måndag, april 18

Som att ta semester inför semestern

Jaha, idag var alltså min sista officiella dag på jobbet pre bebis. Det känns så jävla konstigt? Mest konstigt för vad i hela friden ska jag göra nu? Jag är inte ett dugg sugen på att gå hemma och sparka grus och vänta, egentligen. Samtidigt så tänker jag att jag ju förmodligen kommer tycka att det är rätt gött att ha varit ledig några dagar innan bebin kommer och eftersom ankomsttiden inte direkt är kommunicerad på förhand så är det ju svårt att veta om det blir på onsdag eller den tionde maj (som jag gissar är absolut sista dagen att vräka bebin assisterat). Och OM det blir på onsdag (me thinks no) så vore det ju gött att ha tvättat det som är kvar i tvättkorgen och ha käkat långfrukost framför teven iallafall en gång innan det ska göras med en unge i famnen. Men OM det blir den tionde maj SÅ KOMMER JAG BLI TOTALT CRAZY BANANAS av att bara vanka omkring här hemma. Plus: jobbet är ju en rätt göttig distraktion från det eviga hur känns det nu? Var det där en förvärk? Mår jag inte lite illa? Är det ett tecken? Kommer den nu? Nu då? Oj, vad det trycker nedåt, undra om det är barnet? Nu då? Näe okej, men den här gången? som jag går omkring och tänker typ konstant när jag är hemma. Och till alla er som redan har fött barn en gång: jag förstår att jag förmodligen kommer fatta när det verkligen är dags, men eftersom jag inte är där än och jag inte vet hur det känns så känner jag som ovan hela fucking tiden. Blir typ provocerad av MEN PASSA PÅ ATT NJUTA NU! Eller nej, blir inte typ provocerad, blir provocerad. Andra saker som provocerar mig: när random folk frågar om vi vet vad det blir för kön (förmodligen ja, men skit i det du). Alltså hur kan det vara så intressant för andra människor? Det är en bebis och förhoppningsvis är hen frisk och kry och har det bra där inne. Har börjat närma mig gränsen när jag i ren protest inte ens vill berätta det när hen är på utsidan samt döpa hen till typ Charlie. Alltså ALLA frågar. Det är helt sjukt.

8 kommentarer:

Pippigull sa...

Ååå snart dags!
Med barn nummer ett gick jag ganska långt över tiden och det var bra för jag tog det inte så lugnt i början och hade nog inte orkat annars....
Med barn nummer två insåg jag att vila var nåt jag aktivt behövde fixa. Jag bestämde att jag skulle vila till 11 (sova, läsa, se på tv) liggandes i soffan. Sen var det fritt fram för lunchdater och fiffiga inköpsrundor mm.
Sedan försökte jag alltid äta ordentlig lunch för om förlossningen skulle starta i början av kvällen skulle jag riskera att inte få mat på måååååånga timmar samtidigt som jag skulle in i det jobbigaste jag gjort....

Ja slut från anslagstavlan. Med foträta råd.....

Pippigull sa...

Haha inser när jag läser ännu noggrannare att jag väl precis gjort det du inte vill. Men iallafall. Hatade också frågan om kön. Skit i det!

S.W sa...

Du är mycket smartare än vad jag var med min första, då var kalendern helt tom efter bf. Tråkigt eftersom jag gick två veckor över, ha. Med andra och även nu så planerar jag in saker hursom, utan tanke på födsel. Okej, inte jobb, för det kan vara svårt att boka av, men allt annat. Komedifestival två dagar innan bf? Absolut! Storfest tre dagar efter? Ge mig en tron bara. Det är ju gött med grejor att göra som inte belastar kroppen jättemycket men annars hejar jag på att hitta på grejor. Att gå och vänta gör ingen glad.

åsa sa...

jag frågar alltid vad det är för kön bara för att typ vara artig och fråga något om bebis överhuvudtaget. vill inte offenda nån med överdrivet könsfokus, men kan inget om barn alls. har du tips på andra saker man kan säga? jag säger bara 1. åh vad kul! 2. spännande! och 3. vet ni vad det blir för kön? har ni några namn?

Åsa sa...

och GRATTIS till er bebis såklart! tror du kommer bli en så himla fin mamma

Linn sa...

Pippigull: hahaha! Ingen fara. Det där var ju tips på hur du gjorde, inte direkt en pekpinne. Tack för tips med lunch!

S.W: Jag ska försöka ta dagarna lite som dom kommer, men blir det alltför tråkigt så både får och kan jag jobba så det är ju skönt att ha det att falla tillbaka på pm jag blir helt sjukt uttråkad.

Åsa: Hmm, alltså nu kommer jag låta som grinolle här, men det där är min andra hatfråga. Namn och kön känns så himla personligt på nåt vis plus att det inte egentligen finns nåt bra sätt att reagera på nån av informationerna eftersom inget av det är något som nån annan kan/bör reagera på liksom. Åh vad kul att det är en tjej/kille! blir ju lite knasigt pga låter ju lite som att det alternativet är "bättre" och med namn så blir det ju oftast "åh vilket fint namn! Jag känner en som heter det som..." eller "jaha, nja jag känner en person som heter det som..." Vad andra väljer att kalla sina barn är ju liksom ingenting som nån annan ska tycka till om, givet att man inte blir tillfrågad that is.

Men, jag förstår vad du menar och tror att väldigt många gör samma som dig av exakt samma fina anledning, man vill visa att man bryr sig. Jag skulle nog ha sagt: Åh vad kul! Spännande! Hur mår du? Känns det pepp? Eller typ när kommer bebin? Eller nånting som handlar om nåt som det faktiskt går att svara på. Saker som är offlimits/privat: kön/namn/vikt/magens storlek.

Och tack så jättemycket! Det värmer!

Anonym sa...

Så jävla trött på att ALLA skulle fråga Vet ni var det blir? Då sa jag alltid att vi hoppades på en liten människa. Vi visste, men ville inte säga det till någon, kändes liksom för privat.

Vill du sysselsätta dig med något kan du frysa in lite mat, rätt gött att ha första dagarna när man inte hinner (eftersom man har fyllt upp med att titta på bebi) laga mat.

Lfthmn

Anonym sa...

Öhhh, att alla skulle fråga VAD det blir så klart. Inte var.

Håller förresten helt med. Nu när jag träffar gravida frågar jag om när det är dags, om det är första, hur hon mår, typ. Försöker undvika oombedda tips eller - anekdoter, om det inte är något extremt relevant för samtalet. Skäms lite över hur många gånger jag själv frågat om namn/kön innan och har förståelse för att folk som inte varit gravida själva tror att det är det man ska fråga om. Och samtidigt svårt för vissa preggos svarar så gärna på såna frågor. Men jag ställer dem inte. Eller kommenterar utseende om set inte är "Åh, så fin du är!"

Nå, live and learn.

Lfthmn