tisdag, mars 12

Orka skriva rubriker

Jag ska luncha med en Kostym nästa vecka. Jag hoppas på att Kostymen ska kunna berätta för mig vad jag är bra på och vad jag ska jobba med för jag har ingen jävla aning själv. Jag vet ju att jag kan och är kapabel och relativt intelligent och allt det där, men ibland blir jag fjorton år gammal och ba alla kommer märka att jag bara är en bluff. Fast jag är ju inte det. Jag vet ju att jag kan säga smarta saker och tänka bra och så, men så fort det ska sökas nytt jobb så kommer det stora tvivlet. Vad fan kan jag egentligen? Vad ska nån med mig till? Hur ska jag kunna förklara MIG på en A4. Kanske bara ska ta ett jailfoto med en Hire me?-skylt och klistra upp på stan.

2 kommentarer:

pippigull sa...

För många år sedan när jobbade på Ericsson fick jag möjlighet att gå på "carriär coaching" - superbra.

Man fick hjälp att fundera ut vad man var bra på, vilka egenskaper man hade, vad man ville göra och inte ville göra, vad man behövde lära sig för att kunna göra det man vill och...

ja det fokuserade inte på jobb och titlar utan på MIG - och resulterade i att jag skiftade fokus lite i min ingenjörsbana och har lyckats välja jobb och roller som passat mig och fått mig att växa efter det.

Det bästa jag gjort (i min snart 20-åriga "karriär")

Yes but no sa...

Den där jäkla känslan av att bli påkommen som en bluff, att man egentligen inte kan något. Hatez it! Den har alltid krupit ikapp mig när jag ska byta/har bytt jobb. Säg åt den att dra, lyssna på förståndet istället. Jag tror du kommer hitta ett spöendid jobb!