tisdag, mars 19

Svar 3

Sofie undrar: Undrar vad du saknar mest med Australien, hur du hamnade där överhuvudtaget och kunde stanna så länge (visum etc). Dina favoritplatser i Melbourne och bästa resetips om man aldrig varit där.

Vissa dagar saknar jag Australien så att det gör ont i hjärtat, gör du det med?


Det jag saknar mest nu är staden, rörelsen, känslan att vara en i en stor massa. Jag saknar också kindpussarna, självklarheten i att prata med främmande och att ha ett stammisställe.

Jag hamnade där by chance kan man säga. Jag fick ett 3-månaders mammavik på ett dotterbolag till det där min pappa jobbade och sen blev jag kvar på en annan tjänst för vi gillade varandra så himla mycket. Jag hade sponsorship från min arbetsgivare och hade förmodligen fått permanent residency om jag hade ansökt istället för att åka hem.

Om man åker till Melbourne som turist tycker jag att man ska bo i St Kilda. Dels för att det finns hav och strand där, men också för att det är väldigt levande och nära till allt. Jag älskar småbarerna i stan, restaurangerna och utomhusbion. Och man måste åka upp i Dandenongs och man måste åka på vinprovning. Great Ocean Road är vacker, men ovärd att lägga tid på om man är där kortare än 2 veckor. Ta en flyer som ligger på nåt kafé och gå på en spelning eller en marknad eller vad som rekommenderas. Åk till Fitzroy och gå på jazzklubb. Gå till bokhandeln på Acland street i St Kilda. Gå på kinesisk massage varje dag.

Jag är ganska dålig på att sakna så spontant nej, inte längre. Det är fyra år sen jag flyttade därifrån och jag har slutat sakna nu.

Inga kommentarer: