onsdag, februari 4

*gick all-in*

Jag kunde inte riktigt släppa den där namnhärvan igår så jag googlade lite till, hittade ett beslutsdokument för Skatteverkets folkbokföringsenhet där det står att det är okej att heta samma som sin partner (sen 2012 och "trots att namnlagen är skapad för att det inte ska gå", mind you), såg fyra minuters videosnutt där PRVs PR-person intervjuade en namnhandläggare, om namnbyte, nya namnlagspropositionen och well, sen pratade dom om förnamn och det skiter jag lite i så då stängde jag av. In short: nya namnlagen hade kunnat träda i kraft 1 januari i år OM den hade varit uppe i riksdagen, vilket den alltså inte har varit. Den ligger enligt ovan intervju inte heller "på bordet" så namnhandläggaren menade att lagen förmodligen kommer att godkännas, men ingen vet när. Allra tidigast som den ens kan tas i bruk är 1 juli 2015, men det trodde han var en omöjlighet eftersom beslutet inte är fattat än och som sagt "det är inte uppe på bordet än". Nya namnlagen i korthet: man får heta två efternamn och hela familjen kan heta samma. Grattis till den briljanta och nytänkande idén.

För oss då: jag tar Andreas efternamn som mellannamn vid vigseln (det där namnbytespappret som man skulle skicka in ihop med hinderprövningen/ge till vigselförrättaren där man väljer att behålla eller ta nytt eller anmäla mellannamn) och sen byter han efternamn när det är godkänt (eventuellt kan detta ske på samma blankett alltihop, men det var lite oklart hur så jag inväntar skatteverkets svar där). Vi kommer heta iallafall lite samma från bröllopet och framåt och våra barn, om vi får några no jinx, dom får heta vad fan dom får heta när den dagen kommer.

Inga kommentarer: