måndag, mars 14

Glukosbelastning - så här var det

Ifall nån annan också är som mig och googlar all things graviditetsrelaterat så kommer min upplevelse här:

Det var sjukt soft.

Jag fick inte äta eller dricka efter midnatt och glukosbelastningen var bokad till 8.00. Eftersom jag vanligtvis somnar innan 12 och inte har för vana att varken äta eller dricka på nätterna så var det inte ett dugg jobbigt. Klockan 8 fick jag gå in till en supergullig undersköterska som tog ett blodprov genom stick i fingret och sen gav mig 2 dl(-ish) sockerlösning. Jag har hört så vansinnigt mycket äckel om denna sockerlösning så jag var i princip beredd att spy, men det smakade som väldigt stark och väldigt söt citronsaft och jag körde på samma princip som när jag tar shots: ett djupt andetag, svälj skiten och sen andas ut så hårt som möjligt. Det tog inte ens trettio sekunder att dricka ur och efteråt fick jag skölja munnen och gurgla bort resten. Sen fick jag ett rum med några stolar och en brits med kudde och blev tillsagd att inte röra mig mer än nödvändigt. Det var tråkigt som fan, men jag sov en sväng och läste lite och läste ut internet. Jag hade förväntat mig världens sockerchock och att jag skulle må sjukt illa, ha hjärtklappning och vara hyper, men det enda som hände var att det kändes som att hjärtat slog lite hårdare första kvarten och att det var skönt att få sova lite, men helt ärligt så hade jag förmodligen känt exakt samma sak utan sockerlösningen eftersom det var morgon och jag precis hade tagit blodprov, vilket jag hatar. Efter två timmar kom den gulliga sköterskan och hämtade mig, stack mig i fingret en gång till (urk), lyckönskade mig och sa att jag fick gå hem. Hon fick inte ge nåt resultat, men jag "råkade" se hennes anteckningar i remissvaret och om jag förstod det rätt så var mina värden helt inom normalintervallet. Jag skulle bli sjukt förvånad om det visade nåt annat eftersom jag inte kände av testet nästan alls. And that was all.

Det här är inte ett facit på Hur Det Är att göra en glukosbelastning eftersom upplevelsen och resultaten givetvis är individuella och hade jag varit tvungen att göra ett på grund av gränsvärden eller ärftlighet eller annat så hade det säkert varit helt annorlunda, men jag var tvungen (well, hade säkert kunnat neka om jag verkligen inte ville) för att mitt BMI faller inom nån ram där praxis på vårt MVC är att det görs en glukosbelastning. (Det är eventuellt en helt egen diskussion,) Det här är bara hur jag upplevde det. Om det kan hjälpa nån så gör det det.

Inga kommentarer: