fredag, januari 8

Vardagsmaten

Jag vill blogga mer i år. Jag vill blogga mer om saker som känns, men för att göra det behöver jag blogga om vardagströket också såatteh välkomna till vardagsbloggen. Efter barnmorskebesöket igår åkte vi hem med nån form av triumfkänsla och sen sov jag i soffan en sväng innan jag lagade Indisk gryta med sötpotatis, blomkål och kikärtor med ris och raita (veg)  helt enligt veckoplanen. Det blev så jävla gott så jag eventuellt satt på vardagsrumsgolvet (lyxar till det med att äta framför teven ibland nuförtiden) och mumlade JAG ÄR ETT GENI I KÖKET! tills Andreas sa till mig att mina ödmjuka gener gärna får ha blandats upp lite i bebisen. High on success så gjorde jag en ny mathem-beställning för nästa vecka/söndag och då, mina damer och herrar, ska hushållet äta följande:



Pitabröd med marinerad lövbiff, kikärtsröra och annat götte (veg om man väljer halloumi istf kött)

Morotssoppa med grilled cheese (fick en paninigrill i julklapp hehe..he) (veg)

4 kommentarer:

S sa...

Älskar dina matinlägg, sparar ner dina recept för framtida bruk! Hur tycker ni det funkar med Mathem? Kostar det mycket extra jämfört med att handla själv? Jag funderar på att prova det, har ju ingen bil och tycker det är lite meckigt att veckohandla med cykel (som jag iofs inte har heller längre). Ska testa Linas Matkassa varannan vecka ett tag för att försöka bli lite mer organiserad. Tycker det är lite svårt att motivera sig att laga bra middagar när man bara är en person.

Linn sa...

Alltså jag skulle säga att mathem inte kostar ett dugg extra jämfört med att handla själv, kanske snarare tvärtom eftersom extrapriser osv är bra utmärkt. Nu köper vi ju all mat som går att få ekologisk ekologisk och får därmed inte ihop den billigaste kassen som går, men jag brukar kolla lite vad som finns på extrapris och sen ändra om lite i matlagningen efter det. Om man inte MÅSTE få sin leverans mellan 17-18 utan är lite flexibel i sin timing så kan leveranskostnaden vara så låg som 1 kr. Jag gjorde beställningen igårkväll och valde leverans mellan 18-22 idag och det kostade 1 krona. Betydligt billigare än att ta bilen alltså.

Linas matkasse är väl en jättebra idé om du vill ha lite inspiration! När jag var singel så försökte jag tänka att mitt liv väl inte skulle vara tråkigt med tråkig mat bara för att jag åt själv plus att jag ofta tycker att hemlagad mat är godare än köpelunch så det blev som en bonus att få äta göttig mat till lunch dagen efter. Jag dukar fortfarande bordet och tänder ljus och har vatten i karaff när jag är ensam hemma av ren vana. Jag har tyvärr aldrig kunnat ha matkasse pga allergisk mot ägg, fisk, nötter och sojaprodukter så det skulle bli för mycket pengar i sjön, men om man är mindre mathandikappad så är det ju supersmart!

S sa...

Tack, det låter kanon! Trodde det var apdyrt med hemleverans, kollade ICA en gång och tror de skulle ha nästan 200 kr och det kändes inte riktigt värt det. Ska definitivt testa de veckor jag inte ska ha Linas. Jag har kommit lite ur fas med matlagningen, jag brukar vara jätteduktigt på det eftersom jag inte vill köpa lunch ute osv. Ska bättra mig och definitivt börja använda mitt matbord igen, och inte sitta i soffan och äta. Vardagslyx ftw!

Linn sa...

Heja heja! Hlömde ju säga att mathet ju har en inspirationsdel där man kan browsa recept, ställa in antal portioner och automatiskr få grejerna påfyllda i kassan. Kanske ett alternativ om det visar sig att Linas receptblandning inte riktigt är i din smak?