fredag, april 6

Dagens bok

Högre än alla himlar av Louise Boije Af Gennäs är en bok så packad med adjektiv att hälften bokstavligt talat vore nog. Egentligen borde jag ha förstått det redan när jag snabbspolade de första fem sidorna för att de beskrev en vindils färdväg genom Stockholm, vilket bra kändes som ett finare sätt att säga titta på mig som är så väl bevandrad i Stockholms stadsdelar! Att det dessutom tog tre kapitel att förstå huvudpersonernas relation till varandra eller deras personlighet överhuvudtaget hjälpte inte direkt heller. För att inte tala om det URTÖNTIGA i att författaren lät en av karaktärerna skriva egna kapitel där bland annat Jag heter Sanna och jag måste skriva sant finns med. Efter det hoppade jag över samtliga Sanna-kapitel utan att för den skull känna att jag missade nånting i handlingen. Den handlar om kvinnor med glansigt hår, inslag ur gayscenen och ett horribelt försök att få till en politisk ton.

Betyg: 1/5.

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Håller med till 100 %. En alldeles FÖRFÄRLIG bok. Eller för att uttrycka sig som Louise Boije of Gennäs: - Det, sa jag, är en alldeles förfärlig bok. Vad är grejen med att låta någon säga ETT ord, infoga ett "sa jag/han/hon" och sedan kommer resten av meningen? Stör mig onaturligt mycket på det.

emster sa...

läste inte ut den för tyckte den var så seg och blä.