onsdag, februari 10

Så det är väderombyte och min astma gör sig i vanlig ordning till känna. Den här gången visserligen mer som en liten varning om vad som komma kan så jag jobbar hemma eller "tar en vilodag" som jag smsade mina kollegor imorse och försöker mota Olle i grind. Grejen är att jag inte har gått upp än, bara gått ut i vardagsrummet och hämtat Andreas hemmadator samt gjort frukost i köket och sen retirerat tillbaka till min högborg sängen. Det innebär att medan jag i turordning har pratat med vårdcentralen, en leverantör och ikeas kundtjänst så har jag suttit as nature created me i sängen med tuttarna i vädret och benen i buddhaställning för att få plats med magen. Jag VET ju att ingen kan se mig, men det känns ändå som att jag gör nåt typ busigt. (Förlåt för ordvalet.)

Igår råkade jag klicka vidare till "Läs mer"-länkarna i 1177's gravidapp och det skulle jag verkligen inte ha gjort. Det finns ett avsnitt som heter "Den första tiden efter förlossningen" eller nåt sånt och där står cirka allting vidrigt som händer med kroppen vid en förlossning och allting är typ ja, det är rätt vanligt och vanligtvis gör man ingenting åt det så det kan ta ett halvår innan det läker av sig själv. Vilket är EXAKT INTE DET JAG VILL HÖRA. Är fan sugen på att åka till USA och deras smärta är av ondo/in plastikkirurgi we trust-inställning till vård. Kommer alltså behöva göra om hela rundan med barnmorskan där jag tvingar henne att lova att den inställningen absolut inte ska tillämpas på mig efter förlossningen. Jag vill ha trippla kontroller, utlovad kirurgi om nödvändigt och absolut inget jävla det är natuuuuuuurligt. Jag skiter i om det är naturligt, återställa till originalfunktion är också naturligt.

5 kommentarer:

Josefine sa...

Ja, fy. Man blir ju lite lätt mörkrädd när man läser om vad som kan hända/händer. Men det "jobbigaste" som hände mig var efterblödningen och den kommer ingen undan. I övrigt: nada. Sprack ingenting. Blev inte sydd någon av gångerna. Fick lite baby blues en vecka eller så men det var alles. Så man kan ju ha tur också! Samma sak har det varit för de flesta i min bekantskapskrets.

Linn sa...

Jag älskar såna här kommentarer. Alltså på riktigt. TACK TACK TACK! Jag har ju folk runtomkring mig som jag litar på och som har massa bra grejer att säga, allt från den som tyckte sig ha Den Perfekta Förlossningen till vänner som fick en grad 4-skada men som fick så bra vård (på samma sjukhus som jag ska föda) så hon typ mådde bättre efter den förlossningen än efter den första. Det är ju det jag ska fokusera på såklart. Blir bara så uppgiven över att 1177, som ändå borde vara go to-stället för info istf typ familjeliv, är så nonchiga.

Emma sa...

Här får du en till positiv kommentar: Jag fick sy två små stygn som försvann av sig själv utan några som helst problem. Det var ömt ett tag såklart, men jag fick inga men och tyckte för övrigt det var kul att föda barn. Faktiskt! Så kul att jag tänkte göra det igen om några månader. :)

Linn sa...

I hearts you! Tack Emma! Och grattis igen! När är det dags?

Emma sa...

Tack! I början av juli förhoppningsvis.