torsdag, december 29

Jag gillar inte påven heller

Igår lagade jag lasagne enligt konstens alla regler, bara för att liksom se om det blir godare när man gör "rätt". Det var pancetta och det var nötfärs och det var selleri och morötter och färsta örter och färska tomater och fan och hans moster. Två timmar höll det på och bubblade i grytan och jag saltade och kryddade och citronade och höll på. Sen gjorde jag en perfekt bechamél med färsk parmesan och stoppade in hela baletten i ugnen. Vet ni vad det smakade? Ingenting. Det smakade ingenting!

Jag brukar alltid ha ketchup i mina köttfärssåser. För att det är gott, för att det smakar mycket tomat, för att...ja för att jag alltid har det. Och ketchup är väl en av de sju katolska dödssynderna som jag har förstått det så det hade jag inte i igår. Det fick jag ha på idag för att det överhuvudtaget skulle smaka nånting. Nä, jag tror att jag återgår till mitt halvfuskrecept med ketchup och soja och chili. Och blåmögelostsås istället för trökig vetemjölsblandning. Konsten och dess regler kan faktiskt högaktningsfullt dra åt pipsvängen.

2 kommentarer:

Medelklassman sa...

Ketchup i maten? Shit, nu tappade du respekt asså.

Linn sa...

Sluta vara så pretto. Alla medel är tillåtna i jakten på den godaste maten. Sålänge det är fritt från smakämnen och bös.