tisdag, maj 24

Myggjävlarna ska dö!

Inatt har jag sovit kanske tjugo minuter åt gången, sen har det varit för varmt, för kliiga myggbett, nån i rummet, varmt igen, kli igen osv i väldigt ohärlig cirkel. Det här att man glömmer av hur mycket myggbett kliar måste vara en ren överlevnadsinstinkt. Ungefär som smärtan när man föder barn eller känslan sekunden efter pms-värken släpper.

Är det förresten nån här som vet varför myggor gillar vissa personer (mig) men inte andra (min mamma)? Har det med blodtyp att göra?

4 kommentarer:

Matilda sa...

Jag tror att det har och göra med om man är positiv eller negativ i blodet. I alla fall har jag i min egen lilla undersökning konstaterat att myggorna tycker sämre om de som är negativa (de som vet att de är det).
Jag är negativ och myggorna är inte särskilt förtjusta i mig. Jag brukar få en ordentlig omgång med bett i början av sommaren som kliar så att jag dör, sen nästan inget resten av sommaren.
Fästingar gillar mig inte heller, tack och lov. Har bara haft en i hela mitt liv.

Linn sa...

Ja, jag har hört om det också. Men ok. RH negativ så gillar inte myggorna. Fästingar gillar iofs inte mig heller och eftersom jag ALLTID får en myggsvärm runt mig så borde jag ju vara RHplus och då stämmer ju inte den tesen.

Hur viktigt är det att veta sin blodgrupp förresten?

Susanne sa...

Jag är negativ och myggorna gillar mig som bara den. När jag var liten skojade syrran och mamma om att jag och pappa kunde sitta på en sten en bit ifrån dem, då skulle de nämligen ha det så himla härligt insektsfritt. Runt mig och pappa däremot skulle mygg, knott och bromsar svärma i en härlig röra.
Pappa är också negativ. A har vi båda två.

Blodgrupp är inte viktigt att veta alls såvitt jag vet, bli blodgivare eller bli gravida, då får ni veta.

Linn sa...

Precis det skojade vi också om! Jag och pappa är likadana.

Och jag tänker också så. Behöver man veta i en situation så kan man väl ta reda på det på plats ganska snabbt.