måndag, maj 4

Helt partiska bröllopstips I (hjälp vi ska gifta oss hur fan gör man?)

Min nyfunna energi räckte till 16.08 alltså. Vi säger att det är ganska bra jobbat efter tio dagars frånvaro och säkert en månads halvjobbande va? Visst gör vi? Ja, det gör vi. Jag väntar fortfarande (mycket exalterat) på bilderna så något subjektivt beskrivande av vårt bröllop blir det inte idag, men den som väntar på något gott osv.

Idag tänkte jag istället erbjuda första avsnittet i Bröllopshjälpen - hur fan gör man? Det är alltså en helt partisk tipsgrej från mig till er där jag tänkte prata lite om vad jag tycker är viktigt, vad som faktiskt måste göras och var och hur man kan tänka sig hitta grejer man vill ha. Vi kan väl börja med att säga att vi gifte oss borgligt och på lokal i Stockholm och tipsen kommer ju såklart vara lite färgade av det. Eh, ja och av att vi är icke-troende samt svennesvenska. För bröllop inom annan religion än ingen/kristendom får ni tyvärr kanske leta på annat ställe. Okej? Ahmen då kör vi med själva vigseln idag.

Eh, hen friade och vi är jätteglada och nu vill vi nog gifta oss också?
Ahmen vad kul! Grattis till er! Här kommer mitt första tips: försök njuta lite av det stora i att ni ska FREAKING GIFTA ER WOOP WOOP EEEEK! Jag tror att det var Lfthmn som kommenterade när jag announcade vår förlovning och sa typ så här att vara förlovad/gift är precis som innan fast ungefär 30% bättre. Och det är förutom rätt så himla fint också rätt så himla sant. Så försök vara glada ihop åt det och gulla så där äckligt åh baby nu är det du och jag forever and ever and ever och mmmmgullegullegull visst är vi bättre än alla andra?. När ni har hittat den känslan så kan ni börja prata om bröllop. 

Borgligt eller kyrkligt? 
Det tråkiga med att prata om bröllop är att man kanske inte riktigt är hundra procent överens i startfasen. I vårt fall ville Andreas gifta sig i kyrkan och det ville APPSELUT inte jag. Alltså jag kunde verkligen inte tänka mig att stå framför en präst och lova grejer på nåt jag inte tror finns. Så är det inte för alla och om man gillar kyrkan av whatever reason så har ni ju en sak som plötsligt är rätt enkelt. Ni behöver bara hitta ett ställe ni gillar och sen bokar ni det och så kommer det en präst och en vigselordning och en lokal och musikmöjligheter på köpet. Grattis till er. Men tillbaka till oss som känner oss maskiga inombords när vi tänker på kyrkan. När vi hade pratat lite om vad det var Andreas egentligen ville åt så kom vi fram till att det ju var en mysig vigsel han ville ha, inte nödvändigtvis gudsbudskapet och så lovade jag på heder och samvete att vi skulle kunna få det borgligt också och lyssna här nu: det går att få en mysig, högtidlig och borglig vigsel. 

Borglig vigselceremoni säger du? Berätta lite mer.
Ja, det finns ju flera sätt. Ett sätt är att googla din stad+borglig vigsel så kommer du med ganska stor sannolikhet få träff på kommunhus eller stadshuset eller annat ställe där din kommun viger människor. Vid en sån vigsel finns det två ceremonier, en kort och en lång version (som också är kort). Exempel på hur det går till kan ni läsa här. Kanske känner ni att jamen det låter bra! Och då bokar ni det. Kanske känner ni som vi gjorde att det måste ju finnas nåt annat? Något lite mer fluffigt och fint? Och det gör det. Hela fiffigheten med en borglig vigsel är nämligen att man får göra lite hur fan man vill. Det enda man behöver göra är att boka en vigselförrättare och dubbelkolla så att hen kan det tänkta datumet samt om hen är villig att resa till vigselplatsen. Resten är lite upp till en själv. Vi googlade sjukt mycket och fattade typ ingenting, men till slut hittade jag den här ateistiska vigselordningen. Den utgick vi sen ifrån när vi träffade vigselförrättaren första gången, när vi planerade vigseln och när vi lade upp själva ceremonin. Nu hade vi en HELT FANTASTISK VIGSELFÖRRÄTTARE (ja, värd versaler) så hon freestylade lite, men om hon inte är ett alternativ så finns det ändå en grund för förrättaren att prata från. Bra att veta är att det är helt okej att ha en vigselförrättare som inte är från ens hemkommun eller kommunen bröllopet är i. Vi hade turen att få Monica Englund och hon är tillsatt av Tyresö kommun och vi gifte oss ju i Stockholms kommun. Det enda som hände var att Tyresös kommun tog ut en avgift på 900 kronor för hanteringen av alla handlingar eftersom vi inte betalar kommunskatt där. 

Det låter ändå lite krångligare än kyrklig vigsel?
Ja. Det är krångligare för att ni får bestämma helt själva och det är skitjobbigt att bestämma själv. Resultatet kan dock bli helt jävla magiskt och när ni väl har bokat en förrättare så är det inte så himla mycket jobb som inte också finns i en kyrklig vigsel (välja musik) kvar förutom lite pappersarbete som jag antar även kommer om man väljer gudvägen till löftena. 

Pappersarbete? Räcker det inte bara med att säga ja?
Först tycker man det och sen tycker man FÖR HELVETE SKA VÄRLDEN LÅTA MIG BESTÄMMA DET HÄR SJÄLV SKA JAG INTE SKRIVA PÅ NÅT GE ETT FINGERAVTRYCK RISTA NÅT I BLOD?! Men ja, det är vad det är. Här är vad ni behöver göra för att officiellt bli gifta:
Hindersprövning (giltig 4 månader, skicka inte in för tidigt (!) )
Eventuell namnbytesblankett (om nya efternamn ska gälla i samband med vigseln). Det jävla krånglet kan ni läsa mer om här, här och här (sista länken är mest relevant).
Sen skickar man intyget man får från skatteverket till kommunen där man ska gifta sig eller så tar man med det till vigseln (kolla med vigselförrättaren vad som gäller för just er).

Okej, nu är min arbetstid snart slut så nu måste jag jobba lite. Vi tar resten en annan dag.




2 kommentarer:

Johanna sa...

Grymt, tack, och mer mer mer.

Christel sa...

Tack och bock, är redo för part 2 närsomhelst nu.