måndag, juni 6

Are you not entertained?!

Men kan ni blogga eller? Om nio minuter börjar absolut ingenting på teve och då måste jag underhålla mig själv, which I'm no good at så hallå? Blogga! Entertain me!

Ni som inte har en blogg kan väl javenne skriva nåt kul i kommentarerna eller nåt. Typ er första fylla eller nåt. Jag börjar.

Min första riktiga fylla var hemma hos min kompis killes storasyster. Jag var fjorton år och min kompis kille var bästa kompis med killen som jag var dödligt kär i. Sådär högstadiekär så hjärtat höll på att hoppa ur kroppen bara jag såg ärmen på hans jacka. Eller hörde hans namn.

Den här kvällen var det iallafall hans födelsedag och jag och min kompis hade snott sprit i hennes mammas spritskåp. Rött vin, öl och nån hemgjord apelsinlikör som smakade outspädd apelsinsaft. Av de tre var det ändå "saften" som var godast så jag drack mest av den. Nervös i hans sällskap och i ett försök att vara lika tuff som hans dåvarande flickvän drack jag jättemycket. Jag kommer fortfarande ihåg hur det kändes när han satte sig bredvid mig i soffan. Just där vet jag inte om rummet snurrade för att han satt där eller för att jag hade druckit en halv flaska likör och tjuvrökt.

Jag tror det tog mig och min kompis ungefär 45 minuter att gå nedför gatan hem till mig den natten. Det jag vet är att världen började snurra när jag lade mig ner och inte slutade förrän jag spydde på vardagsrumsgolvet och väckte mamma.

Er tur!

9 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Haha, ska blogga!

Valborg i nian. Oehört sen första fylla enligt de måtten mätt, idag är det läskigt att tänka sig en nioendeklassar som VAN med alkohol. I alla fall. Drack tre cider, blev full, hade SKITROLIGT, hängde med nya vänner och kände mig typ on top of the world. Det var en hemmafest och sen drog vi ner på stan till torget där alla under 18 hängde för att de inte fick gå in på enda utestället i stan. Det hände inte så mycket mer än så - det var skitroligt och jag gjorde inte ens bort mig. Tvärtemot vad som hände senare, heheh.

CINDERALLEY sa...

Okej. Jag var 13 och pa hemmafest nagonstans med min bastis. Vi hade fatt en gubbe att kopa ut Kir, och medan jag satt pa golvet med oppen mun HALLDE min bastis en halv flaska Kir rakt ner i halsen pa mig. Jag vart askalas, hanglade med typ 10 pers pa festen och hade sjukt roligt. Tror jag i alla fall, minns inte sa mycket om jag ska vara arlig.

Linn sa...

haha! Tack!

Sofia sa...

Minns knappt något av första gången mer än att jag kom hem, hittade mamma i morgonrock i köket, sa "Jag har rökt och jag har druckit och jag har skitont i huvudet och nu går jag och lägger mig." Jag antar att jag tog henne på sängen med min frivilliga bekännelse för hon sa "Eh, okej. God natt då" och det var det. Sen spenderade jag tre tonår till med att bara få ont i huvudet och må illa och lyckades tillslut med konststycket att faktiskt hålla det där sluddrande, klyschiga löftet "Jag ska aldrig mer dricka".

Fan vilken tråkig story.

Johanna sa...

Haha KIR, en sån klassiker! Minns annars att jag och mina två bästisar vid något tillfälle cykelsemestrade i Danmark. Där fick man köpa öl på krogen märkte vi (vi var sexton) så vi cyklade 1,4 mil enkel väg från vår hyrda stuga till metropolen Skagen, för att kunna gå in på en bar och köpa något att dricka. Vi kände oss asfräcka.
Sen köpte vi med oss inte öl, inte vin, utan nån färgglad likör i mängder. En med kiwi och en med hallon, sen fick man hälften-hälften, det vill säga en orginalflaska med hälften av drycken i, samt en petflaska med lite av den andra sorten.

Tur att man hade sån god smak när man var sexton. God smak och stil.

Linn sa...

Sofia: hahah! Gött att förekomma. Min mamma hade nog nåt allvarligt snack med mig efteråt där jag heligt lovade att inte dricka förrän jag började gymnasiet. Vilket jag såklart ändå gjorde. Jag lärde mig bara att spy ut genom fönstret istället för på vardagsrumsgolvet.

Johanna: EXAKT så gjorde vi också. Kiwi, hallon och typ persika. Som vi blandade med Sprite så det blev extra sött.

josefin sa...

Eh okej, nu är det här dagen efter men jag har sommarlov (nåja skollov iallafall, heltid i världens värsta mataffär here i come!!) och vill också visa världen (/dig) att jag finns. Dock var min första fylla skittråkig, jag drack en halv flaska vin och ba woo och mer än så finns inte att berätta om den, men! jag kan berätta om min helg istället. vi kan kalla berättelsen för: Helgen jag blev sönderalkoholiserad.

