tisdag, februari 23

Uppdatering preggers

Vi var på återbesök hos överbossläkaren som vi fick träffa under blodtrycksgate i december igår. Jag älskar henne så jävla mycket och vill typ adoptera henne som extramamma/stödvuxen/husläkare. Vi var där i typ en halvtimma och egentligen hände inget annat än att hon tog mitt blodtryck och kände lite på min hand och sen klubbade hon mig som en väldigt frisk gravid person, men frågade om vi ändå kanske ville ha det där ultraljudet? I december, då när jag hade högt blodtryck vid ett tillfälle, sattes det igång nån form av checklista som innebar extra blodtryckskontroller, en urinodling och glukosbelastning och ett potentiellt tillväxtultraljud. Now, eftersom alla kontroller och tester jag har gjort har visat inget annat än bra grejer och magen ligger precis på kurvan så kanske jag inte egentligen behöver vare sig ultraljud eller glukosbelastning och superacedoktorn själv sa att hon inte är ett dugg orolig samt jag ser att du inte har graviditetsdiabetes så skulle man ju kunna tänka att det här med ultraljud var ute ur bilden men icke! Vi svarade såklart att vi givetvis inte säger nej till att få se vårt barn en gång till och då tyckte hon att hon alldeles gärna var lite generös med ultraljudsremisser eftersom det ibland är roligt att glädja några samt det ser fint ut i journalen. Så nu ska vi få titta på bebisen igen snart och IIIIIIH!

I övrigt gick vi in i vecka 32 idag, jag och bebin. Det firade vi genom att bebin och bebins pappa i en joint effort väckte den blivande mamman genom att böka runt/snarka klockan fyra och sen höll henne vaken till strax efter sex när den utanför magen gick upp och den innanför magen bestämde sig för att ta en liten paus. Förutom viss sömnbrist med tillhörande förvirring och ett visst besvär att klä på mig på underkroppen så mår jag toppen samt är approved by the doctor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fick också tillväxtultraljud och extra blodtryckskontoller. Antar att de gör så när man, som jag, väger lite för mycket från början. Slapp glukosbelastningen eftersom jag har lågt blodsocker, men fick lämna blodprov några gånger extra istället. Nåväl, tyckte att det var himla bra med ett extra ultraljud. De kollar flödet i navelsträng bl a, väldigt skönt för en orolig själ! Alla mina värden var också bra hela tiden men när värkarna startat och vi kom till förlossningen hade jag en lätt släng av havandeskapsförgiftning. Då var jag glad att vi hade gjort ett tillväxtultraljud så att jag visste att hon inte var "normalstor". Tur att de är noggranna! /Anna-Maria