tisdag, november 8

Fråga Linn (igen) pt. 5

josefin undrar:

Hur ser en perfekt dag ut för dig? Inga begränsningar här, det får vara precis hur urflippat och omöjligt som helst.
Ni ställer ju omöjliga frågor! Jag måste ju TÄNKA EFTER och det är ju JOBBIGT. Skoja ba, det är kul. Men jag måste säga att en perfekt dag börjar med att vakna kanske halv elva, ha lite slött morgonsex och sen gå upp och käka lyxfrukost dvs gott bröd, god juice, starkt kaffe, god ost, skinka, nån form av grönsak och yoghurt. En dagstidning ska givetvis också läsas och ljus ska vara tända och musik ska vara på lågt i bakgrunden. Nästa steg är jag lite kluven till eftersom jag både älskar att ligga hemma i soffan och gillar att typ  slögå på stan. Vi kör en blandning. Den perfekta dagen behöver man inte duscha eller klä på sig eller sminka sig för man har en perfekt hårdag och sminket finns redan och kläderna är vrålsnygga och liksom bara flyger på så det är bara att gå ut en sväng efter frukosten. Kanske kolla lite inredningsaffärer och definitivt minst två bokhandlar och eventuellt Monki eftersom det alltid går att stödköpa nånting där inne. Sen är det kaffedags och då får man sitta på ett mysigt kafé i en jävligt skön stol och prata jättemycket med ett helt gäng kompisar som liksom bara droppar in så vi tillslut nästan har tagit över kaféet. Sen kan jag krypa hem, för kaféet ligger så nära mig, och gå till Cajsa Warg och köpa ingredienser till kvällens middag och sen tvärsöver gatan och köpa massa fina blommor. Och sen får jag hacka lite och pilla lite och så luktar det gott och allting bara diskas vips puts väck och lägenheten är nystädad och tvätten tvättad och tro fan om inte avloppet är rengjort bara sådär vips utan att jag behöver göra det själv. Och sen på kvällen så kommer det kanske åtta nio tio elva tolv roliga personer och maten blir en succé och vi skrattar jättemycket och jag blir perfekt full och sen dansar vi i soffan och jag somnar klockan fyra och då har hela lägenheten igen städat sig själv.

Vilken är din bästa chipssort?
Åh! Alla sorters chips. Eller såna där finchips som man kan köpa på Cajsa Warg som är "handgjorda" i "England". Eller ja, England då. Med havssalt. Jag tror faktiskt att jag gillar bara saltade chips bäst.

Vilka politiska sakfrågor tycker du är dom viktigaste? Vilken ideologi ligger dig närmast?
Eh. Pass? Sist röstade jag på arbeit machts frei-moderaterna. (Alltså vanliga moderaterna, ingen jävla rasistskit). Precis som jag skrev i en tidigare fråga så tror jag på eget ansvar och jag tror på arbetslinjen i stort. Det betyder inte att jag står bakom varje beslut den sittande regeringen fattar eller att jag tycker att det är okej att utförsäkra cancerpatienter eller köra ut flyktingar i landet. Jag är inte Satan. Men jag står bakom mer av den blåa politiken än vad jag gör den röda. Just nu.

Om du har varit i förhållanden; hur har dom varit?
Det första var tonårsbråkigt och stormigt och en stor jävla trygghet. Allting var nytt och allting skulle utforskas och ja, det var lite treårstrots över det. Mysigt, men också ganska gränstestande på alla sätt och vis. Den andra var aldrig uttalat att det var vi, fast det typ ju var det. Det var ett och ett halvt år av hattande fram och tillbaka, med jättemycket kemi fast också en jag vill inte vara i förhållande-panik.

Vad saknar du mest med Melbourne? Vad fick dig att flytta därifrån? Vad tycker du om Australien som land och om australier som folk?
Det jag saknar mest är att det är så levande. Det är så mycket folk och så mycket barer och restauranger och klubbar och ja, rent socialt så finns det verkligen ingenting som saknas där. Jag flyttade för att det passade in i mitt liv och jag kände att jag var tvungen att prova Sverige som vuxen innan jag bestämde mig för att bosätta mig på andra sidan jordklotet för gott. Sen saknade jag det som är baksidan av det übersociala; bristen på djup. Jag saknade att PRATA med folk. Politik, uppfostran, ämnen som berör. Det är locket på i Australien på sånt. Jag både gillar och ogillar Australien som land. Det är fantastiskt vackert och på så många sätt fantastiskt välkomnande. Om man är tjej och skandinav iallafall. Men det är också jätterasistiskt och samhället är byggt på väldigt förlegade könsroller som nästan alla känner ett behov av att försvara med näbbar och klor. Dom är där Sverige var för femtio år sen ungefär. Detsamma gäller australiensare; urtrevliga på ytan, jättelätta att hänga med, men det är svårt som tjej att få respekt för annat än utseende och det är väldigt mycket fokus på att gifta sig och skaffa barn. Det var också en av anledningarna till att jag ville hem; jag kan inte på nåt sätt tänka mig att skaffa barn och låta dem växa upp i den sortens miljö.

Hur har du känt dig precis innan du varit i stånd med att träffa människor från internet?
Första gången var jag så nervös så jag skakade och vacklade på rösten. Andra gången var jag också jättenervös. Tredje gången lite mindre och tja, det är ju alltid nervöst att träffa nya människor och kommer dom vara som man har tänkt sig och kommer man komma överens och kommer man ha kul? Men nu har jag träffat så mycket helt fantastiska människor från internet att jag börjar tycka att det är bland det roligaste jag vet.

Om du fick behålla din nuvarande inkomst, skulle du sluta jobba och börja plugga då?
Jag vet inte. Det är både väldigt enkelt och väldigt jobbigt att plugga. Och jag vet inte om jag är så sugen på att pluggplugga igen. Massa teori som sen nästan aldrig används i praktiken. Om jag skulle plugga så skulle jag gå nån KY-utbildning som är tätt knuten till arbetslivet och innefattar mycket praktik. Men jag gillar att jobba egentligen. Nu får jag ju fatta beslut och tänka själv och herregud, jag lär ju mig saker nu också varje dag. Det är nästan roligare än att plugga faktiskt.

Vad är din favoritgrej med Stockholm? Obs inget om människorna utan mer stämning/ställe/grej. (Alltså inte "alla mina favoritpersoner bor här").
Det som fick mig att flytta hit var hur vackert det är. Varje jävla morgon, dimma eller regn eller sol, tänker jag på hur vackert det är här och vilken tur jag har som får bo här. Jag gillar att det är ganska litet och att jag kan gå till och från jobbet. Och sen gillar jag att det nästan aldrig är dåligt väder! Jämfört med Göteborg och Lidköping är det fan rena paradiset att bo här.

2 kommentarer:

Den där Jenny sa...

Jag läste "utförsäkra centerpartister" och fattade noll.

Linn sa...

Det hade iofs varit ett hemskt spännande förslag.