måndag, maj 4

Titanernas kamp

Ni kommer ihåg att jag signade upp mig för att vara med i styrelsen i vpr bostadsrättsförening? Den kvällen när jag hade feber och klänningen ut och in? Jallefall så var nu boss lady (både styrelseordförande och självutnämnd diktator) här för att jag skulle skriva på nåt papper och då passade jag på att fråga lite grejer som jag har upplevt har varit lite so-so med i redovisningen. Det stod ju väldigt klart att sjuttioåriga damer må vara bra på att tycka saker, men bokföring kanske inte är deras starkaste gren. Tyvärr för boss lady är det ju en av mina och eftersom jag ska sätta mitt namn på beslut vi fattar så vill jag ju gärna veta vad dom grundas på och while jag kan släppa hennes kommentarer kring hur stora krukor vi bör ha till våra blommor på uteplatsen så känner jag inte alls samma lust att backa i ekonomifrågor. Jag vill alltså se underlagen för förra årets bokslut samt årets budget och hon är sur och vill inte visa. Som styrelsemedlem har jag rätt att se och hon måste visa sina kort vilket innebar att hon precis stormade ut ur vår lägenhet. Det kommer inte bli en bekväm ride det här, det kommer det inte.

6 kommentarer:

pippigull sa...

Grattis till resten av föreningen - nu kommer det bli ordning och reda!

Tanten får bita i sura äpplet och visa allt!

Den där Andreas sa...

Det borde man väl ha rätt till genom att bara bo i föreningen kan en tycka. Eller är det inte så?

Grattis till föreningen, och boss lady behöver nog någon som visar henne var skåpet ska stå.

Linn sa...

Haha, tack för supporten!

Och Andreas: det borde ju vara offentliga handlingar för intressenter, men definitivt för styrelsen. För att vara helt säker så mailade jag en jurist i frågan igår så jag väntar på svar.

Den där Andreas sa...

Ja men precis. Dessutom om du bor i föreningen är du ju medlem i föreningen och jag skulle ju som medlem börja ifrågasätta styrelsen rejält om de inte kunde visa underlag. Bra att du ställer krav.

Honey sa...

Ja, ordning och reda - underbart! Sa hon varför hon inte ville visa (gissar på inte) eller var hon bara tantsur och nej:ig?

Mirijam sa...

Spännande, jag hoppas verkligen att du meddelar uppföljningen på denna kamp!