torsdag, mars 31

BB-väska - kom och tyck!

Så jag har börjat packa BB-väskan och eftersom internet är en sån ljuvlig plats så har jag redan googlat mig till att det här är bra idéer:
-schampoo/balsam
-fuktkräm
-läppcerat
-liny-nånting-salva
-stor handduk
-strumpor
-mjuk BH
-stora troser
-mjuka kläder
-egen kudde
-ipad/datamaskin
-kläder till bebin (strumpor/mössa/brallor/omlottbodys)
-bebisfilt

Alla ba TA MED SAKER ATT ÄTA! Men vad? Alltså hur mycket? Vad var er bästa pryl? Jetetacksam för tyck_83


23 kommentarer:

Johanna sa...

Vi hade med SJUKT mkt godis, tänkte att det skulle vara bra/gött att ha på förlossningen. Well den var lite mer intensiv än att det var läge att alls äta nåt, men sen på bb var det guld att ha en hel väska fyll med daim och kexchoklad och lösgodis osv osv. Så godis. Men du har ju glömt det VIKTIGASTE (tycker jag): kamera!

Anonym sa...

Inneskor alt tofflor tycker jag var super att ha med!

Johanna sa...

Laddare! Skriv en lapp o lägg på BB-väskan med sånt som behöver packas i sista stund.

Anonym sa...

Amningskupor! Hade ingen aning om detta när jag åkte till bb. Men fick ta mej till apotekeket rätt snart med läckande bröst.

Åsa sa...

Ombyte och toagrejer till din parner. Eller alltså påminn honom att också packa. Jag packade till mig och bäbisen och sen hijackades mina yogabrallor av en surpappa som inte ville sova i jeans..
Och rakhyvel. Iallafall tyckte jag att det var skönt att kunna trimma lite när man konstant hade folk som skulle kolla amningsteknik, etc.

Anonym sa...

Överdelar till dig med knäppning fram. Man sitter typ med bröna ute hela tiden så kan vara skönt att kunna snabbt öppna och stänga liksom.
Annars tycker jag du fått med bra grejer. Kanske en liten bebisfilt som ni sover med fram tills det är dags så den luktar mamma o pappa. Vi stannade bara ett dygn på BB så behövde inte så mycket grejer men allt kan man ju be folk svänga förbi med eller be partnern gå o köpa.
Godis är bra för efter förlossning. /hannamag

Privat festival sa...

Jag tyckte det var väldigt varmt på BB så jag gick bara runt i sjukhusrocken hela tiden. Detsamma gällde för bebisen, enbart blöja. Däremot kan det ju vara bra att tänka på hur man ska åka hem. Ytterkläder för bebisen såhär års och eventuellt babyskydd om ni ska åka bil/taxi.

Emma Esteban sa...

SMÅGODIS!

Hanna sa...

Ta med massor, det är ju bara att dra med hem igen annars.

Sofia sa...

Jag packade asmycket onödigt första gången och nästan ingenting andra. Dock glad över tofflor att ha om man måste vanka runt mycket på förlossningen. Lipsyl. När Knappen kom hade jag kläder med till honom men landstingets grymma knytskjortor var mycket bättre så när Junior skulle komma hade jag inga bebiskläder alls med. Då var landstingets kläder som bortblåsta. Inte ett plagg fick vi. Så lite bebiskläder kanske, åtminstone att åka hem i. Annars var jag glad att ha lämnat dator och sånt hemma, jag var rätt nöjd med att bara glo ut genom fönstret. I typ fyra dagar. Hehe.

SARA sa...

Om ni tänker använda babynest är det mysigt att ha med det och lägga i baljan en annars har bebisen i. På SÖS patienthotell (älskade förövrigt det stället!) får en ju inte ha sjukhuskläder eftersom det bor vanligt fölk där också, så något som en känner sig bekväm i bland människor. Jag packade kanske tre eller fyra hela outfits till mig, och vi stannade i tre nätter så de gick åt. Och egna bindor kanske om landstingets känns för stora. Och kamera! Och som någon sa där uppe, inneskor! Gött att ha på förlossningen också. Jag köpte fula i plast bara för att det inte skulle göra något om en splashade fostervatten på dom osv.

