tisdag, februari 10

Sista vändan namnbyte bekräftat av skattemyndighetens handläggare

Så jag mailade ju till Skatteverket eftersom jag inte tyckte att det fanns tillräckligt tydliga instruktioner på namnbyte vid giftemål.

Hej!

Jag och min kille ska gifta oss i april och ska precis skicka in hindersprövningen till er och då såg vi att vi samtidigt ska registrera efternamn, därav vår fråga:

Jag heter Andersson* i efternamn och min kille heter Larsson*. Vi skulle bägge två vilja ha (respektive förnamn) Larsson Andersson, med Larsson som mellannamn och Andersson som gemensamt efternamn. Hur går vi tillväga då? Ska vi välja att ha kvar våra nuvarande namn efter vigseln? Ska jag först ta Larsson som mellannamn och när det har blivit godkänt så ansöker Andreas om efternamnsbyte med sitt nuvarande efternamn som mellannamn?

Jag har letat på er hemsida, men inte hittat svaren.

Tack för hjälpen!

Linn

* efternamn påhittade

----

Skatteverket svarar:

Hej!

För att få samma namn-kombination sätter ni kryss i rutan för "Gemensamt efternamn" och på raden efter skriver ni vilket namn ni väljer - Andersson*.

För att ni även ska få samma mellannamn fyller ni i tex ditt personnummer i den rutan och anger vilket namn som ska vara mellannamn - Larsson*. Precis nedanför skriver ni din partners personnummer och det namn som ska vara mellannamn. Din partners uppgifter kommer alltså inte att stå i några rutor, men det är inget problem. Det viktiga är att det tydligt framgår att ni väljer ett gemensamt mellannamn.

Var noga med att ange telefonnummer till er så att vi lätt kan komma i kontakt med er om något skulle vara oklart.

----

Så alltså, HURRA! Det går alltså supermegaenkelt att göra som vi vill. Blanketten vi pratar om är alltså den som en kan ladda hem på samma ställe som hindersprövningen finns på skatteverkets hemsida.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Men GÖTT!

Linn sa...

men JA! Och samtidigt MEN VARFÖR KAN DOM INTE BARA SÄGA DET DÅ?

Chaos By sa...

Skönt med ett svar, tänkte att det kan inte vara så där krångligt som det verkade. För det vore ju puckat.

Linn sa...

Chaos by: Ja, men verkligen! Men hela processen/infon ÄR helt sjukt dålig och skatteverkets hemsida är väldigt krånglig, även för mig som ändå jobbar med blanketter och skit och normalt sett inte tycker att jag har svårt att förstå instruktioner.

Anonym sa...

När vi gifte oss ville jag ha kvar mitt gamla efternamn men fattade inte att det lades till som ett extra förnamn, eller hur det nu var, och (i mitt fall) helt tryckte ut mitt nya efternamn. Blev helt gråtfärdig när jag fick bekräftelsen på namnbyte av Skatteverket och det var adresserat till "Louise Gammaltefternamn H". Nu hade jag ju förvisso ett väldigt långt efternamn innan... Jag hade tänkt att det skulle finnas där men inte synas bara. Gick i a f lätt att ändra, så nu heter jag bara mitt gifta efternamn.

Lufthamn

Linn sa...

Oooh. Det låter ju lite som en chock måste jag säga.