måndag, oktober 15

While I'm at it

Och. En annan sak som sades i programmet var att folk såg Katrin som "gapig" för att "hon beter sig som en kille" eftersom hon "inte förminskar sig själv". Alltså, världen, kom igen nu. (Katrin är gapig för att hon är en smula dumihuvet, inte för att hon är "grabbig".)

Vi måste sluta se tjejer som våp eller tysta eteriska varelser och killar som stora trygga björnar. Det är inte så. Det är en föreställning att det är så. Tyvärr är det så mycket en föreställning så att folk agerar efter det för att inte sticka ut eller bli sedd som annorlunda och därmed ytterligare förstärker den där fasaden.

Tjejer, och killar, kan vara tysta högljudda lugna vilda glada ledsna arga snälla sura gapiga gåpåiga ömtåliga. Ja, allt faktiskt. Till och med samtidigt kan vi vara det.

Vi tjejer har ett ansvar i att sluta bli mediabilden av en brud. We can do better hörrni. Och ni snubbar måste sluta vara höhöhö dunk i ryggen. Vi måste allihop sluta fälla krokben för varandra. Okej?

3 kommentarer:

Lfthmn sa...

Katrin ÄR sjukt gapig, störig, självcentrerad och framstår som korkad i bästa fall, osympatisk i sämsta. Hennes beteende hade varit acceptabelt hos en fjortonåring men inte hos någon som är vuxen. Tycker jag. Kön är inte relevant.

Dock helt okej att tycka om henne så länge man tycker om för att man tycker om och inte "älskar att hata" som folk mest verkar ägna sig åt. Det är inte snyggt.

erika sa...

Lite irriterande. Eller mkt. För jag tolkar det hela som att för att jag ska få det fina omdömet att jag inte förminskar mig själv så måste jag vara gapig och störig. Inte typ kompetent, saklig, och bara allmänt bra på det jag gör eller säger.

Men hey: jag är förmodligen bara en såndär bitterfitta (och skulle aldrig få omdömet att jag är det för att jag inte vill förminska mig själv).

Nu ska jag dricka en kopp te, se på Downton Abbey och studera hur jag ska bli bättre på att förminska mig själv. Typ så bra att jag blir en väggpanel.

Hej då.

Linn sa...

Ja, alltså jag säger absolut inte emot att hon är gapig osv. Jag menar precis som du att hon är det, men att det ligger i hennes personlighet och inte i att hon "beter sig som en kille". Det sista vet jag inte om jag förstår faktiskt?

erika: aha, jag uppfattade det lite mer som att om man är kompetent och saklig som tjej så uppfattas man som gapig. Oavsett är det ju lika förjävligt. Och låt bli väggpanelen va?