torsdag, april 25

Ord jag avskyr

Såg precis en bekants statusuppdatering på facebook och kom på att det finns ord som på riktigt gör att jag blir irriterad varje gång jag läser/hör dom. Till exempel:
parklek: WHAT THE FUCK STOCKHOLM? Duger inte lekpark/parken till er eller?
bamba: ba...näe. Maten/matsalen funkar eller varför inte ska vi käka lunch?
sambo: det finns få ord som jag tycker är fulare och används i onödan så ofta som sambo. Min sambo yada yada yada. Nej. Namnet eller min kille/man/dude/snubbe räcker. Om man har fler än tio hjärnceller fattar man ofta på meningen att det är nån nån är ihop med iallafall. Sambo är okej att använda vid arbetsintervjuer eller andra officiella sammanhang, mkej?

Phew, nu kommer jag inte på fler, men om ni har några hatord så får ni gärna motivera så kan jag lägga upp ett använd inte-lexikon i bloggy sen.

Edit: pojkvän/fästman är okej också även om jag personligen inte förstår varför det är så viktigt att tala om att man är förlovad. Det ser man väl på handen tänker jag?

Edit2: folk som pratar om sig själva i tredje person typ mamma/pappa när dom inte tilltalar barnet/är i barnets närvaro eller är ironiska. Exempel: Mamma ska på spinning ikväll som statusuppdatering på fejjan.

18 kommentarer:

Annika sa...

snubbe. kille. dude. sambo. fruktansvärda alla tre. Pojkvän är fint. Fästman likaså..mkt trevligt och väl värt att återinföra.

Annars är mina hat all överdosering av "finaste" och "bästa". Och säger någon bästaste så vill jag ta cyanid intrvenöst.
"Fika med finaste Mikaela"
"Middag med bästa tjejerna"

Skjut mig snabbt så jag dör fort.

Boel sa...

nomnom
fredagsmys

Åsa sa...

Kissenödig. Varje gång min man frågar vår son om han är kissenödig känns det som huvudet ska sprängas.

Kajsa sa...

Vankas, "...sedan vankas det fredagsmys" etc. Håller med ovan om bästa sötaste finaste. Eller: mötte upp blablabla FÖR middag.

Limpy sa...

Ja, sambo alltså, jag skulle bli skitsur om jag blev kallad för sambo. Så kärlekslöst.

tearsandpearls sa...

När någon skriver "Njuuuuut"

Linda sa...

För mig är det en smiley som skär i kroppen mest av allt, varje gång jag ser den. Den här :P
Alltså... blir arg varje gång.

Katri sa...

Nomnomnom. <---- fult
Även uttrycket "pga" flödar över på internet.
Typ, äter pga hungrig. <------Fultfultfult.

Sofia sa...

"Vuxenmys". Döda mig.

Anonym sa...

Nomnomnom är helt klart det värsta folk kan skriva!

Johanna sa...

Hahaha.

Agreed!

Ang sambo/pojkvän/kille/snubbe tycker jag att kille känns naturligast och bäst att säga, pojkvän helt ok men lite formellt/löjligt. Och sambo passar bra på anställningsintervju ja! Fast har säkert använt det i andra sammanhang ändå.

Annika sa...

Jaaaaaa.
hatar också nom nom nom.
Hatar det.
Hatar det
hatar det.
Och njuuut är ju också förjävligt.

Blir aggro här och nu.

Bonita sa...

Meh! Parklek är ju inte detsamma som lekpark eller park. På en parklek finns det ju.. eller fanns iaf.. personal anställd. I en stuga fylld med leksaker och sånt.. och det var bara öppet vissa tider.

Bonita sa...

eller ja.. okej - lite samma då, men den springande punkten här är personalen, leksakerna och öppettiderna...

Colombialiv sa...

Styrkekram.
Vet att det är jättesnällt menat men ändå. Klarar inte av det ordet.

Colombialiv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
a sa...

Hahah, WORD på "styrkekram" och "omnomnom".

Jag hatar också "pga" när det används så som någon nämner högre upp här, "ca" i denna typ av sammanhang: "Det här är ca mitt drömhus" och alla andra såna typiska blogguttryck (är så sjukt glad att "dock att" mer eller mindre försvunnit nu).

Avskyr även "lämna" när det felanvänds så här: "I dag var det Johans tur att lämna". Används ofta i dokusåpor, men har börjat smyga sig in även i typ DN och annat! Typ "Reinfeldt har bestämt sig - Littorin måste lämna". Får nog bara acceptera att det blivit vedertaget ... hu. Det kommer väl från engelskans "leave".

Tack, det var allt!

Anonym sa...

Fördelen med sambo är att det inte avslöjar vad personen har för kön, vilket kan vara skönt både för den som inte orkar komma ut som det ena eller andra just då och bara i allmänhet för att slippa prata så himla könat hela tiden.