måndag, januari 12

Sååå, idag? Inte en bra dag. Jag började med att vakna yr och illamående och det slutade väl vid tre. Då var jag tvungen att gå ut i snön, skotta och skrapa rent bilen och parkera om för att slippa böter och sen hade jag ett meltdown i tre timmar för att well, för allt, men mest över livet och tiden och hur jävla tråkig jag är.

Sen kollade jag på hur man gör gelato med kondenserad mjölk och grädde på youtube och nu tittar jag på keeping up with the kardashians. Och väntar på att linslasagnen Andreas gör. Och funderar på bröllopslåtar för vi vill ju vara speciella och ha nåt som är vååååårt och alltså fuck it. Kan ni ge mig era bästa bröllops-/romatiska slisksånger? Snälla? Snälla söta rara gulliga?

28 kommentarer:

Camilla sa...

Jag har alltid velat ha If I Should Fall Behind av Bruce Springsteen på mitt bröllop. Fast när det väl var dags blev det borgerligt och musik var inte aktuellt pga blev inte den typen av tillställning.

4everfine sa...

Har du lust att bjucka på recept på linslasagne?

Och Tom Waits, San Diego Serenade.

Den där om Jenny sa...

Jag gillar när det blir lite knäppt. Elvis - all shook up (kanske i en lugnare omgjord version?), Tina turner - the best (omgjord modern version) eller klassikern nick cave - into your arms.

Honey sa...

Vi hade I only want to be with you, i Volbeats version, samt Kents Utan dina andetag (som typ alla har, men jag vet, men jag älskar den). Hade även funderat på Hello Saferide - The Quiz och några andra som jag tyvärr inte minns just nu. Förmodligen filmmusik. Vi gick in till Feather Theme från Forrest Gump och ut till Rid över skog från Ronja Rövardotter.

Christel sa...

Mind if I knycker lite tips här? Vi måste också hitta rätt låt, men det spårat alltid ut när vi letar. Blir typ bara låtar som "Still haven't found what I'm looking for" och "You shook me all night long" till slut. Inte alls rätt, med andra ord. Fast kanske lite kul ändå, i och för sig.

Anonym sa...

Min man sjöng KISS - I was made for loving you i en nedtonad version med komp av elgitarr när jag gick in. Sedan hade vi Peter Lemarcs Du och jag mot världen + Hey there Delilah i Plain Whithe Ts version som solosånger under själva vigseln.
Vi dansade en tango till KISS Heavens on Fire som brudvals

Precis som vi ville ha det! Men det kanske inte passar alla ;)

Jag tycker att Agnes version från Så mycket bättre av En Sån Karl är väldigt fin.
Hoppas att ni hittar något som är perfekt för er snart!! //Emelie

Elin sa...

Michael Bublé - Close your Eyes. Blir inte mycket bättre =)

Linn sa...

Tack för era tips! Ska lägga in i spellistan och göra en känna efter-lyssning.

Och 4everfine: Vi gör ofta lasagne på vad vi har hemma så i det här fallet gissar jag att den gjordes ungefär så här:

Linssåsen (gör som en tomatsås och häll i allt annat och koka cirka 20-30 minuter eller tills linserna känns lagom)

1-2 pkt krossade tomater
4 rivna morötter
2 rivna palsternackor
1 hackad gul lök
2-3 hackade vitlöksklyftor
1/2 paket belugalinser
1/2 stor röd chili
1 glas vin (vitt eller rött)
några stänk tabasko om du har hemma
salt och peppar
timjan
oregano
rosmarin

1 pkt keso
1 burk creme fraiche
1 pkt mozzarella
100 g riven ost

lasagneplattor

Gör såsen. Riv ost och blanda med creme fraichen. Varva lasagneplattor, grönsakssås, keso och creme fraiche tills det tar slut. Toppa med mozzarella och grädda i ugnen cirka 30 minuter på 225 grader.