Hade med allt på din lista utom salvan, handduk, kudde och ipad/dator. Det enda jag saknade var 10 000 liter Ramlösa, för var så sjuuuukt törstig. Alla som kom och hälsade på fick ta med sig stora flaskor.

Mirijam sa...

Yogabrallor med uppvikbar midja! Magen kommer vara som en stor lös deg så det är gött att ha något som trycker ihop en lite tyckte jag. Absolut laddare till telefon, bebisen kommer med 99% säkerhet sova 99.9% av tiden så ni kommer vilja ta en miljard bilder. Töm kamerarullen i god tid (du kanske tror att jag skämtar nu men icke).

Mjuk amnings-bh, även om du bara ska ha sjukhusrock så tycker jag att det var gött att tuttarna inte hängde löst därunder, och ska du amma så kommer ju mjölken börja läcka också, då vill man gärna ha en kupa att lägga amningsinläggen i. Överlag saker som håller upp och in tyckte jag var skönt att ha, då hela kroppen liksom kändes lite lös.

Ta med godis och/eller annat ätbart, även om det inte hinns ätas upp före bebis kommer så är det gött att slippa lämna rummet om man blir sugen på nåt. Och du lär förbruka en kalori eller två under förlossningen så kroppen vill nog ha påfyllning. Tipsar om världens smartaste grej också, en sån där sportflaska så man kan ha vattenflaskan bredvid sig i sängen, krångligt att vara törstig och sträcka sig efter kannor/glas när en liten människa ligger på en.

Jag hade även med mig lite basic smink, det kändes gött att kunna fräscha till sig lite, jag var i alla fall inte mitt snyggaste direkt efter förlossningen.

Ska ju ha exakt noll fler barn men alltså ÅÅÅÅÅH VAD JAG ÄR AVIS på alla som har en förlossning att se fram emot. Att få träffa sin unge för förta gången liksom, WOW!

Anonym sa...

Ett babynest är mitt tips. Så är det lättare att ha bebisen i sängen istället för i plastbaljan. Mkt mysigt.

Eelena Blomkvist sa...

Klippa-nagel-set. När min systerdotter föddes rev hon sig själv pga långa naglar. Finns för spädisar.

Helena sa...

På mitt BB fick manen sponsrad goodie-bag typ. Med blöjor och rumpservietter och body till barnet. Annars rekommenderar jag att du packar sånt. ICAs gröna våta wipes, minsta blöjan från Pampers eller Libero. (Pampers eller Libero är lite som Always eller Libresse, Coop eller ICA. Typ.) Alltså på BB tyckte de att vi skulle blöta riviga pappershanddukar! Barnets rumpa är ju helt ny!

Emma sa...

Purelan och amningssnäckor, om du tänker amma. Det hade jag inte packat och det fick min man springa och köpa på apoteket i full panik. (Nä okej, inte full panik, men helsike vad skönt det var mer purelan och amningssnäckor när han kom tillbaka.)

Ps. Man får världens bästa nättrosor på BB. Jag använde inte trosor alls, bara dem + världens största bindor (som också tillhandahölls).

Sofia sa...

En tanke om såna där våta wipes. När Knappen var liten använde vi bara såna eftersom vårt skötbord inte stod i anslutning till vattenkran. Han hade jättemycket blöjeksem. Hörde en barnmorska säga någon gång att vissa barn kan vara känsliga mot kemikalierna i de där våta tvättlapparna men med Junior, när vi haft ett handfat nära skötbordet och bara haft torra tvättlappar som vi blött med vatten; inte ett blöjeksem så långt ögat kan nå. I efterhand kändes det så dumt med Knappen eftersom jag vet att jag tänkte att det var så bra med de där våta lapparna att jag kunde hålla rent runt eksemen...

Anonym sa...

Du har ju redan fått en massa bra tips men jag vill ändå nämna extra ombyten till dig själv (mina extra byxor gick plötsligt åt när vattnet gick en andra ! gång). De flesta sjukhus har ju en kiosk eller liknande så smågodis och allt det där brukar lösa sig. Däremot kan jag inte betona nog vikten av att ta med eget mjukt toalettpapper. Efter en lång förlossning kan landstingets sträva papper vara rätt så plågsamt!
Lycka till och tack för en av mina favoritbloggar! Kram, nybakad tvåbarnsmor

maddiis sa...

Har fött två barn med en snigelförlossning och en raketförlossning, och jag skulle säga att behoven för dessa varit helt olika. Den första var all näring såsom nyponsoppa/blåbärssoppa i tetrapack med sugrör absolut nödvändig då vårt sjukhus har som policy att det bara är flytande föda under pågående förlossning som gäller. Detta var helt onödigt med tvåan då hela rasket gick på ett par timmar. Det som har varit samma och som har varit bäst gör oss är följande:
Badshorts till pappan så han också har kunnat vara med i duschen och spola vatten utan att behöva ståi blöta kalsonger inför personalen.
Egna bebisfiltar i olika tjocklek. Har inte använt plastbaljan alls utan haft bebisen hud mot hud och då är det perfekt att reglera värmen med filtar i enligt lager på lager.
Kläder i olika storlekar. Visade sig att jag föder stora barn så det jag hade för hemgång med ettan i strl 56 satt som ett ålaskinn.
Rakgrejer till pappan så han slipper gosa nyföding med skäggstubb.
Nedladdad soft playlist på Spotify med högtalare som vi haft på lågt i bakgrunden dygnet runt. Har haft eget rum så det har funkat och gjort allt lite mysigare. Dag och natt har flutit ihop rejält ändå.
Mjuuukt toapapper.
Olja att ha i vattnet vid blöjbyte.
Och såklart kamera och videokamera!

Åh, vilken mysig tid du har framför dig!!

Anonym sa...

Ah, jag tipsar väl lite jag också även om du redan fått en massa bra. Under förlossningen behövde jag ingenting, även om det tog 16 tim. Då var jag nöjd med landstingets erbjudanden av saft, blåbärsoppa, frukost etc. På BB var jag sjuk nöjd över mina tofflor, mjuka byxor med bred mudd, amningslinne, mjuk kofta och godis. Hade önskat att jag tog med lite mer kläder till Ninni, framför allt fler pyjamas som är lätta att ta av och på vid blöjbyten och läkarundersökningar. Några mjuka filtar att gosa in henne i hade varit bra också. Och en grej till, vilket kanske är som att svära i kyrkan, men napp! Även om barnmorskorna inte var överförtjusta så smusslade vi till henne en napp. Det är jag glad för nu eftersom det är så skönt att kunna ge henne den som tröst och "mys".

Lycka till! Det är fräckt att föda barn! Kram A

egoistiska egon sa...

Du har ju fått massor av bra tips. Men mjukt toapapper!!!! Det som finns där kanske är ganska hårt och man vill ha så mjukt som möjligt efteråt. Jag hade med mig två rullar lambi typ, räckte fint. Saker du tycker är gott, babynest och mjuka kläder.

Lfthmn sa...

Bra lista! Mitt tips är att ta med en bh som är en kupstorlek större än du har nu, det missade jag. Ang kläder till bebis så är faktiskt pyjamaser (såna med dragkedja nertill foten) fantastiskt skönt och praktiskt och gosiga i början. Inneskor: absolut. Första "hela" natten på BB gick Jacob och köpte pizza. Till middag hade serverats tre prinskorvar och en kladd stuvad spenat. Till Frank hade vi med ett lite tjockare bebistäcke och en virkad luftig filt. Det kändes bra att ha eget att lägga honom på, och luftig filt som täcke, landstingets grejer känns så "kemiska". Och ett bebistäcke (sånt man har i vagn) gav lite styrsel när man bar honom och ammade.

Anonym sa...

Ja Gud ja! Napp! Vi ba' (innan): Vi ska inte bli såndäringa nappföräldrar men när man finner sig själv vara napp och brösten gör asont är man inte så himla principfast längre. Och ang onda bröst så köpte jag typ amningskydd i silikon på Apoteket och första veckan/veckorna ammade jag bara med dem. Tänkte Varför ska jag behöva lida så himlans när det finns sätt att slippa? När jag kände mig lite mer härdad körde jag med skydden varannan gång för att snart sluta helt. Hade aldrig kommit på tanken att fråga vården om det var ok för de hade sagt NEJ men skit i vad de säger för de är amningsfscister och "Det GÖR ont att amma i början." Nej, det behöver det inte göra.

Mvh,
Lufthmn