tisdag, december 13

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som tycker att det är ett krav att supporta varandra

Jag vill leva i en värld av individer. Det är så lätt. Jag vill leva i en värld av individer där det inte spelar någon roll vad som pågår nedanför halsen as far as smarthet och respekt innebär. Där rosa bara är en jävla färg som alla andra och barn som gillar traktorer får göra det. Barbie kan dra åt helvete oavsett om en snopp eller en snippa tycker den är kul att leka med.

Jag vill leva i en värld där jag omger mig med folk för att jag gillar dom; där jag håller med för att jag håller med om poängen eller syftet och inte för att vi har ett könsorgan gemensamt. Därför tycker jag att det är så oerhört märkligt med hela den här "kvinnor måste hålla ihop"-grejen. Varför måste vi det? För att så gör männen?

Vet ni vad? Om vi nu lever i ett samhälle där det fortfarande finns en social struktur som dödar jämlikhet, blir det mer rätt för att vi skapar en motrörelse baserad på samma princip; du har en fitta, alltså finns du? Jag känner nej. Jag känner starkt jävla mycket nej. För det första så är det jävligt orättvist att säga att "männen gör..." för jag vet en hel drös med snoppbärare som behandlar alla dom möter på samma sätt och precis som jag inte vill klumpas ihop med Linda Rosingar så vill dom inte förknippas med Ulf Brunnbergare. Och för det andra så vill jag ju inte själv bli ihopklumpad till "kvinnor gör...", precis som jag inte vill tillskrivas värderingar eller åsikter bara för att jag bor i Stockholm eller är vit eller äger en lägenhet.

Jag vill bli behandlad som en individ, damn it. Och jag tror att det bästa sättet att bli det är att börja behandla andra likadant. Teama upp med dom som man gillar och som är vettiga, be it a boy or a girl. Att stötta någon enbart på grund av det som finns mellan benen är för mig helt obegripligt. Jag måste inte alls stötta mina medsystrar. Jag måste stötta mina medmänniskor.

27 kommentarer:

Omomigen sa...

*spontan applåd*

Kära Syster sa...

Vad hände med pausen?:)

*stående ovationer*

/Anna

Sofia sa...

Väl rutet!

Anonym sa...

Klok som vanligt:)

berättaren sa...

Så jävla bra sagt! Dagens bästa!

Emilou sa...

Instämmer med föregående talare!

tiggerrr sa...

Word. Jävligt mycket word.

a sa...

Det är bra. Stötta vem du vill, när du vill. Du behöver inte hålla med eller teama med folk som du inte tycker har eller gör rätt.

Men - trots allt är det ju så att kvinnor ÄR förtryckta av männen på strukturnivå. Oavsett hur oförtryckta vi känner oss på individnivå, oavsett hur många medvetna och vettiga män vi känner, så är det så det förhåller sig. Det innebär ju då, bland annat, att den här principen du nämner, "Du har en fitta, alltså finns du", tyvärr inte alls är någon självklarhet i alla situationer. Vi med fitta "finns" ibland lite mindre, helt enkelt.

För att det någonsin ska ändras måste vi inse att vi ÄR och hela tiden BLIR placerade i facket "kvinna", och vi måste agera utifrån det, inte utifrån att "vi är alla individer" - för så ÄR det inte enligt rådande omständigheter. TYVÄRR. Männen kommer inte att lämna plats för oss frivilligt. Det kommer de inte. Därför gör vi klokt i att teama upp, se till att vi tar oss fram, heja på varandra när det går bra etc.
Självklart skulle jag aldrig kräva att du stöttar en komplett iddi - typ Margaret Thatcher. Men jag tycker inte heller att du ska se det som något negativt att folk lyfter fram, peppar sina fellow fittbärare. Varför inte? Sker det på någon annans bekostnad? Stör det dig?

Jag är ledsen, men du ingår i gruppen "kvinna" så länge världen ser ut som den gör. Var då med och se till att gruppen "kvinna" får det så jävla bra det bara går, bland annat genom att visa att vi är och kan MER än det som nu tillskrivs gruppen "kvinna". För att göra det måste vi faktiskt aktivt pusha fram dem som ingår i denna grupp. Det finns liksom inget annat sätt, om vi vill uppleva det som du nämner ovan - dvs. att bli behandlade som en individ, damn it.

Limpy sa...

Jag håller med dig Linn, men samtidigt som a säger så är vi inte riktigt där ännu. Vi måste heja lite mer på våra medsystrar om vi vill ha ett lite mer jämställt samhälle. Vill vi inte det, så fine, strunta i det.

It's all gonna be fine sa...

Jag ser egentligen ingen motsättning i att tro på individen och samtidigt stötta "systerskapet". Och det är som med alla andra ojämlikheter i världen. Att svarta gick ihop för att arbeta mot apartheid (ja, jag inser att jag drar hååårt på det här nu) innebar ju inte att varje individ tyckte att varje vit individ var dum i huvudet (hoppas jag). Jag är all for individen, jag väljer själv människorna jag umgås med och stöttar, jag skulle aldrig ta hundra kvinnor under armen om de alla var idioter. MEN - samhället ÄR inte jämställt och det kommer jag alltid fortsätta kämpa för att det ska bli.

Dessutom - för mig innebär inte jämställdhet bara att kvinnor och män ska vara jämställda. Det gäller att ALLA ska ha samma förutsättningar och möjligheter - oavsett kön, ursprung, sexuell läggning eller eventuella funktionshinder.

(Oj. Långt det blev.)

emma sofie w sa...

Nu är det redan skrivet, men a, Limpy och It's all gonna be fine är helt inne på mitt spår.

Det handlar om strukturer, framför allt strukturer som missgynnar fittbärare, därför tycker jag det är jävligt gött att systerskapet finns, att vi lyfter varandra och pushar varandra utanför de befintliga strukturerna, för att vi är grymma och jävligt bra helt enkelt.

Sen, när jag använder uttryck som "männen gör" eller "män är.." så menar jag inte ordagrant alla män, utan strukturerna som finns i/kring gruppen män, och där tycker jag det är helt legitimt att klumpa ihop. Uttryck som "män slår" får många att gå i taket och utbrista "jag har aldrig slagit någon", men igen, strukturellt, en måste våga se bortanför sin egen näsa och se det strukturella.

Och som it's all gonna be fine skriver, det handlar om att alla ska ha samma förutsättningar och möjligheter, oavsett någonting. Men vi är jävligt långt därifrån.

Linn sa...

Jag hör er, men jag håller inte med. Vi vill till samma mål, absolut, och där ingår givetvis allt det du nämner IAGBF, men vi tror på olika vägar dit. Jag tror på att se det som en självklarhet att det ska vara jämställt/jämlikt och stå för det och se till att samtliga människor i ens omgivning lär sig att det är självklart. Och eftersom jag vet att det finns sinnessjukt mycket vettiga män därute som vill samma sak som jag så tycker jag att det är onödigt att skapa en sisterhood-rörelse som per automatik avgränsas efter kön.

Och a, jag är kvinna in the sense of att jag har en fitta. I övriga aspekter är jag en person. Jag håller verkligen inte med dig om att vi "måste agera utifrån att vi är kvinnor". Vi måste agera utifrån det faktum att vi är individer. Hur skulle stämpeln och grupperingen "kvinna" försvinna om vi envisas med att använda den själva hela tiden?

Sen finns faran i att uttrycka sig för hårt med massa "måste" och "enda sättet" och "så är det" och den faran ligger i att det tappas publik och stöd för nånting som egentligen är jävligt vettigt. Jag tror också att det är uttryck som bör grävas ner. Det vi måste göra är att få så många som möjligt att hålla med om att jämställdhet/jämlikhet är en självklarhet, men jag tror inte att vi kommer dit genom hot eller genom att stödja de segregeringar som redan finns. Jag tror att det kommer genom att försöka visa och prata om människan som person och individ.

a sa...

