torsdag, januari 21

Veckans matplanering

Ja ni fortsätter väl att bry er sjukt mycket om vad som äts i det här hushållet, men det är lite bra för mig att kunna gå tillbaka och kolla för det här med veckomatsedel alltså? Så sjukt bra för oss.

Vi ska äta:

Matvetesallad med halloumi, avokado, gurka, honungsglaserade morötter och ugnstorkade tomater och förmodligen nån form av bröd

Vitkålsgryta med massor av garam masala med kikärter, chorizo och sötpotatis

Pannbiff med soltorkade tomater, oliver och fetaost, hederlig kokt potatis, gräddsås och broccoli

Risotto med broccoli och grönkål och lite parmaskinka

Potatis- och purjolökssoppa med rågbröd och philadelphiaost 

5 kommentarer:

S sa...

Jo fortsätt! Sjukt bra med inspiration :) Matvetesalladen, är det nåt du bara svänger ihop eller finns recept?

Linn sa...

Den slänger jag bara ihop, men jag gissar att jag kommer göra så här:

Matvete för 3-4 personer
1/2 gurka
1 avokado
1 halloumi
3 morötter
1 paket körsbärstomater
1 msk honung
1 msk citronsaft
ett par klunkar olivolja
persilja

Koka matvete enligt förpackningen, men släng i en buljongtärning eller lite grönsaksfond i vattnet.

Släng in tomaterna med lite olja, salt och peppar i ugnen på 225 grader.

Dela morötterna i bitar på längden. Strimla gurkan med en osthyvel eller potatisskalare. Dela avokadon.

Stek morötterna i olja och häll över honung och lite citronjuice tills dom är mjuka men fortfarande har tuggmotstånd. Ställ åt sidan.

Stek halloumin i kuber.

Blanda alltihop försiktigt i en skål och ät.

Linn sa...

Eventuellt rostar jag lite solrosfrön eller andra frön också pga så himla gott med knaper.

S sa...

Ah strålande!

tankarochvardagslunk sa...

All er mat låter så vansinnigt god, jag dreglar varje vecka när jag läser mat-inlägget. Fortsätt gärna! Mer recept!