onsdag, januari 7

Dagens middagstips

Jag fick ett sug efter lammfärsbiffar/-rullar/-bollar och tzatziki och koriander så jag hittade på ett recept och HERREJÄVLAR JAG ÄR ETT GENI-vad gott det var. Och lätt.

(4 portioner, obs ej personer)

Du behöver:
400g ekologisk lammfärs
1/2 röd finhackad lök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
Ett par varv med chili explosions-kvarnen eller 1 krm chiliflingor
1 nypa flingsalt
2 msk citronsaft
1-2 msk vatten

Tzatziki:
1/2 gurka, grovriven
2 dl turkisk yoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
Salt och peppar to taste

Couscous eller bulgur:
Couscous eller bulgur för 2-3 personer
Vätska enligt paketet samt nedan
1 msk olivolja
1 tsk tomatpuré
1-2 finhackade soltorkade tomater
1/2 buljongtärning eller lite fond

Tillbehör:
Spenat
Citronklyftor
Röd paprika
Avokado
Resten av rödlöken
Finhackade tomater
Färsk koriander (eller mynta om man hatar koriander, eller bägge om man hittar mynta i affären)
Pitabröd eller ännu hellre libanesiskt flatbread

Och här kommer lättet:
Lägg tillbehör på fat i bitar i den storlek du gillar.
Koka upp vätska och grejer till couscous/bulgur och lägg i för att svälla.
Blanda sakerna till tzatzikin i en skål.
Blanda sakerna till biffarna till en smet i en annan skål.
Stek smeten i bollar/biffar/småkorvar.
Ät.

2 kommentarer:

Lfthmn sa...

Mmm, you had me at koriander. Visste du att de numera säljer hackad fryst koriander? Finns i frysdisken bland dill och gräslök. Mkt bra idé om du frågar mig, nu väntar jag bara på att de ska göra samma grej med mynta.

Linn sa...

Jag VET! Det stod faktiskt på inköpslistan igår och jag letade också efter mynta.