onsdag, februari 25

Förskoleproffs och pedagoger, jag har en fråga till er

Varför är det inte tillåtet att ha sitt barn på förskolan medan en gör nåt annat än att jobba, typ träna? Eller går på stan för den sakens skull? Om en betalar för att ha ungen på heltid och kan sluta tidigt så en hinner träna/fika/shoppa innan hämtning nån gång, vad är då problemet? Jag menar givetvis inom det schema som är lagt för barnet, inte sånt som kan ställa till det för förskolepersonalen eller sista minuten-grejer. Och nu är ni ju för smarta för att komma med "men skaffar en barn får en väl umgås med dem"-kommentarer för jag utgår ifrån att de allra flesta vill vara med sina barn för det mesta, men om en behöver en liten paus och som sagt kan komma ifrån innan schemats sista timma, why not? Och var går gränsen? Om jag tar en lång-lunch från jobbet, ska jag hämta ungen under den tiden då eftersom det inte per definition är arbetstid?

14 kommentarer:

Den där om Jenny sa...

Det här undrar fan jag med. Om jag hade varit barn hade jag hellre haft harmoniska föräldrar än sönderstressade. (tänker att föräldrarna hämtar samma tid ändå, har bara slutat tidigare från jobbet och tränat en dag.)

Linn sa...

Ja, men så tänker jag också. Och så tänker jag ju såklart också, inte att barnet ska gå maxade tider VARJE dag bara för att föräldrarna vill ha lite lattja runt-tid, men so what om det händer lite då och då? Jag tror: glada föräldrar = roliga föräldrar.

Lisa sa...

Avgiften som man betalar for att ha barn pa dagis ar bara en brakdel av vad det egentligen kostar, det ar valdigt kraftigt subventionerat. Jag gissar att det ar darfor.

Emma sa...

Beror mycket på vilken kommun du bor i. I Stockholm kräver förskolorna inte in schema och ställer inga sådana frågor. Jag jobbar skift och mitt barns förskola är helt medveten om att jag lämnar honom innan jag börjar klockan 12. De har till och med uppmanat mig att lämna honom 9 i stället för 10, för att det passar deras pedagogiska verksamhet bättre. Han är ledig med mig en dag i veckan, men jag är ofta ledig någon mer dag. Skulle han följa mitt schema skulle det bli väldigt hattigt och okontinuerligt för honom och dessutom skulle jag aldrig hinna få något annat gjort eftersom vi går om varandra så mycket i vårt hem.

Sara sa...

Jag har barn på förskola och har aldrig hört talas om denna regel?

Anna sa...

Jag har barn på förskola - och de har inte den regeln. Bor på en liten ort - och jag vet att det är många som alltid handlar innan de hämtar sina barn t ex. No tjafs.
:-)

Däremot är vår förskola väldigt mån om att barnen ska ha det bra, att man ska dra ner på tiden som de är där etc. Men ingen skulle tjafsa om att man t ex kunde gå tidigare från jobbet, träna och sedan jobba på kvällen istället efter barnet/barnen somnat.

Men säkert olika policy på olika ställen. Vi är ett föräldrakooperativ i waldorfsk anda.

alltfinnsredan sa...

Utan att ha en himla susning så känns det spontant som att Lisa har rätt: tjänsten är kraftigt subventionerad och det blir alltså nåt form av skattepengsslöseri. I guess.

Maria sa...

Så här tänker jag: Om man slutar tidigt en dag, självklart kan man gå och träna/shoppa/sova på soffan /göra vad fan man vill. Det har väl inte personalen på förskolan med att göra? Plus att som Emma här ovan skriver så är det bättre för både barnet och alla andra på avdelningen att de får gå mellan 9 och 15 då vi har vår pedagogiska verksamhet
Men det finns såklart undantag, som klämdagar tex. Eller dag före röd dag. Då vill vi faktiskt också kunna sluta tidigare om det går, och inte vara barnvakter åt föräldrar som vill passa på att uträtta ärenden då. OBS! Nu pratar jag givetvis inte om de som jobbar fulltid såna dagar.
En annan sån grej som får mig att gå helt jävla bananas är de som har sina barn på förskolan på klämdagar trots att de är föräldralediga/arbetslösa/har semester. De borde fan skjutas. Varför? För att de använder oss som kraftigt skattesubventionerad barnvakt på dagar som vi också vill vara lediga. Det är nämligen inte så jävla lätt att vara ledig (utöver typ fyra veckor på sommaren) som förskollärare.
Men bränna barnbidraget på HM en torsdag klockan två? Kör hårt för fan!

Emma sa...

Det finns väl också en poäng med att förskola är en pedagogisk verksamhet och inte en förvaring. Alltså är väl syftet att barnen ska få ut något av att vara där, inte bara gå runt och ”slösa skattepengar”?

Linn sa...

Tack för kommentarer, info och tyck!

För mig är det så självklart att sån tid sker inom "vanligt" schema och absolut inte där det kan ställa till besvär, men det är såklart bra att förtydliga det också. Inte på klämdagar, röda dagar, lov osv, såklart, och inte heller som en vana eller för att förlänga tiden på förskolan, men som Maria sa: en torsdag vid två eller en sketen tisdag? Det borde vara okej tycker jag.

Hanna L sa...

Mmm. Håller med. Fast svenskar "betalar" inte för denna tjänst ;-)

Sofie sa...

Informationen vi fått är att våra barn får gå under den tiden föräldrarna jobbar + restid. Inte för att träna, shoppa, renovera eller så. Vår förskolechef var väldigt tydlig med det. I vår kommun är det rätt tajt med platser, vilket jag tror är en av anledningarna till att de är så restriktiva, eftersom det ju verkar vara olika. Dessutom måste vi lämna schema för hämtning/lämning.

Camilla sa...

För att din dagisplats är kraftigt subventionerad. Det kostar massvis med skattepengar att ha hand om ett barn i förskoleverksamhet. Jag ser hellre att de pengarna går till kvalitetshöjande ändamål (mjölk till lunchen, ekologiska bananer till mellis, nya pennor när de gamla tar slut eller en resursperson till den lille killen med adhd) än att de ska betala för att föräldrar ska få handla och klippa håret i lugn och ro.
Okej, en timme nån gång är kanske inte hela världen, men de som jobbar deltid och har barnen på förskola heltid? Sätter det i system en eftermiddag i veckan? var går gränsen?

Linn sa...

Tack igen för inputen, det är väldigt intressant att läsa och fundera över!