lördag, mars 26

Det blev inget påskhotellande för pappa bestämde sig för att det visst skulle vara trevligt att träffa sin ena dotter och Mågen (har varit stort mål för Andreas att bli kallad måg, vilket har resulterat i diverse bedömningar och MAKEN TILL FJÄSK OMG!) och då deklarerade Mågen, som den brownnose he is, att vi minsann GÄRNA ställer in alla planer för att fira påskafton med min far. Kanske aldrig älskar honom högre än när han tänker på min familj. Det skulle vara när han gör det för sin egen skull och inte för min, vilket också händer mer ofta än inte. Låt oss bara säga att så godhjärtad är tyvärr inte jag så där har jag ve-he-herkligen ganska mycket att lära mig.

Med den passusen vill jag alltså säga att min pappa är här. Vi har ätit påsklunch och fläskfilémiddag och plåstrat om hans knä eftersom han snubblade när han skulle springa åt fel håll i rulltrappan på vägen till tåget. Jag är höggravid och gnäller och pustar och stånkar (och lagar visserligen mat) och han ligger i andra soffan med knät i högläge och blir serverad grejer. Fy fan, Andreas borde ha nån form av tapperhetsmedalj för att han tar det med ro och dessutom lyckas vara glad, trevlig och kärleksfull. Jag hade stått i köket och muttrat bittert om hur ORÄTTVIST MITT LIV ÄR om situationen hade varit den omvända. Är obviously ihop med nån form av ängel, lyllos mig.

Nu tittar vi på fotboll och bebisens smaklökar har tydligt plockat upp att jag har ätit nåt med choklad (marängsviss FYI) för hen håller på att möblera om där inne. Hen älskar verkligen choklad för det blir fullt party där inne varje gång jag äter det.

Hoppas ni har en mysig påsk!

5 kommentarer:

tankarochvardagslunk sa...

Hej! Jag funderar lite på hur ni tänker med förlossning och lägger i Stockholm på förlossnings-fronten just nu?

Linn sa...

Alltså just nu fokuserar jag faktiskt mest på ATT jag ska föda barn inom en dryg månad och försöker hitta sätt att känna mig lugn inför det. Det känns lite som att förbereda mig på att köra bil rakt in i en bergvägg, så för att inte helt balla ur så tar jag bara för givet att vi kommer bli väl bemötta och få proffsig vård. Jag har varit en del i vården i mitt liv pga allergier och astma, både akut och i en vanlig vårdplan, och jag känner oerhört stort förtroende för personal och vårt system när det gäller akut vård som förlossningar osv. Jag är typ mer upprörd över hur förlossningsvården är nedprioriterad på landsbygden än vad jag är i Stockholm. Hade jag bott kvar i Lidköping t ex så hade vi fått åka 5-6 mil för att komma till närmsta förlossningsställe och om dom hade varit fulla tror jag det blir typ Borås, vilket är nästan 2 timmar i bil. I sthlm får vi reda på var vi får plats när vi ringer och här har vi förutom SÖS som är vårt förstaval (pga bor tre minuter därifrån och nästan alla jag känner har fött där och varit så himla glada över det), BB Stockholm 25 minuter bort, BB Sofia (hinner ej stänga innan oss) 20 min bort, BB Huddinge 25 min bort och Karolinska i Solna typ 30 min bort och worst case gissar jag Södertälje eller Nyköping som fortfarande är närmre än vad samtliga kvinnor som föder i typ Lidköping behöver åka. Det är klart att jag hoppas på att vi får plats på SÖS för att det vore skönt, men själva vården är jag övertygad om kommer vara bra vart vi än hamnar.

Var det det du menade?

Linn sa...

Ur ett solidariskt perspektiv tycker jag såklart att det är urviktigt att förlossningsvården, precis som all annan vård, prioriteras upp på pengaskalan. Men för mig/oss personligen så har vi inte blivit nåt annat än väl bemötta so far och jag tar för givet att vi kommer bli det överallt.

tankarochvardagslunk sa...

Japp, det var ungefär så jag menade. Och jag misstänker sett problemen i Stockholms-området är mer existerande under sommaren än i april-maj.

NÄL finns ju som alternativ för de Skaraborgare som bor i den halvan av "länet".

Jag var väldigt fokuserad på var jag skulle föda. Hade lite för mycket intern information och valde utifrån den. Vilket gjorde att jag om det andra alternativet medvetet inte tog reda på någonting, för om jag inte hade varit nöjd med det jag hade hört hade jag inte vetat vad jag skulle göra. Jag var och är skitnöjd med min förlossning, sa en timma efteråt att det skulle jag kunna göra om på direkten och menade det konstigt nog. Fortfarande skulle jag gärna uppleva några ytterligare förlossningar, det är himla häftigt!

Linn sa...

Jag fokusera på att jag ska föda barn snarare än vart jag ska föda barn och oavsett vilket sjukhus det blir på så kommer jag/vi få vård och den kommer alldeles säkert vara bra. Jag vet att det begås vårdmissar, hur kan det inte göra det med antalet patienter som går genom systemet varje år och systemet består av människor?, men jag tror (rätta mig helst inte om jag har fel) att den allra mesta vården som ges är av bra kvalitet och utförs av personal som gör sitt allra allra bästa. Jag vill eller kan inte ta någon annans dåliga upplevelse ifrån dom, såklart, och det ÄR personalbrist inom vården, men ibland tycker jag också att medier målar upp bilden av ett land i totalt förfall och framförallt storstadsområden, vilket ju blir lite konstigt eftersom vi som bor här har en massa ställen att vända oss till. Många i andra län/städer har ju timmar till närmaste sjukhus och där kanske inte ens all vård som behövs finns. Det tycker jag på nåt sätt känns värre.

Och jag syftade på både NÄL och Skövde eftersom dom ligger typ 5-6 mil från Lidköping, men när dom är fulla (och det blir dom) så tror jag att Borås är nästa anhalt. Vet inte om Uddevalla har förlossning, men det borde dom väl ha?

Jag tror att det kan vara värre att föda barn med inside info, eller som läkare öht, eftersom vi vanliga (som tur är) inte förstår vidden av vissa grejer och inte heller har samma förmåga att bedöma vad som är bra och dåligt. Vad kul att du hade en sån härlig förlossning!