Vet att jag uttryckte mig lite "hårt", men det tycker jag att du gjorde i ditt inlägg också.

jag skrev för övrigt inte
"vi "måste agera utifrån att vi är kvinnor" - jag skrev: "[...] att vi ÄR och hela tiden BLIR placerade i facket "kvinna", och vi måste agera utifrån det". Dvs. det är helt klart ett problem att vi blir paketerade och etiketterade som kvinnor. Det jag menade var just att vi måste erkänna att det är så det är, att vi blir inordnade på det sättet. Och då måste vi som blir intryckta i det facket hålla ihop för att tillsammans jobba oss ut ur det, genom då att göra saker som inte är automatiskt/traditionellt kopplade till etiketteringen "Kvinna(TM)". Men det fixar vi mycket lättare om vi hjälper fram varandra.

Linn sa...

a: Tills saken för mig hör ju också att det här inte är ett kvinnoproblem. Jag tycker det är ett samhällsproblem. Därför tycker jag ännu mer att vi inte ska ställa krav på varandra bara för att vi är kvinnor utan ställa samma krav på alla personer. Det ligger inte hos kvinnor att fixa den här problematiken, det ligger hos samtliga invånare och därför går jag hellre runt och skanderar att det finns en speciell plats i helvetet för människor som inte hjälper varandra än att begränsa den platsen till women only. Det lär ju ha framgått by now att jag tycker att männen har precis lika mycket ansvar i att rätta till det här.

a sa...

Jag tycker verkligen också att män ska stötta och hjälpa i att fixa till det här. Det är absolut allas ansvar!
Men jag ser inte motsättningen här. Männen ska vara med i allt detta, visst. Men jag ser inte varför det skulle vara negativt att vi kvinnor ska stötta varandra. Hur kan det vara något negativt? Och som jag tidigare skrivit, varför skulle detta utesluta att man även stöttar snubbar när det behövs?

Linn sa...

Givetvis är det inte negativt att stötta varandra. Det kan det ju aldrig vara. Men att göra en grej av att stötta framförallt tjejer tycker jag är snett, av anledningarna som står i inlägget bland annat. Jag tror att det skapar mer "vi mot dom"-tänk än vad det gör nytta. Där är du och jag (och några till) lite oense. Det är okej att vara oense. Vi kan väl glädja oss åt att vi vill åt samma håll iallafall?

a sa...

Klart det är okej!

Anonym sa...

Åh jag tycker att du tycker så bra! Jag är så himla med dig! /malin

nostalgifabriken sa...

linn, håller med dig till viss del. men nåt knas är det. ingen normal kille är emot jämställdhet, ändå verkar de (om jag nu får generalisera) vara rätt ointresserade av att hjälpa till ett mer jämlikt samhälle.

en vardagsiakttagelse är tex dn-artikeln om att andra faktorer än kön spelar roll för mattekunskaperna. det var till och med så att ju jämlikare samhälle man vuxit upp i, desto bättre blev bådas resultat (om jag nu tolkar artikeln rätt).

artikeln delades flitigt i min facebookfeed – men bara av tjejer. vad beror det på? även killar verkar vinna på ett mer jämställt samhälle enligt studien, så varför var det ingen kille som tyckte att det var värt nog att dela?

Linn sa...

nostalgifabriken: men då gäller det väl att ta den diskussionen med killarna? Jag anser att det är viktigare att lägga tiden på att prata om jämställdhet med alla istället för att lägga krut på att gnälla på tjejer som inte hjälper varandra.

Nu upprepar jag mig igen, jag vet, men det är viktigt att prata med samtliga personer om jämställdhet och jämlikhet. Om vi pratar mer med varandra (jag känner massa tjejer som inte bryr sig om det här ämnet alls) oavsett kön så lär vi uppnå mer än om vi ska fokusera främst på tjejer.

Jag tycker att vi (allmänt, inte du och jag eller vi här just nu) generellt pratar jävligt mycket runt problem istället för att lägga energin på att ta tag i problemet.

I det här fallet (enligt mig): killar jobbar mindre för jämlikhet än tjejer. Lösning: prata mer om det med ALLA. Gör det till en vardagsgrej, inte en motrörelse.

Icke-lösning: gnäll på att tjejer inte stöttar varandra.

Jag är alltså inte emot att stötta varandra, vill jag poängtera igen. Jag är bara emot när stöttandet blir ett könsbetingat krav.

It's all gonna be fine sa...

I hear you! Håller alltså inte riktigt med hundra, men är HELT med dig på att inte använda hot och att inkludera ALLA i diskussionen.

Omomigen sa...

Rent generellt kan jag väl känna att det är en myt att män skulle vara så duktiga på att hålla varandra om ryggen och på så vis skulle skaffa sig makt/pengar/fördelar/whatever.

Jag tror att män generellt sett är bättre på att framställa sig själva, som individer. Dom skäms inte för att ta plats eller kräva duktigt betalt och ber mycket sällan om ursäkt för sig själva. Vilket jag inte heller anser vara negativt när det håller sig inom ramar för medmänsklighet. Sen är det nog så att det är lätt att hjälpa sina vänner när man väl sitter på tronen och det kanske oftare hamnar i det kön man själv har.

När jag sökte jobb sist velade jag länge och väl när det kom till löneanspråk och var ruggigt nära att trilla i "men inte ska väl lilla jag"-fällan. Tillslut så tog jag i rätt hårt, jag fick jobbet men inte mitt ursprungliga anspråk, vilket jag inte heller hade räknat med men jag fick mer än min ursprungliga tanke och nu vet min chef vartåt jag strävar och vill. Det är sånt många av oss tjejer gör som inte killar skulle drömma om. Dom värdesätter sig SJÄLVA och höjer därmed sig själv som grupp.

Jag menar inte att tjejer ska bete sig som läskiga fullblodsegoister men jag tror att man ska börja med att ta på sig själv syrgasmasken så att man inte tappar andan när man räddar världen.

Linn sa...

Omomigen: word.

Johanna | Tillvaron.se sa...

Jag håller verkligen, verkligen med. Om vi kvinnor ska hålla ihop och stötta varandra bara för att vi är kvinnor så kan vi väl inte förvänta oss något annat än att männen kommer/kan göra samma sak. På så sätt blir uppdelningen ännu mer cementerad.

Sen tror jag det finns ett annat problem, nämligen den att kvinnor har en tendens att förstöra för varandra mer än män har. Men lösningen på det är ju inte att börja heja på varandra för att vi är kvinnor, utan mer sluta förstöra och inte göra skillnad på kön, vare sig man ska stötta eller armbåga sig fram.

Linn sa...

Johanna: Jag vet inte om jag tror att tjejer förstör för varandra mer än vad killar gör. Jag tror mer att killar har lärt sig från början att inte ta skit/acceptera läget där tjejer mer får "bry dig om vad andra tycker"-tänket och det i sig gör att vi hanterar likadana situationer på olika sätt. Nånstans tycker jag lite att tjejer måste tuffa till sig lite också, precis som Omomigen skriver. Lite skit kommer med livet, vi skulle alla må bättre av att lära oss att se förbi det mer. I övrigt är vi ju helt överens!

Johanna | Tillvaron.se sa...

Visst måste tjejer lära sig ta skit. Speciellt i situationer där "skillnader" framkommer (typ arbetslivet). Där är det ju ofta en kamp om att vara bäst och då blir väl skit en del av spelet. Sen hoppas jag det är som du säger, att "alla är lika elaka mot alla". Resultatet blir ju detsamma, att tjejer påverkas mer. Men jag skriver gärna under på att det räcker med att lära sig ta skiten, då spelar det ingen roll vem som ger den.

Linn sa...

I en perfekt värld är givetvis ingen elak mot nån annan, men jag tror att det är lite väl disneyaktigt tänkt av mig om jag tror att det är verklighet. Så tills dess tycker jag att vi ska fokusera på självförtroende och självkänsla och att alla ska ha rätt att ta plats och framförallt känna sig värda och välkomna att göra det.