I fredags jobbade jag till sju ungefär, sedan åkte jag hem till en vän. Jag spillde rödvin i hans säng (och på min nya klänning men vanish räddade det), hoppade sönder hans soffa och åkte på det som utannonserats som dubstepklubb men istället var äcklig eurodisco-klubb. En kompis hann aldrig komma dit, hon däckade på vägen dit efter att ha druckit ungefär...jättemycket, så hon spydde lite på en gata och vände hemåt sen. Väl inne på äckliga eurodiscot träffade jag tre töntiga klasskamrater, en kompis blev slickad på av okänd och äcklig man. Vi gav upp och bestämde oss för att åka på svartklubb i skogen med tillhörande mellanlandning på BK. På BK kom annan okänd och äcklig man som berättade för mig att jag var gay, att min kompis var zlatans syster och var allmänt jobbig och otrevlig (tror faktiskt att han egentligen ville vara kul men hade för lite sociala skills). På skogssvartklubben blev jag raggad på av en kille som jag var så fruktansvärt jävla förälskad i (utseendeförälskad då, vet knappt hans namn men han är SÅ snygg) och kände lite hopplöshet över det (på riktigt, vaaarfööör är det så att man får en flock av beundrare kring sig så fort man är i ett förhållande?), när klockan var typ fyra tog jag Victor i handen och åkte hem. Sov.

På lördagen vaknade jag och var inte så himla bakfull vilket kändes som en seger. Duschade, bytte om och tog emot två kompisar som redan var fulla (klockan är ungefär 14 nu). Drack en halv öl och blev full, åkte till en gata där det var typ..fest. Drack lite mer, var nääääraaa att tatuera mig, minglade runt, såg Victor spela med sitt band. Tog Victors syster i handen och åkte till hennes kompis, fick lite mat och deodorant. Gick på konsert där jag brände sönder fyra fingrar pga en cigg, var full. Åkte hem till mig själv på mellanfest och åkte sen på en annan svartklubb i skogen. Därifrån minns jag detta: jag och en kompis går runt och frågar om ciggaretter. Jag och några kompisar dansar. Jag går och ska vila men face plantar istället. Jag håller Victors systers expojkvän i handen och säger "nej jag mår skitbra! inte ett dugg full!". Jag bestämmer mig för att gå hem, ramlar i brännässlor. Det tar över en timme att gå en sträcka som vanligtvis tar max en kvart. Vaknar och är svinjävlapackad på söndagen, kan alltså fortfarande knappt stå pga fylla. Känner att jag borde lämnat femtonårsperioden bakom mig men inser att jag inte gjort det. Får samtal och blir ifylld om saker jag gjort och sagt och känner lite "ehehehehee festlig tjej jag är ändå". Blir även informerad om att jag hängt jättelänge med två kompisar jag inte hade en aning om var där. Upptäcker att jag är täckt av sår och blåmärken.

Snabbspolar till måndag: stooor picknickfest där ungefär halva stadens ungdomar är. Dricker vin, tittar på band, livet är allmänt chill. Hittar min pojkvän, hänger lite med honom och hans kompisar, har gräskrig i en halvtimme (!). Går tillbaka till mina vänner, chillar på, äter lite chips, ska gå hem och sova tiidiiigt men rockar krocka med Victor som fnissar och vinglar lite och berättar att han hittat en flaska vodka som var god. Hänger med hans gäng som ska gå och bada, pratar om hur det hade varit om kroppsdelarna suttit på andra ställen (typ om man hade navlar där man har ögon och pung istället för haka), följer med Victor till skogen för att kissa men råkar ha sex på en stock i en timme istället. Åker hem.

Idag är det klassfest. Eh.

Grattis till världens längsta utläggning förresten, hoppas att du är uttråkad när du hittar den så att du får ut åtminstone något litet av den.

Hellen sa...

vimmelkantig av rödvin och bastugråt i all ensamhet.

men lite ordentligare full: 17 närmare 18, nyår och vattenpipor och hela halva hippiegymnasiet på plats.

pussa dom flesta, hångla lite hitådit och till sist hejdå oskulden i en av värdinnans brorsors säng. denne mindre nöjd vid upptäckten av oss, men alla är snälla med mig och kastar hatiska/frågande blickar på "den skyldige".

lite beklämd men ändå lättad söker jag sedan efter min kofta och undviker folks frågor genom att konstatera att jag känner mig lite disträ.

Linn sa...

josefin: det låter precis som mina tidiga tjugonånting år. Dom var fantastiska.

Hellen: ojoj, ja det var onekligen en händelserik första gång!