måndag, januari 2

Fråga bloggen! (För ni vet mest)

Okej, så jag har kollat färdigt på Sons of Anarchy nu. Jag blev hooked och nu saknar jag mina kompisar Jax och Tig och Juice och company, men dom kommer inte vilja leka med mig på ett tag och en av sakerna jag önskade för 2012 var ju att se fler bra tv-serier så jag tänkte att jag kollar med er.

Jag gillar: Buffy, Parenthood, Californication, Dexter, SoA, Love Sex Money, Criminal Minds, Big Bang Theory, Entourage, Flight of the Conchords, den där med fotbollsfruar i England, Cold Feet, första säsongerna av Grey's anatomy,  Private Practice, första säsongerna av Mad Men och sånt.

Jag gillar inte: Sex and the city (dumihuvetframkallande), True blood (böckerna är bättre), In Treatment (för långsam), Lost (för knäpp), Prison Break (för freakad).

Jag har redan fått bud på att jag ska se Suits och Boardwalk Empire, men förutom det så är jag ute efter serier som inte har gått 7 säsonger redan (pga orkar inte förlora en hel månad av fanatiskt tittande). Vill ni vara urgölliga och hjälpa mig här?

Tack på förhand!

30 kommentarer:

anna sa...

Misfits
- Sjukt roligt, är dock bäst de första två säsongerna (finns tre så här långt). Lagom långa säsonger (6 avsnitt) och man blir väldigt kär i karaktärerna.

Arrested Development
- Så jävla bra och roligt, bara.

30 Rock
- Se ovan.

Downton Abbey
- har jag nyligen börjat kolla på själv, men alla hypar det ju och det verkar väldigt bra.

Six feet under
- Den bästa dramaserie som någonsin gjorts, enligt mig. Tror du skulle älska den.

S.P.U.N.G.
- Den bästa svenska serie som någonsin gjorts, enligt mig.

The Office (brittiska)
- Den absolut bästa humorserie som någonsin gjorts. Bara två säsonger dessutom!

- The Wire
Nummer två på listan bästa dramaserier som någonsin gjorts.

Nu när jag redan skrivit allt såg jag att du inte ville ha någon serie som redan gått massa säsonger. Men jag gillar själv mest sånt också, så alla ovanstående har gått max fem säsonger, utom 30 rock (men det är så korta avsnitt).

Trevligt tittande!

Ser fram emot att få ta del av andras tips för jag behöver också nytt att kolla på :)

Suzan sa...

Min favvo är Twin Peaks!

Silverscreen sa...

House kanske?

Katta Kvack sa...

Helt klart Suits. White Collar och Chuck rekommenderar jag också.

Limpy sa...

Awkward
Shameless US
Big C

Det är mina tre bästa just nu.

Limpy sa...

Awkward
Shameless US
Big C

Det är mina tre bästa just nu.

Frida sa...

Håller med om Awkward, jag blev som tonårskärlekskrank av den.

Nu ser jag Downton Abbey och den är så bra som alla säger.

Gillar annars, bland mycket annat:
Parks and Recreation
Castle
Wonderfalls
Dead like me

tiggerrr sa...

Pushing daisies och Dead like me. Både för att de är bra och för att de är lite åt det Tim Burton-snygga hållet.

maddiis sa...

Young Americans! (endast sex avsnitt men med viss risk för helyllevarning)

Annars såklart - Tre kronor! =)

josefin sa...

Skins! Tonåringar som super, knarkar, kaosar, har problem men framför allt mest försöker vara varandras vänner. Det har gått fem säsonger men det är få avsnitt i varje säsong så det går fort att se klart.

Anonym sa...

Breaking Bad
också
Wire
Game of Thrones

H: Mimme

Ida sa...

Misfits - finns bara 3 säsonger *en liten tår på det*

The Walking Dead - zombies!

Game of Thrones - riddare och medeltida politik

Homeland - lögner och terrorism

PanAm - lyxigt, glamour med djupare undertoner av bl.a. kvinnlig frigörelse.

