tisdag, januari 17

Lilla internetskolan pt. 1

Jag jobbar ju med e-handel, som ni kanske vet. Eller så vet ni inte det, men då gör ni det nu. Iallafall. Om det nu sitter nån där på andra sidan och ba det här med webb, hur liksom GÖR man? så tänkte jag att jag kan passa på och komma med mina två cent i den frågan. Starting now.

1) Ha inte bakgrundsmusik. 
För det första så lyssnar jag själv på musik redan så när sidan börjar spela plingelplongel så låter det förjävligt. För det andra så har ni väldigt sällan samma musiksmak som jag.
Påföljd: jag panikletar efter stäng ner fönster-knappen.

2) Fyll inte sidan med reklam för massa skit så man inte hittar era produkter. (Produkt kan även vara text, mkaj?)
Säg att jag googlar "gym södermalm" (helt hypotetisk fråga. Ehum). Vill jag mötas av en sida där jag vid första anblick får reda på vad jag vill veta (location/pris) eller vill jag se tusen reklamer för nutrilette, fjällresor och vandrarkängor? Tänk less is more här. Väldigt mycket less is more.
Påföljd: Jag blir sur och kommer DEFINITIVT inte att signa hos er pga irritation.

3) Använd inte marknadsundersökning som poppar upp efter noll sekunder. 
För det första är det hemskt irriterande med pop-ups över huvud taget. Ungefär  2007. För det andra så är det väl hemskt svårt för mig att svara på frågor när jag inte har fått chansen att ens klicka runt på sidan först. Upplever du att hemsidan är informativ? Ja, inte fan vet jag. JAG FÅR JU INTE KOLLA PÅ DEN!
Påföljd: Blir arg. Stänger ner. Sorterar in under Sjukt Störig Site och besöker aldrig igen.

Var. Så. Goda.

Nu ska jag dra till min moster och bli bortskämd. Hejdå.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Men JA, de som har musik på sina sajten. HUR TÄNKTE DE DÄR?!

Sara sa...

Duger "min" shop - peachy.se? Vi eftersträvar att man ska bli glad av att besöka den!

Nu blir jag nyfiken på var du jobbar!

Linn sa...

Johanna: allltså jag vet inte. Inte alls?

Sara: nu är ju jag bara en person dom tycker saker och igen allvetande gud, men jag tycker den var jättefin! Ren, lättnavigerad, informativ, få klick till köp. Om något så kanske jag hade minskat "gilla oss på facebook"-bannern och lagt den lite mindre centralt på förstasidan för att minska känslan av "motprestation/ängslighet" samt gett plats för mer rena erbjudande eller nån rolig funktion som är direktkopplad till er site. Men igen, det är bara min personliga smak och jag vet ju inte vad era mål är heller.

Tyvärr kopplar jag inte ihop företagsnamnet med min privatblogg eftersom den här bloggen inte på något sätt speglar nåt annat än mig.

Sara sa...

Tack snälla för feedback! Och jag förstår, förstås, men blir nyfiken...

Linn sa...

Hej igen,

Igår kollade jag på mobilen och jag kollade en gång till nu på datorn och gick igenom kassan. Ett litet tips är att ta bort kravet på login/registrering för att se betalningsmöjligheter. Över huvud taget minskar login i kassan konverteringsgraden drastiskt. Sen undrar jag om det är helt okej att spara "kontoinformation" innan kunden har genomfört köpet på det smygsättet ni har valt?

Jag antar att ni gör det för att bygga ert e-mailregister eftersom nyhetsbrevsboxen är förifylld, men jag tycker inte att det känns helt schysst. Om jag vore ni skulle jag sluta med kontoregistreringen och låta betalmetoderna synas innan login/spara och inte registrera kunden förrän köpet är klart samt ha en separat "signa upp på nyhetsbrev"-formulär. Ni kanske får färre prenumeranter, men bättre kvalitet på prenumeranterna.

Tips är att kolla in www.evelinaander.se för mer info om nyhetsbrev. Hon är expert på ämnet.

Sara sa...

Men shit vad snällt att du bryr dig om vårt lilla fritidsprojekt! Jag ska ta upp detta med teknikansvarig (min man...) och fixa. Om du hittar ett par strumpor som du gillar så skickar jag dem till dig som tack för hjälpen. Maila sara@peachy.se i sådana fall! Tack tack!