söndag, oktober 21

Helgläsning

Fifty shades of Grey: besviken på (bristen av) allt snusk, men positivt överraskad över att den fick mig att grina flera gånger på grund av hjärteont. Nej, det är inte en brabra bok, men den funkar ungefär som Hunger games/True Blood/Twilight i kärleksdelen, det vill säga att jag blir asirriterad på de konstanta missförstånden men trots det så attached så att jag får separationsångest när dom bråkar. Men igen, sexdelen som är en sån STOR SNACKIS, förlåt men really? Danielle Steele och company har väl nästan mer sex i sina böcker än det här? Kommer läsa del två och tre inom väldigt kort framtid iallafall.

Various pets alive and dead av Marina Lewycka. Alltså jag älskar ju Lewyckas sätt att skriva och kan inte nog hylla hennes förra We are all made of glue, men med den i åtanke måste jag säga att den här inte alls är lika bra. Den är bra. Den är sådär jag vill läsa hela i ett svep-bra, men det är inte en bok jag kommer sakna i efterhand. Den handlar om en väldigt brokig familj, men tyvärr är den lite för detaljspecifik för min smak. Den går in på politiska ideologier och matematiska beräkningar och finansmarknaden med detaljer som kräver rätt hög kunskap för att orka förstå och det tycker jag är lite synd. Med en smula mindre detaljer hade det varit en 4:a, men nu blir det bara en 3:a och en liten axelryckning istället. Och en förhoppning om att nästa är bättre igen.

Har även sett på Vita Huset, Human Planet, halva Avengers och första säsongen Sherlock Holmes. Tumme upp, tumme upp, tumme åt sidan, tumme upp.

Jag har även fiskat och plockat svamp och bastat så ni vet att jag även har varit utomhus. Dessutom har jag käkat tacos samt trumpetsvampsrisotto med kolgrillad majskyckling och nån lokal variant på parmesan. Det sista var så fantastiskt jävla gött så jag typ dog lite.

5 kommentarer:

Lisa F sa...

Så jag är ju ett stort fan. Jupp. Du har FANS. Coolt va?

Problem: Det här med att du inte totalsågar 50 shades of grey. Är lite chockad.

Känner ungefär såhär:
http://veckansbokbal.wordpress.com/2012/09/24/joda-40-miljoner-manniskor-kan-ha-fel/

Linn sa...

Sjukt coolt! Det här har jag levt på nu i två dagar.

Ja, men du vet, jag gillar skräp. Också. Jag gillar skräp som är uttalat skräp, typ Fifty shades, TLC, Twilight, Veckans Nu, Ensam mamma söker. Jag tycker att hjärnan behöver vila sig ibland och då är det gött med sånt som kräver noll hjärnfunktion. Då stör jag mig mer på att folk tycker att Keppler, Läckberg och Hallentoft gör BRA böcker. Alltså att böcker som anses vara bra är skräp och om folk vill läsa BRA böcker så måste dom bort från svenska topplistan.

Fifty shades är en tantsnuskbok, precis som vilken harlequin som helst. Jag läste serien för att få koppla av och det funkade alldeles utmärkt. Sen blir jag fast i serieböcker oavsett om jag gillar dom eller inte.

Besvarade det frågan?

Lisa F sa...

Japp. Behöver jobba på att inte överanalysera stereotypa känroller och omfamna kvinnliga karaktärers totala brist på personlighet. Typ.

PS. Folk som tycker deckare är ekivalent med bra böcker borde tvingas läsa åtminstonde 10 klassiska böcker. DS.
PS.2. Du är, eller din blogg, är på något mystiskt sätt ansvarig för att jag blev ihop med en väldigt trevlig skåning. DS.2.

Linn sa...

Men alltså VA?! Nu känner jag att du är skyldig mig att GENAST berätta storyn bakom. Om Just Another Fucking Blog på något sätt får folk att bli ihop måste det uppmärksammas.

ps. hur kan jag ha fått er att lyckas men ej mig själv? Fail. Ds.

Emil Wikström sa...

Har inte läst boken, men jag har sett den här reklamen för ljudboken som jag varmt rekommenderar åt alla som älskar eller hatar Fifty Shades:
http://www.youtube.com/watch?v=5K1RcKJVbHA