tisdag, september 25

Jag skulle ha tagit en bild, men det sa bara slurp

Okej, ni kommer inte tro mig nu, men jag kanske börjar tröttna litelitelite på saker med för mycket grädde. som till exempel potatismos, köttfärslimpa, svampsås. Okej, det var gott men känslan efteråt var liksom mer var det värt det? Sen åt jag en äppelpaj jag slängde ihop for fun och ba mmmm...mat.

Iallafall, om ni ska göra äppelpaj så vill jag att ni gör så här: Blanda två ordentliga nävar havregryn med en näve vetemjöl, en näve råsocker, en nypa mald kardemumma och tumnagel salt. Smält runt 100 gram smör (mer går bra, ej mindre) och gegga ihop. Skiva ett gäng syrliga äpplen fint, nog att fylla en normalstor pajform, och lägg i en (tada!) pajform. Pressa över 1/3 normalstor citron och strö över socker och ett par duttar kanel. Blanda, smaka, fixa. Det ska vara en syrlig äppelsmak med hint av kanel. Det ska inte smaka kanelbulle. Häll på smulet och grädda i ugn på 225 grader i ungefär 40 minuter. Lägg ugnsfolie över för att den inte ska brännas efter kanske 20 minuter och kör nån minut på grill i slutet om du tycker pajen behöver mer färg. Ät med whatever du gillar i form av grädde vaniljsås glass ingenting. Det går inte att misslyckas med det här.

2 kommentarer:

Omomigen sa...

Åh, sist jag gjorde smulis så blandade jag i lite (obs, LITE) flingsalt i. Blev så sjukt gott när dom där små kornen plötsligt spratt till i munnen på vissa tugor. Tog kanske en liten tesked till en pajform och mosade det lite, så flingorna blev kanske hälften så stora.

Bubbel sa...

Tack för tipset - den ska testas! :)