fredag, januari 20

Det jag försöker säga är att hon kan vara tydligare med att det är hennes dröm som besannats, inte en verklighet vi alla bör ta efter

Nu är jag sur på Underbara jävla Clara igen. Det är jättesött att hon vill bo uppe på landet och baka och odla och göra om och hålla på. På riktigt, gud vad kul för henne att hon har hittat ett sätt att hantera livet som gör att hon är lycklig. MEN KAN HON SLUTA BETE SIG SOM OM DET ÄR ENDA VÄGEN TILL LYCKA?! Så hon kan köpa ett hus för 200 000 kronor uppe i vildmarken. Så hon vill känna att hon är skuldfri. Så hon vill ha råd med att tacka nej till det hon inte känner för och vara självförsörjande på mat och elda i sin vedspis och käka frukost i timmar framför vedspisen och sen vara fri och kreativ hela dagarna. Vad skönt för henne att hon har hittat en plats att fullfölja alla sina drömmar. Jag är inte ironisk här, jag menar det.

Men vi som äter frukost på fem minuter och helst sover tills sista sekunden innan vi måste gå till jobbet? Vi som gillar att slippa vara fria och kreativa och jobbar bäst under någon annans satta deadline? Vi som tycker att varenda krona av kvadratmeterpriset är värt det bara för att ha några minuter till mataffären elaffären restaurangen baren klädbutiken? Vi som gillar att höra andras fotsteg i taket ovanför oss? Vi som hittar friheten i människorna runt omkring?

Anledningen till att jag blir så irriterad är att jag läser en underton i hennes texter om att alla borde leva som hon. Förutom att alla kanske inte vill bo mitt i skogen med enbart rådjur som grannar så är det faktiskt så att alla inte kan göra det heller. Av väldigt många anledningar. Alla kan inte frilansa för det första. Alla har inte en blogg som förutom intäkter har gett extremt stora kontaktnät och möjliggör att det ens kommer erbjudanden hon kan säga nej till. Alla tycker inte att det är så roligt att safta och sylta och baka och pyssla och skörda. Sen har vi ju den där lilla lilla detaljen att folk som jobbar med nåt annat än att producera texter och pyssel i allra största grad håller vårt land levande. Electriciteten. Sophanteringen. Sjukvården. Skolgången. Infrastrukturen. Möjligheten för henne att flyga till nåt varmt land och skriva på sin bok i en månad uppkom inte för att alla bodde i billiga hus med vedspis på landet. Folk som utbildar sig och tar studielån och bosätter sig i större städer på grund av att vi kollektivt faktiskt kan uträtta mer än vad vi kan själva gör att hon kan leva sitt drömliv.

Ja, Clara. Marknadsför ett alternativ som inte baseras på köphysteri och som värnar om familjen, men snälla försök låta bli att samtidigt förringa dom som väljer en annan väg.

19 kommentarer:

frokenjuli sa...

Jag blir mest sur på henne nä rman ser hur hon klär sitt barn. Visst kan dte väl vara helt okej med ärvda kläder från 50-talet men det har trots allt hänt en del på den fronten på 60 år. Liksom lite utveckling. Bättre material och bekvämare kläder helt enklet. Och man kan faktiskt köpa en bävernylonsoverall från 2005 på Blocket/tradera/second hand!

NNu vet jag inte ritkigt vad jag ville ha sagt med detta men jag blir bara så matt på UC för hon verkar vara en ritkig bakåtsträvare när dte gäller hennes barn!

Omomigen sa...

*stående ovationer* Nån borde ta och publicera dig på riktigt, vet du det? Och det säger jag inte bara för att du tänker mata mig ikväll.

/HonsomärmktnöjdmedsmartakompisarsomDESSUTOMlagargodmat-81

It could be worse... sa...

WOOOOORD.

Kerstin sa...

Gud så befriande, det är som en sekt därinne bland kommentarerna.

Mirijam Geyerhofer sa...

I hear ya sistah!

tiggerrr sa...

