söndag, januari 3

Sparade precis 450 kronor på att researcha hemleveransställen på mat

Hallå ja! Ekonomitanten här igen. Vi skulle egentligen ha storhandlat idag eftersom vårt kylskåp efter två veckor borta och innan dess en stor utrensning mer liknar en nyinflyttads än två personer som äter hemma typ varje dags. Tyvärr tog det längre tid att rensa köksskåpen och hänga tvätt och sortera garderober än vad jag hade tänkt mig och i det här kvarteret flyttar man inte gärna bilen efter klockan 16 på söndagar eftersom det är städdag och parkeringsplatserna har en tendens att vara non-existent så vi åkte helt enkelt inte iväg. Istället satte jag mig i soffan och gjorde en veckomatsedel (4 kvällar, räknar med rester och planerar aldrig helgmat) som ser ut som nedan och sen gjorde jag en inköpslista på ingredienser och övrigt som vi inte har hemma typ toapapper, tvättmedel, såpa osv.

Matförslag vecka 1

Färsbiffar med soltorkade tomater, oliver och fetaost med gräddsås och ugnsgrillade grönsaker

Libanesiskt tunnbröd med bulgur, rödkålssallad, avokado, hummus och halloumi (veg)

Indisk gryta med sötpotatis, blomkål och kikärtor med ris och raita (veg)

Spenat- och gorgonzolapasta med broccoli (veg)

Vi har aldrig beställt mat med hemleverans förut så jag gick in på både ica.se och mathem.se och lade in likadana inköpslistor för att kolla lite om det skulle bli nån större skillnad eller inte och döm om min förvåning när det skiljde drygt 300 kronor eller cirka 20% i pris innan leveranskostnader och den lilla bonusen att mathem.se hade nån 150 kronors rabatt för förstagångskunder. Jag valde ekologiskt av allting där det fanns ett ekologiskt alternativ och samma varumärken för toapapper, såpa, tvättmedel osv där det gick och kassarna borde vara relativt rakt av jämförbara.

Eftersom jag är ett stort fan av att betala mindre för likadana varor så tänkte jag att jag tipsar er också. Om nån annan har gjort nåt liknande och hittat nåt annat billigt så be my guest och tipsa gärna tillbaka.

1 kommentar:

/nina sa...

Åh! mathem! Eftersom jag bor i en mindre stad (Linköping) så har inte matshopping på nätet varit möjligt förrän nu i höst då mathem kom hit. Jag handlar av dem HELA TIDEN nu och älskar det faktum att jag kan googla recept direkt inne på deras sajt och sedan klicka ner ingredienserna i min shoppingkorg direkt.

Förutom att jag nu får hem allting och slipper åka till Maxi, så varierar jag alltså recepten mer vilket får ses om en rejäl win eftersom allting jag lagar får en tendens att smaka likadant annars.. samma lax, samma köttfärssås..

Älskar mathem! älskar!