menar jag jag. För att inte tala om alla som kanske tycker att deras produkter är svinsnygga, men att betala mer i frakt än vad produkten är värd lär ju hända ungefär aldrig.

Näe Ilva, fy skäms kissa och gå och lägg er.

8 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Men vafan. Fraktar de med helikopter eller vad?

Linn sa...

Med två betjänter som bär det diamantprydda emballaget på en stor kudde mellan sig.

Jessica sa...

Sjukt störande, sådant där blir man ju bara arg/ledsen/frustrerad på!!

Sofia sa...

Men alltså va? Är det deras hemkörning som ska gå till Sthlm då? Allvarligt?

Linn sa...

Jessica: precis.

Sofia: japp, allvarligt. 1800 i frakt till Sverige som ej har postnummer som börjar med 200. Typ.

Den tjocke konsulten sa...

Hitta någon annan i Sthlm som också vill ha en grej från Ilva, beställ tillsammans och dela på frakten?

Om bordet levereras i monterat skick (t.ex. om plattjärnen i underredet är svetsade) så förstår jag att transporten blir dyr.

emma sofie w sa...

Alternativ annars är ju om du har en kompis i Malmö som kan köpa bordet åt dig och sen slänga iväg det till Stockholm med typ bussgods? Bussgods är ju typ gratis om man jämför med Ilvas fraktkostnad.

Linn sa...

Jo alltså, jag vet ju att det går att lösa. Jag tycker bara att det är en jävligt konstig säljstrategi att aktivt hindra sina kunder från att köpa.