Jag är med dig. Har försökt läsa henne, men det går bara inte. Jag känner bara att hon vill lägga huvudet på sned och klappa alla som inte är och vill precis som hon på huvudet.

Maria sa...

Fantastiskt skrivet. Jag tycker precis som du, men du formulerade det mycket bättre än hur det lät i mitt huvud.

Lisa Frentz sa...

Clara är söt. Clara har söta kläder. Claras bebis har söta vintagekläder. Clara gör sin egen saft/sylt/müsli/husmanskostsgryta. Clara har ett fint kök. Clara har dammråttor under sängen som är utav spunnet guld. Clara tar hand om en bebis i ett nyskrubbat kök i högklackat. Ehm jo, för jag sätter ju på mig högklackat när jag ska ta hand om en bebis och de är 30 minus ute. (I don't think so)

Sparkling sa...

Mmm, kunde inte sagt det här bättre själv. Retar ihjäl mig på folk som flyttar ut i små ruckel på landet och ska vara självförsörjande, eller det är väl inget fel på det i sig, det är mer attityden "jamen såhär kan ALLA leva, det är bara att sänka sin levnadsstandard". OH JA, det kommer säkert att vimla av billiga små torp när ALLA ska bo i dom, då kommer prisbilden inte längre att styras av tillgång och efterfrågan utan av...något annat.

Linn sa...

JAg har fan slut på tackfraser. Ni är så himla bra jämt så jag vet inte hur jag ska tacka längre. Så tack, rätt och slätt.

Sparkling: Dessutom är ju grejen att samhället inte skulle fungera om alla bodde på landet och var självförsörjande. Supply/demand på allt skulle bli fucked. Precis som supply/demand skulle bli fucked om alla fick för sig att bo i Stockholm. Det är ju en jävla tur att folk har olika drömmar liksom.

Offida sa...

Hm, jag läser inte in någon underton om att Clara skulle tycka att alla andra ska leva som hon.

Linn sa...

Offida: men det är ju bra. DEt är tur att vi läser olika.

Den tjocke konsulten sa...

Efterfrågan på bostäder på Söder är redan alldeles för stor relativt utbudet av lägenheter.

Clara gör alla kreddsökande inflyttade Stockholmare en tjänst genom att inte söka sig dit hon också och visa andra yngre att det finns andra bra sätt att leva sitt liv.

Fröken K sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Thank you!!!

Ms Stiffneck sa...

Jag håller helt med dig. Jag tycker också att det är jätteskönt att läsa någon som inte håller med, men för den saken inte ägnar sig åt pajkastning.

Du är bra, Linn.

Linn sa...

Konsulten: jag vill inte förespråka att alla ska bli söderhipsters heller. För det är som sagt inte heller rätt. Det jag irriterar mig på är som sagt tonen i hennes sätt att marknadsföra sitt alternativ. Och ett litet oombett tips till dig; orden "jag tycker" är inte farliga.

Ms stiffneck: tack! Vad snäll du är!

Klara sa...

Gör inte Nina Hemmingsson en liten parodi på UC i Jag är din flickvän nu?

"Hej! Jag har en liten blank pagefrisyr och jag känner inte dig så bra men nu vill jag säga till dig att du gärna får leva som du gör, det är visserligen ett ganska dåligt liv du lever men människor har ju så olika behov, jag till exempel vill ha det bra medan du kanske vill ha det dåligt, ja himmel vad trist det vore om vi alla var lika!"

I alla fall stämmer det in väldigt bra. Hehe.

Jag stör mig också på henne, när jag hade bloggat och skrivit om att hon är så himla bäst hela tin, och att jag inte vet om jag gillar eller ogillar henne svarade hon nånting "Klart att jag tycker mitt sätt är bäst annars skulle jag ju inte göra så! :)" Den där jävla smileyn.

Linn sa...

Jag har tyvärr inte läst nåt av Nina Hemmingson, men det låter ju troligt. Och roligt.

Och ja, det är nog självgodheten som spökar mest. Och smiley? Trodde faktiskt inte hon var en smileyperson.