torsdag, april 7

Om att minska andelen långdragna förlossningar

Ingen bebis så där jättemycket på väg än, nej. Huvudet var lite ruckbart, men lite fast vilket verkade betyda att den har flyttat ner lite grann men inte hela vägen. Men herregud vad oskönt det var när hon kände efter! Här brukar jag ha lite dåligt samvete för att jag petar och trycker lite på bebin ibland (när jag vill att hen ska röra sig/flytta sig/ligger obekvämt) men det är ju INGENTING mot hur hon ruskade om alltihop. Tiden sprang iväg lite så vi hann inte sammanfatta graviditeten och journalen, men jag frågade igen om det här med planerat snitt istället för igångsättning, should it come to that, och jag älskar att hon verkligen lyssnar och tar mig på allvar. Vi fick en läkartid nästa vecka för att kunna få in det i journalen så jag ska slippa gå fram till 41+3 och oroa mig för att bli igångsatt (obs EJ judgy, alla gör som dom vill, jag vill inte). Hon berättade också att en av överläkarna på SÖS kvinnoklinik precis har färdigställt en forskningsrapport/forskningsarbete om hur PH-balansen/mjölsyrenivån i fostervatten kan hjälpa till att avgöra hur kroppen reagerar på en igångsättning/hur den beter sig under förlossningen. Att bli igångsatt är ju alltid lite av en chansning eftersom det inte går att veta till 100% hur just den kvinnan och det barnet kommer reagera på behandlingen. Vissa är hur mottagliga som helst och andra inte alls. Forskningssyftet/projektet är att minska antalet akuta snitt och långa utdragna förlossningar genom att helt enkelt på förhand bedöma med hjälp av PH-balansen i fostervattnet om just den kroppen är mottaglig eller inte. Visar det sig att PH-balansen är för sur så är tanken att planerade snitt ska användas istället för att minska risker och onödig smärta i fall där akutsnitt ändå skulle bli alternativet. Nu var jag tvungen att googla lite på det och om jag förstår det hela rätt så startade Eva Itzel det här projektet för över 10 år sen när hon insåg att fostervattnets PH-balans kunde visa om livmodern/barnet var tillräckligt syresatt och att en övervakning av det kan förhindra syrebrist hos barnet och andra skador på mamman som kan uppkomma pga långdragna förlossningar. Här och här och här kan ni läsa mer om ni vill. 5000 personer har hittills varit del av forskningen och nu ska SÖS börja implementera den här metoden i sin vanliga verksamhet. Så himla intressant tycker jag. En liten passus är att det här projektet har delvis finansierats av Bill och Melinda Gates Foundation pga den potentiella förbättringen av kvinnors hälsa. Yey för det här känner jag.

3 kommentarer:

SARA sa...

Jag deltog i den där studien under min igångsättning! Hurra för forskning!

Johanna sa...

Intressant!!

uppochhoppa sa...

Fy fasen vilket bra beslut med snitt istället för igångsättning. Så himla många onödiga långdragna förlossningar (med skador) som kunnat undvikas om d det var allas praxis och val. Heja! Och lycka till med bebis ankomst!