torsdag, december 8

Det här med julklappar

Jag är redan klar med julklappar till pappa. Det är alltid så himla lätt att köpa julklappar till honom för han gillar ungefär allting och blir typ glad om han får en bok och ett par strumpor (alltid dessa strumpor!). Mamma däremot, hon är lite svårare. Mest för att hon önskar sig saker till hemmet och dom redan har ungefär allting. Dessutom tycker jag att det är lite tråkigt att ge pappagrejer till pappa men hemmabådagrejer till mamma. Jag vill liksom skämma bort mamma lika mycket, om ni fattar vad jag menar.

Men så här: Min mamma är en liten blond jättesöt femtioåring som gillar golf, sticka och att pyssla hemma. Hon läser mest böcker om kvinnor som åker till/är i Afrika (t ex Den vita massajens dotter) eller Amelia. Hon somnar tio minuter in i alla teveprogram och snor pappas korsord med lite sura kommentarer om han börjar utan henne. Förra året fick hon handdukar och grejer till badrummet och en bok om stickning. Året innan fick hon nån Odd Molly-skjorta. Hon brukar bli glad för ungefär allt.

Nån som har några förslag? Som känner att ni sitter inne med en sån här måste hon ha!-tips?

9 kommentarer:

It's all gonna be fine sa...

Presentkort på massage?
En hälsa på Linn och bara vara ni två-helg?
Gåvor till t ex Stadsmissionen?

tiggerrr sa...

Förra året gav jag min mamma ett uppblåsbart fotbad från Designtorget samt fotsalt, kräm och fil. Det säger hon är det bästa hon någonsin fått. Kanske funkar för din också?

egoistiska egon sa...

Samma problem här. Vägrar ge mamma hemma-saker just pga vill ge till henne. Brukar nästan alltid ge ngt vi kan göra ihop, typ en middag, konsert etc. Eller ngt liknande.

Jojjo sa...

Boken "en halv gul sol" handlar om Afrika, och säkert de andra av samma författare men de har jag inte läst än!

Linn sa...

Bra förslag allihop! Jag har köpt biljetter till en föreställning här i STockholm nu. Det kommer hon nog gilla tänker jag.

anna sa...

Haha Jojo snodde mitt tips!

S.W sa...

Annars tänkte jag att om hon gillar att sticka och 'pyssla i hemmet' kanske hon också gillar att pyssla? Framkalla en hög med foton (kanske från när ni var i Italien) och en scrapbooking-paket och kanske någon lite bok eller tidning om det.

Då kan ni pyssla tillsammans i mellandagarna, eller så kan hon greja själv.

Lilla jag sa...

It's all gonna be fine och jag tänker helt i samma banor. Massage går alltid hem och skänka pengar i någons namn är också fint. Gillar Rädda Barnens "I år gav jag bort din julklapp till någon annan"-kort

Annat tips är att ge bort en fin tom ram och boka tid hos fotograf för att ta familjekort. Fast det borde ju räknas som julklapp till hela familjen iofs.

Den där Jenny sa...

Min mamma ska få "show" (hon älskar "show" = musikal eller liknande) i Stockholm, så kan man gå tillsammans, få träffa henne OCH barnvakt i ett. Köper alltid, alltid upplevelser.