tisdag, januari 19

Jämställdheten - så tänker vi

Jag hittade en lista hos Bitter (ja, jag läser bakåt i bloggar ibland) som jag tänkte att jamen det låter väl kul?

BEBISNÄTTER:
Alltså vi har inte riktigt pratat om det i detalj eftersom vi inte riktigt vet vad det blir för barn vi får, men jag tänker väl kanske att den som är hemma får ta natten. Vi har pratat om att försöka flaskmata också även om amningen funkar och isåfall tänker jag att Andreas kan ta ett morgonpass och gå upp tidigt för han är bra på att gå upp tidigt och det vore ju skönt att få sova ett längre pass också. Så det är väl kanske planen insh allah.

NATTNINGAR:
Vi delar? Jag vet inte. Jag tänker samma här lite, den som är borta på dagen får natta på kvällen för att få lite tid men det beror väl på hur allting funkar? Eller så kör vi typ varannan dag och så kanske den som inte nattar kan vara den som diskar/plockar? Det känns väldigt mycket som att det beror på barnet.

FÖRSKOLA:
Det känns ju väldigt långt fram i tiden eftersom det förmodligen blir aktuellt typ i augusti 2017, men jag kan inte se nåt annat än att vi hämtar/lämnar fifty-fifty. Vi har ju rätt så flexibla jobb så förhoppningsvis blir inte det total kaoz.

VAB:
Samma här, tar för givet att vi delar. Jag har kompisar som kör att man alltid tar varannan VAB-dag och andra som kör att man bestämmer innan att man är ansvarig för VAB varannan vecka bara för att kunna planera sitt jobb lite bättre. Jag tänker att vi får se vad som känns mest rättvist och funkar bäst.

STÄD:
Innan vi började med städhjälp så städade jag köket och badrummet och dammade och Andreas dammsög och torkade golven. Sen blev jag gravid så Andreas gjorde allt och sen fick jag panik över det och anlitade hjälp. Nu städar RUT och Andreas dammsuger ibland när han tycker att det behövs och jag fixar blommor och städar kylskåpet när det behövs. Köket städar den som är där inne, men jag är lite bättre på att plocka undan ren disk än vad Andreas är. Det blir förmodligen bättre när vi skaffar en diskmaskin som funkar igen. (Note to self: gör det nu)

MAT & DISK:
Jag kanske lagar 60% av maten och Andreas 40%. Det beror lite på vem som är hemma först och vem som har haft värst dag på jobbet och vad vi ska äta för nåt. Ibland så är det nåt jag har tänkt upp i huvudet och då får inte Andreas laga det för att det isåfall kanske inte kommer smaka som i mitt huvud. Innan graviditet så diskade alltid den person som inte lagade mat, nu kanske Andreas diskar 80% av tiden så jag får gå och lägga mig på soffan. Vi är ganska bra på att städa efter oss samtidigt som vi lagar mat så det brukar mest vara varsin tallrik, bestick och nån kastrull som ska diskas ändå. Jag har en total aversion mot disk i diskhon så hemma hos oss står det i princip aldrig smutsig disk i köket om vi inte precis har ätit.

TVÄTT:
Vi tvättar nog lika mycket tror jag. Ofta är vi hemma samtidigt och då är det den som är i närheten av maskinen när den piper som brukar hänga upp och ladda i en ny. Jag är mycket bättre på att hänga så kläderna inte blir skrynkliga och vränger alltid kläderna åt rätt håll vilket gör det lättare att vika så eventuellt rappar jag åt mig upphängningen lite oftare än min man. Vika tvätt gör jag kanske i lite högre utsträckning för jag får PANIK på hur Andreas viker. Jag vill helst vika hans tvätt också om jag ska vara ärlig. Ingen stryker generellt. Han kan stryka när han behöver nånting och jag kan stryka en gång i decenniet när jag får feeling.

RÄKNINGAR/RÄNTOR/EKONOMI:
Vi har nån form av halvgemensam halvdelad ekonomi. Vi har varsitt lönekonto och egna pensionsspar osv och sen ett gemensamt kortkonto för mat och allt annat man behöver under en månad, ett gemensamt räkningskonto där räntor och amorteringar och räkningar dras ifrån och ett gemensamt sparkonto. Vi har i princip samtliga våra räkningar på e-faktura så vem som helst av oss skulle kunna gå in och godkänna och kolla, men det är alltid jag som gör en summering av vad vi ska betala och lägger in betalningarna och sen mailar jag Andreas en sammanställning och så för vi över pengar när lönen kommer. Vi betalar alltid en fast summa till det gemensamma kontot och en sparpeng som bestäms lite när det behövs. Rent generellt så är det jag som planerar vår ekonomi. Vi går till banken bägge två vid behov, men det är jag som har koll och jag som sitter och räknar på alternativen. Nu när det kommer 1 1/2 år av föräldraledighetsekonomi så har vi sagt att vi lägger ihop allt som kommer in, ser till att alla räkningar och det som ska till det gemensamma kortet dras av och sen för över resten 50/50 till våra respektive lönekonton. Vi tycker att det är viktigt att få ha lite egna pengar och inte behöva känna att vi ska "försvara" allt vi spenderar, men samtidigt känns det för oss helt superkonstigt att en person skulle ha mer pengar än den andra bara för att den personen just då är hemma med vårt gemensamma barn.

ÖVRIGT:
Vi kommer dela i princip helt lika på föräldraledigheten även i dagar. Tanken är att jag är ledig från mitten av april till och med oktober fast med en månads semester emellan i sommar så vi kan vara lediga ihop i två månader (en semester, en föräldraledig) och november-mars kör vi 50/50 och sen är Andreas ledig till och med inskolning i augustish minus nån gemensam semester där på sommaren.

4 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Du måste göra en follow up på denna sen om typ... ett år?

egoistiska egon sa...

Samt: jag ska försöka göra en sån här jag med :D

Josefine sa...

Ja, gör en follow-up som E skriver!
Jag önskar att jag var lite mer strukturerad som du är. Jag är ju ett enda kaos på två ben ibland alltså.

Linn sa...

Haha, lovar att göra en follow-up! Bebisnätter och nattningar kan ju gå precis hur som helst pga oklart vad vi får för bebis och vad vi orkar med, men resten blir spännande att se vad bebis gör för förhållandet. Får väl återkomma där i augusti 2017 när bägge har varit hemma då helt enkelt.