Sherlock *<3*

The Big C - dramakomedi om en mor som får cancerbesked

Nurse Jackie - knarkade astuff ER nurse

United states of Tara - multipla personligheter

Six feet under (lång men blir i alla fall jobbit att sträckkolla)

Jenny sa...

Om du vill ha en en bra och kort förströelse så rekommenderar jag "danne & bleckan - från ingenting till någonting". Finns på svt play ett tag till. Man fastnar i den och för personerna lagom mycket och varje avsnitt har rätt tidslängd för att man ska vara nöjd men vilja se mer senare.

4everfine sa...

Gillar du Cold feet så kolla in brittiska serien This Life. En av mina bästa of all time.

Majja sa...

Offspring - australiensisk serie
United states of Tara
The big C
Dexter
Saving Grace

Kråksång sa...

The good wife? The wire? Homeland? Lip service? ER bör ju ses från början om det inte är gjort.

anna sa...

Jaaaa! This life!

Summercat sa...

Såg du the hour när det gick på svt? Rekommenderas annars varmt!

Anonym sa...

Rescue Me. Måste ses!!!! Det finns sex sju säsonger men det är bara de första tre fyra som är nåt att ha, och de är skitbra!! Tragiska och roliga samtidigt. Och så är Rome asbra. Finns bara två säsonger.

Josefine sa...

Ja! United states of Tara. Har hört att Friday night lights ska vara ganska bra. Annars tror jag på Damages. Enligt kompis som också är SOA-junkie använde han just SOA som avslappning när han såg Damages som tydligen är helt sjukt spännande. Vi har inte börjat än men jag längtar tills vi ska!

Johanna sa...

Å vad mycket bra tips. ÄLSKAR det här med att det alltid finns hur många serier som helst som man inte sett, trots att man kollar mkt.

Du verkar ha bra smak tycker jag. Fast jag gillade Prison break med, orealistiskt men sjukt spännande.

Hur som helst, började kolla SoA och Homeland på nyårsdagen (överlycklig, båda verkar sjukt bra ju) så eftersom du inte har med Homeland på listan... kanske den? Finns bara några avsnitt ännu också ju.

Bondhustrun sa...

Jag har inte hunnit läsa alla andras kommentarer så jag upprepar säkert bara vad andra har sagt men ändå:

The Wire
Six Feet Under (fast den har ju redan gått en massa säsonger, eh)
Extras (jobbig humor, man skäms och vrider på sig men det är fantastiskt bra)
The Office (det engelska, det amerikanska har jag inte följt)
Walking Dead
Homeland

tmw sa...

Community och Gavin & Stacy.

Karin L sa...

Strangers with candy! Fast ok, det kan tänkas att jag har mkt mkt sjuk/dålig humor. Har ännu inte träffat någon som 1. sett den, eller 2. tycker att den är lika kissapåsej-rolig som jag tycker.

Trasselkvast sa...

De första orden i den första kommentaren: Misfits.

LÄTT den bästa serie jag sett i hela mitt friggin liv. Avsnitt ett är lite weird innan man fattar hur serien egentligen är upplagd, men redan till nummer två är man fast.

ÅÅÅÅÅH den är så bra! Och du har inte sett den än! Avundsjuk! Den är liksom bra på så många nivåer, men bäst bäst bäst är de underbara karaktärerna. Och så är den filmad så himla snyggt, som en liten konstpärla.

Linn sa...

Och ni levererar som vanligt! TACK!

The world according to Elsa sa...

Den bästa serien jag någonsin sett är Breaking Bad. Den har allt. Humor, spänning, trovärdighet, kärlek, riktigt bra skådespelare.

nostalgifabriken sa...

misfits! socialrealism och humor möter heroes.

Louise sa...

Lite efter men maste bara saga Breaking Bad och Suits.. Helt klart min favvo serier just nu...

Anna sa...

Vad de andra levererar! Men ingen har sagt american horror story, se den, höstens bästa serie!

The walking dead
Shameless us
Jag är en stor CSI och criminal minds nörd, och tycker säsongerna blir bättre och böttre
Terranova om du gillar scifi

Men mest av allt: american horror story!