fredag, januari 15

Veckans matplanering

Jahopp, då var det dags igen. Det här med matplanering har no shit revolutionerat mitt liv. Inga mer äckliga lunchlådor från Ica, ingen mer sista minuten-pasta i ren panikhunger, inget mer släpande. Jag är SÅ NÖJD. Jag vet inte om ni bryr er så hemskt mycket om mitt matintag, men kanske kan det inspirera nån så here goes (inklusive lite helgluncher för får leverans till frukost imorgon bitti). Vi såg dessutom att man får 150 kronor rabatt på mathem om man skriver in koden biltak när vi fick leverans sist och såg den reklamen på taket. You're welcome.

Fläskgryta med cornichons, fransk senap, lök och haricot verts med ugnsstekt potatis och broccoli. Inspiration härifrån.

Korv stroganoff med ris och ärter

Bucatini med rostade grönsaker och parmesan

Kyckling- och chorizopaella med grillad citron

Blodpudding med bacon, rårörda lingon och rivna morötter 

Pasta i tomatsås med ruccola- och kronärtskockssallad

Det blev en lite mer köttig vecka än tidigare för min barnmorska sa att jag kunde börja äta järntabletter i förebyggande syfte, men jag har hört att det ger vissa mageffekter så jag tänkte att jag kanske kan börja med att äta kött med kött med kött istället. Andreas, det lilla barnet, får rösti istället för blodpudding eftersom han har fått för sig att blodpudding är djävulens straff till mänskligheten.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Jag åt extra kött för järnet och hade bra värden genom båda graviditeterna, inte en tablett behövde jag ta. Så skönt att slippa. Hemjärnet är väl lättast för kroppen att ta upp?

Mmm... en ekologisk biff med nån god sås

S sa...

Blodpudding är så jävla gott!

egoistiska egon sa...

Jag var livrädd för tabletterna men var tvungen att äta. Märkte ingen mageffekt alls!

Linn sa...

Hanna: Jag hoppas på detsamma!

S: Right? Gjorde smörstekta äpplen, bacon och rårörda lingon till och DOG av gottma. Plus billigt. Mmm...billigt.

Egon: Gud vad skönt! Inte för att gå in på details här, men just det här med lite trög mage har jag liksom upplevt lite ändå under graviditeten vilket gör mig lite extra försiktig, men himla skönt att höra att det inte alltid händer.