Sonja sa...

ska testa linslasagne for sure!
och låtar då?
postal service - such great heights.
samt för att jag älskar dig/ebba forsberg - svensk översättning av bob dylans to make you feel my love. som Adele också gjort, men den har jag inte lyssnat på. Adeles alltså. Dylan har jag alltid haft svårt för så det har jag inte ens försökt.
sen är jag förtjust i I will follow you into the dark med Death Cab for Cutie. handlar iofs om döden, men alldeles fantastiskt mycket om kärlek också.

Lfthmn sa...

Okej, du bad om det.

Jag ville ha Halo på vårt bröllop men Jacob tvärvägrade. Jag tycker faktiskt att texten är bra!

Och så ville jag ha "You're the storm" (Cardigans) men den dissade han också.

Och så var jag sugen på "My love is your love" fast framförd på något kreativt sätt (kanske att "publiken" klappade takten, vad fasen vet jag?!). Då tittade han på mig som att jag var dum i huvudet.

Längst ner på min lista stod Utan dina andetag och det var den enda han godtog så nu får jag ha en skämskudde varje gång jag hör den låten, för jag kräks på att vi valde samma låt som ALLA andra. BLÄ. I övrigt minns jag inte vad vi hade för musik. Det var viktigare för honom än för mig så han fick välja och jag har ingen som helst relation till någon av låtarna.

Lycka till.

Linn sa...

Sonja: testa på! Jag gjorde en annan variant på jaglagarmat.blogspot.com också, men typ samma. Vi har typ alltid bara i de rester vi har hemma. Och TACK för tips! Skitbra ju!

Lufthamn: tack för tips! Det är ju sånt här jag vill ha!

Alltfinnsredan sa...

Som Väldigt Musikintresserad Vän TM känner jag ett ansvar här men ja..du vill inte ha gangstarap va? Ska försöka skärpa mig och tänka till lite så kanske det kommer upp nåt rimligare.

Linn sa...

Haha, nej inte bitches and hoes | dicks and bros, tack. Tänk gullegull med extra gull.

Elin Faherty sa...

Denna är inte sötsliskig eller särskilt romantisk. Den är bara oerhört vacker, googla efter Koppången. En oerhört vacker melodi. Om man gillar folkmusik alltså. Jag är barnsligt förtjust i just folkmusik, om än i väldigt små doser!

minahistorier sa...

First day of my life - Bright eyes
Så får du mig ändå - Emil Jensen

(Ursäkta att det är två snubbar men det var de första jag kom på. Som jag själv skulle vilja ha. )

Linn sa...

Tack!

Elin: Jag gillar ju också folkmusik, och country (mmm...country) men tyvärr är Andreas inte riktigt lika frälst. Mycket fin visa!

minahistorier: alltså tack för tips! Bright eyes var på Andreas lista också så nu har den blivit uppgraderad till shortlisten.

Åsa sa...

I don´t wanna miss a thing med Aerosmith! Det är kärlek det :)

Camilla sa...

Höstvisa med text av Tove Jansson.
Om jag nån gång gifter mig så ska jag propsa på den.
//Camilla

4everfine sa...

Tack för receptet, hoppas ni hittar en låt ni vill ha!

Anonym sa...

The 6ths - You you you you you (är den jag alltid har tänkt att jag skulle välja)

Louise sa...

The greenest grass - Joshua Radin

Annalisa sa...

Googlade "bröllop blogg 2015" för inspiration till mitt egna bröllop och hamnade här och jag älskar't. Känner igen mig i typ ALLT du skriver.

Här kommer mina musiktips!

Allt av Damien Rice och Ray LaMontagne. Speciellt "Blower's Daughter" av förstnämnda och "You are the best thing" och "Let it be me" av sistnämnda. Egentligen är jag en sån där töntig "hålla allt hemligt så ingen kan sno det för det är MITT" men jag gillar som sagt din blogg så jag bjuder på dem.

Beyonce - Love on top
MJ feat. Justin Timberlake - Love never felt so good
Stevie Wonder - ALLT. Eller det mesta i alla fall.
Trevor Hall - All I ever know
Robin Thicke - Lost without u
John Legend - All of me

Linn sa...

Anonym och Louise: tack för tipsen! Alltså really!

Annalisa: Vad kul! Grattis till bröllopsplanerandet (stay away from bröllopstorget, dom är galna, GALNA, där). Tack för låthjälpen! Vi har nog våra låtar klara redan, men jag ska ju göra en sammanställning på bra grejer när vårt bröllop är klart och avbetat och då ska jag ägna minst ett inlägg åt musiken.

När ska ni gifta er? Var? Oh, jag är så nyfiken på andras bröllop (inte på det snokiga sättet, jag vill ju likt alla andra också vara originell).

Annalisa sa...

Tack! Brukar vara inne och kolla där ibland, mest i underhållningssyfte dock.

Misstänkte att det mesta redan var klart men jag körde ändå!

Vi gifter oss den 8e augusti på Wenngarn i Sigtuna. Bara ett halvår kvar och jag har lite panik över att jag har inte har hittat någon klänning än. :)) Mest tack vare bröllopstorget där de flesta verkar ha hittat sin klänning innan de ens har satt ett datum för bröllopet. Jag tyckte att vi var tidigt ute som började planera ett år i förväg men icke.

När och var gifter ni er? Hur långt har ni kommit i planeringen?

Linn sa...

Okej, här kommer då lite tips på klänningspaniken, helt utan att veta vad du är ute efter:
Etsy - finns helt orimligt mycket klänningar på Etsy. Nu hade jag ju tur med min onesize fits all-skämtklänning som när den kom bara var helt am-ah-zing, men om inte annat finns det iallafall inspiration där.

Annars har Hornsgatan i Stockholm två butiker som tydligen ska vara jättebra. Jag har två kompisar som har köpt sina klänningar där. Elsa Billgren hyr ju också ut bröllopsklänningar om du vill ha lite mer vintagelook (och lite billigare än att köpa). Sen finns Zetterbergs ( http://www.zetterbergcouture.se/) som tydligen också är jättebra. Äh, du har säkert redan koll på det där.

Vi gifter oss 25 april på Fåfängan i Stockholm och planeringsmässigt är vi väl typ klara, men vi har en del utförande kvar. Det viktigaste som förrättare, plats, mat, dryck, ringar, partner och musik är helt klart. Vi har pratat med florist och har väl det ungefär klart och inbjudningarna är ute. Resten känns liksom som smågrejer att fixa.

Annalisa sa...

Tack för tipsen! Har bara varit på två ställen och provat klänning och känner att det får räcka med dem pga inte så kul att prova klänningar när man har strl 40/42 och alla provklänningar är i size 0.
Är lite för feg för att beställa från Etsy men får kanske ta en vända till där och se om jag hittar nåt!

Vilken fin plats ni har valt! Och vad skönt att partner-delen är avklarad, den kan ju vara riktigt klurig ibland.
Det är helt sjukt vad mycket småfix det är. Får en att önska att man vore miljonär och kunde anlita någon som kunde fixa allt åt en.

Kommer ni åka iväg på smekmånad efteråt?

Linn sa...

Gud, jag förstår dig helt! Därav mitt etsy-one size fits all-försök. Min kompis kompis är en 42/44-ish och hon köpte sin klänning på zetterbergs. Den är superfin!

Alltså, jag kanske är knäpp men jag tycker verkligen inte att det är så himla mycket att fixa? Man har ju sjukt lång tid på sig att fixa ändå tycker jag.

Alltså, vi drar till Berlin i en kortvecka på måndagen efter vigseln och sen har vi inte riktigt bestämt hur vi ska göra med "riktig" smekmånad. Det kan bli en lite kortare, men lyxig resa eller en lite längre, men billigare resa. Eller nåt helt annat, vi har helt enkelt inte bestämt än. Ni?

Annalisa sa...

Jag tror nästan att klänningsbiten kan vara löst! Kontaktade en sömmerska i city idag och fick en prisoffert på en drömklänning som till och med var under min budget.

Mjo, det hade väl inte varit lika mycket pill om vi inte hade haft två lokaler att dekorera pga en tabbe från Wenngarn. Sen är jag världens mest tidsoptimistiska tidspessimist så jag stressar nog upp mig själv en hel del också.

Mysigt med Berlin! Vi planerar att åka iväg en vecka några dagar efter vigseln och sen en längre resa på vintern. :)