onsdag, april 25

Om man skulle ta och öppna ett bokkafé ändå kanske?

Ingen av de femhundrafyrtioåtta restaurangerna här i närheten serverade nåt idag som jag kände att jag var sugen på så jag gick hem och tänkte att jag väl får slänga ihop nåt istället. Och så gjorde jag det som på mitt förra jobb gick under namnet Allt i panna. Det är lätt. Det är gott. Och det blir lite disk. Ett så stort yey att  vi vid ett tillfälle var fyra personer som käkade det till lunch en dag, helt oberoende av varandra. Det är inte världens vackraste maträtt, men om ni har kort om tid och är jävligt hungriga så rekommenderar jag att ni också lagar Allt i panna hemma. 

För 2-3 portioner behöver du:
2 st smakrika chorizoliknande korvar. (Jag körde på Skärgårdsgrillare från Roslagskött)
1 pkt Zeta ekologiska kikärter
1 gul lök
1/4 vitkålshuvud
En handfull körsbärstomater
Chili (Jag använde Santa Marias Chili Explosion för det är min nya drog)
Garam masala
Herbamare örtsalt
Paprikapulver
Creme fraiche

Skiva korven och vitkålen. Hacka löken och dela körsbärstomaterna. Stek korven i olivolja på hög värme tills den ser god ut. Häll på avrunna kikärter och släng i löken. Efter en liten stund slänger du i vitkålen och tomaterna också. Sen är det bara att börja krydda. Kör på krydda - smaka - krydda - smaka för att få fram en bra blandning. Ta mer än vad du tror behövs av ungefär allt. Det ska vara lite starkt. Sen kan du diska din skärbräda och din 

Ös upp på en tallrik. Klicka på creme fraiche på toppen och strö över lite paprikapulver. Ät.

ps. För er som är vegetarianer: byt ut korven mot blomkålsbuketter. Jag kan inte lova att det blir lika gott, men det blir gott. ds.

2 kommentarer:

Johan sa...

Mmm Chili Explosion. Jag gjorde nog åt två burkar i månaden när det var som värst, men jag kan sluta när jag vill...

tiggerrr sa...

Orelaterat (eller ja, det har ju med böcker att göra iaf): du sa att du hade ett bra soundtrack till Zafons Vindens skugga. Har lånat boken nu, skulle man kunna få tigga playlisten?