torsdag, maj 26

Repris: Rule of Thumbs

Om du inte kan skilja på de och dem, använd dom. Okej? Du förstör nämligen hela min morgon när jag får ett mail om att dem tyvärr inte har ringt tillbaka eller att du tar han om de. While we're at it så kör vi en repris också: Det heter back in the daY, inte back in the dayS. Och loser, inte looser. Lose = förlora, loose = lös.

Japp, då glömmer vi och går vidare som bättre personer.

Alltså:
LOSER
BACK IN THE DAY
DOM

Okej? Okej.

Tillägg: SLUTA SKRIVA PRONOMEN MED STOR BOKSTAV! För fan.

14 kommentarer:

Sandra sa...

And, might I add: Folk kunde också hålla koll på var och vart. Tack!

Anonym sa...

Åh gud så jag håller med Sandra! VART är oftast så fruktansvärt fel. Men jag måste medge att jag stör mig lika myckte på DOM, det är ju faktiskt inte rätt att säga dom, för det heter dem.

/Lisa

Anonym sa...

Håller med ovanstående. Dom är slarvigt talspråk.

anna sa...

Men hörni, dom är ju så bra i och med att det täcker in _både_ de och dem. Jag tycker att det är utmärkt bra att man kan hitta en gyllene medelväg, i och med att det är så otroligt svårt att skilja på dessa.

Jag skulle för övrigt vilja kväva användningen av "lämna" utan något efterföljande ord i sin linda. Det poppar upp allt oftare, även i dagstidningar (!), och jag är rädd att det ska bli legio, sån där grej som "okej, alla använder det ändå, så vi får acceptera att det numera heter så." VILL inte. Jag talar alltså om det här:

"Ikväll var det Peter som fick lämna." (i t.ex. Big Brother då)

"Hur känns det att lämna?"

och så vidare.
Fy. Fan.

Linn sa...

Älskar när ni blir helt arga. Men dom är faktiskt okej att använda nu. På samma sätt som man kan börja en mening med och. Och tusen gånger hellre 'dom' än ett felaktigt de eller dem. Kan man använda de och dem korrekt, go for it!

Var och vart har jag ingen koll på hur många gånger jag än försöker. Jag gör säkert fel hälften av gångerna.

Och anna: word på den.

Johanna sa...

ÄLskar såna här inlägg för då känner jag mig förstådd!

Min senaste hatgrej: Folk som inte kan skilja på deras och sina, alternativt hans/sin osv. Blir vansinning.

Nej, han tog inte hand om hans barn, han tog hand om SINA barn.

Anna: skrattar högt och håller med om lämna-uttrycket :)

H-lena sa...

WORD!

Regel gällande Vart och Var:
VART kan besvaras med DIT.
VAR kan besvaras med DÄR.

Vart ska du? Dit.
Var bor du? Där.

Simple.

Sandra sa...

Detta med felanvändning av var och vart är inte alls vanligt i finlandssvenska kom jag vid närmare eftertanke fram till. Är det så att rikssvenskan har så mycket engelska influenser att man inte vet skillnaden då engelskan bara har where? Både finskan och tyskan gör precis som svenskan skillnad mellan var och vart.

Nä nu ska jag sluta. Men dom accepterar jag framom felanvändning av de/dem.

Linn sa...

Sandra: Nej, det har inte med engelskan att göra. Jag tror att det är dialektalt. Jag säger helt enkelt 'vart' när jag menar 'var' på samma sätt som jag säger skulleru istället för skulle du osv. Därför har jag fan inte koll på när jag ska skriva vad heller.

Säger t ex 'vart ska ni bo?' där jag i skrift skulle använda 'var ska ni bo?'

Eh, ja nu kanske det blev lite rörigt.

Anna sa...

TACK jag blir tamigsjutton GALEN på folk som tror de skrive bra svenska när de använder "DEM", "dem sa", "dem gick" - WTF HÖR du inte hur fel det är människa??!!

singeln sa...

Jag trodde alla svenskar missanvände vart och de/dem. Tydligen finns det hopp. Trevligt veckoslut åt dig.

Linn sa...

Anna: haha! WORD!

Singeln: Skön (sann) generalisering. Alldeles för många svenskar tror/tycker att man ska använda ett 'formellt' språk med de/dem/stor bokstav på Dig/Du/Er osv. där ungefär samma människor inte kan det rätta sättet att skriva på = MY EYES! MY EYES! Hehe.

Tack detsamma! Hoppas du får hångla!

Colombialiv sa...

Själv använder jag vart i betydelsen blev ("Det vart mörkt när han stängde dörren") och vars i betydelsen var och vart ("Vars bor du?" "Vars är vi pa väg?").

I love Västerbottensdialekt.

Men de och dem, där haller jag helt med. Far ögonen att blöda.

Och när vi ända haller pa: Ta livet av sig / bega självmord. INTE "ta självmord".

Karin L sa...

Jamen åååh vad glad jag blir! Känner hur jag riktigt går igång på det här inlägget. Jag får spader på all of the above (i synnerhet "lämna"-otyget) men kanske inte så mkt "vars" esom det är lite gulligt. OCH kan folk kanske lära sig skilja på före/innan? Och sluta "spendera" tid (annat än om de verkligenverkligen anser att tid är pengar).