tisdag, januari 20

Och ute är det som att solen aldrig ens har funnits

Igår, efter den förträffliga korvgratängen (you're welcome), googlade vi bröllopsresor från klockan åtta tills mina ögon i princip scrollade inne i huvudet vid halv tolv. Vi har väl inte riktigt bestämt upplägget på det hela eftersom vi har parametrarna pengar, semesterdagar och periodvis arbetsbörda att ta hänsyn till, men vi funderar över följande:

Val 1:
Åka på en kortresa / weekend veckan efter bröllopet till varsomhelst, varmt och rätt billigt, och sen åka på en långresa i höst, typ kanske en roadtrip längst USAs östkust ner i New Orleans. Det innebär en kort och ytterst billig Sverigesemester i sommar.

Val 2: 
Åka bort en hel vecka veckan efter bröllopet / nära bröllopet till nåt fint (och enligt min snubbe romantiskt) hotell, nånstans i medelhavet. Det ska kännas lyx och kommer förmodligen kosta därefter. Det blir en sommar som förra året med lite roadtrippande i Sverige och en billig sistaminuten om vädret suger.

Val 3:
Åka på en kortresa / weekend veckan efter bröllopet till varsomhelst, varmt och rätt billigt, och sen åka till New York på lyxweekend i höst. Det innebär också en kort och ytterst billig Sverigesemester i sommar.

Igår fokuserade vi på alternativ två och "tyvärr" så hade det första hotellet vi kollade på privata pooler på rummen och nu kan varken jag eller Andreas ens tänka oss att åka nånstans där det inte finns privat pool. Vi har egentligen hittat Det Perfekta Stället, men tyvärr ligger det i Grekland och vi kommer inte dit reguljärt utan ett byte och eftersom vissa av oss (not me) är flygrädda så är det inte önskvärt. Oh the privilegierad medelklass-problematik i det här. Iallafall, jag längtar typ hem så jag kan fortsätta googla honeymoon+hotel+private pool och hetssöka på direktflyg. Om nån har nåt bra tips är jag (vi) all ears.

13 kommentarer:

Mirijam sa...

Har tyvärr inga bra tips men vill bara säga att alla förslag låter ÅSM men att jag röstar på nummer ett eller tre. Enligt gifta vänner så är det väldigt gött med resan i anslutning till bröllopet så att det verkligen blir honeymoonkänsla av det, men att det kan bli lite antiklimax när man kommer hem och ba: jaha, är det över nu, bröllopet och alltihop? så därför låter ju två resor perfekt! Och ni får gärna komma hit och gratisbo i sommar på er sverigeturné!

Linn sa...

Ja, men det är lite så jag tänker också. Jag vill landa lite efter bröllopet, men samtidigt också rida på lyckovågen så länge som möjligt. Aja, vi får väl se. Hittar vi ett hotell med private pool på nåt ställe med direktflyg så blir det nog det. Och det blir ju två resor även med alternativ två, fast då blir sverige en "resa" i sig och sen tar vi nog isåfall en weekend i höst, också. Hur vi än gör så är det inte direkt synd om oss.

Johanna sa...

Äh fy fan vad härligt det låter, att sitta och planera brölloresa. (!)

Alla alternativ låter SVINBRA ju. Blir enormt ressugen nu, och får allt som oftast lite lite lite panik för att vi inte passat på att resa mer (tillsammans alltså, jag själv har ju rest en del..hehe) innan bebben kommer. Men tänker att vi kan resa även med onge.

Låt oss veta vad ni väljer. Och alltså, länka till de där hotellen med privata pooler! :) Vill titta och avundas.

stambyte sa...

Ja gud så härligt det låter Linn!

Honey sa...

Jag tycker alla alternativ låter jättehärliga! Vi valde alternativ 1 för att det var gött att komma bort en stund efter/i anslutning till bröllopet, men ingen av oss kände riktigt att vi hade pallat med en långresa då. Så det blev en spa-weekend direkt efter bröllopet (efter att vi hade göttat oss ordentligt i bröllopssviten såklart, bara det var ju lite som en minisemester) och sen åkte vi till Antigua och Las Vegas på hösten. Mycket bra.

alltfinnsredan sa...

Inte för att inte alla alternativ låter ljuvliga men jag tänker nog också 1 eller 3? Tid att landa/njuta men även nåt litet extra att se fram emot?

alltfinnsredan sa...

Plus: reseguidens app. Tror inte den löser privat-pool-problemet men smidig.

Matilda sa...

Hm, det går inte att flyga till något annat ställe i Grekland och sedan åka båt/tåg/buss till er privata pool?

Helene Liedholm sa...

Några frågor från en praktiker (som också vill ha en privat pool en dag men som inte kan med att betala för det än, honeymoon = värt det)

Måste ni flyga reguljärt? Ta charter och skit i själva "chartergrejen"?
Det finns flera hotell med privat pool (massor speciellt i Grekland och Italien vad jag sett) hitta ett på Rhodos, Kreta, södra Italien (går tåg från Rom) det brukar finnas flygstolar till de stora öarna och så kan ni boka valfritt hotell utöver det? www.hotels.com är din bästa vän.

Annars låter ju såklart alla förslag skitbra men jag hade nog gått för nummer 2 för bröllopsresa och sen tagit de andra alternativen senare och stannat längre. Att bila usa/New Orleans alternativt hänga i New York kräver sin tid. Jag hade avstått iaf tio dagar till båda de alternativen.

Lycka till hur som, ni kommer ju trots allt göra det tillsammans och det är ju det viktigaste.




Den där om Jenny sa...

Har du frågor om honeymoona genom att köra er genom USAs östkust så finns jag att fråga. Den absolut bästa resan jag gjort i mitt liv!

Jessica sa...

Jag vill slå ett slag för att man visst kan känna sig nygift och honemoonyig även någon månad efter bröllopet. Vi gifte oss i september och i nästan en vecka efteråt var vi båda helt förbi av trötthet - kändes bara bra att inte behöva stressa iväg på en resa. Andra november drog vi sedan på en resa som "såg ut som vi": Hong Kong, Bali med lyxigt litet hotell med privat pool (rekommenderar varmt det hotellet men ni är ju iofs inte alls på väg ditåt), Bali på lite mer vanligt hotell och avslutningsvis ett dygn i Singapore då flygbytena "tyvärr" inte klickade.

Och nämn i alla hotellbokningar att ni är på honeymoon, så kanske ni lättare kan få nån gratis uppgradering el.dyl.!

Lisa Lerin sa...

Jag vill rekommendera i-escape.com, där har jag letat och bokat hotell länge länge. Ställen utöver det vanliga. Hoppas ni hittar nåt fint!

Josefine sa...

Då vill jag rekommendera ett besök i Göteborg i sommar och komma och äta middag hos oss i trädgården!