tisdag, april 3

Ett päron på det kanske?

Jag läste nånstans att det är bra att sikta på att få i sig fem olika frukter/bär och fem olika grönsaker varje dag för att ge kroppen så mycket götte som möjligt. Alltså inte socker utan antioxidanter och vitaminer och massa andra roliga ämnen som kroppen gillar. It makes sense tycker jag. Förutom att det är freaking skitsvårt att få i sig allt varje dag så det slutar med att jag alltid känner att jag ligger efter.

Förutom idag. För idag vaknade jag innan klockan (bara det =!) och gick upp och gjorde smoothie (tre frukter kaboom!) och åt en macka som jag bakade igår som har morötter och rågflingor i sig. Alltså, jag har fyra down, six to go. Jag känner att det här kanske är dagen jag uppnår målet.

4 kommentarer:

Pippigull sa...

Det finns också bra slacker-antioxidanter...

http://www.svd.se/mat-och-vin/popcorn-ar-nyttigare-an-gronsaker_6959665.svd

Linn sa...

hahah! Gött! Då kan jag räkna popcorn som grönsak också nu då.

Maria sa...

I England har staten länge kört på en "5 a day" kampanj, men då är det fem portioner (typ en frukt eller ett glas juice) av frukt eller grönsaker som gäller, alltså fem totalt inte tio. Lite lättare att leva upp till :)

Linn sa...

Jag tror att det är den svenska rekommendationen också. Det jag läste läste jag i en bok om supermat och välmående. Bara man får i sin grönsaker så är det väl bra egentligen.