torsdag, mars 20

Ekonomiuttråkade kan hoppa över det här, jurister mer än välkomna!

Kort sammanfattning for dummies följer efter inlägget.
Förutom allt annat som ska göras när man flyttar med bära och packa och skriva på papper så har jag ett litet dilemma när det gäller lite juridiska grejer. Vi har koll på hela samboavtalsgrejen och andra finansiella deals oss emellan när det gäller hela köpa lägenhetihopandet, men jag har ett litet dilemma och det stavas vinstbeskattning. Jag säljer min lägenhet för mer pengar än vad min andel i den nya lägenheten är värd, eller som skatteverket säger: den nya är billigare än min gamla (billig är knappast är ett ord jag vill använda i närheten av lägenhetsköp i Stockholm). Det innebär att jag inte kan få uppskov på hela vinsten utan måste skatta för den överskjutande delen. Det vill jag ju såklart helst undvika eftersom det är tråkigt att ge staten pengar. Det enda sättet jag kan lösa det på (som jag har förstått det) är att jag äger en större andel i den nya lägenheten än Andreas (typ 4%). Och det är här mina frågor kommer: 

1) Kan vi ändra ägarandelarna trots att köpeavtalet redan är påskrivet på 50/50 ägande? Tillträdet har ju inte skett än.
2) Vad har det för påföljder rent juridiskt?
3) Kan vi avtala bort dom påföljderna genom samboavtal och/eller skuldebrev oss emellan?
4) Är banken okej med vilka ägarandelar som helst? (okej, den kan jag fråga dom om själv)

Någon som har gjort det här eller vet hur det funkar?

Translation: Jag fick massa pengar när jag sålde min lägenhet. Jag och Andreas köpte en ny tillsammans. Min del av den nya lägenheten är "billigare" än min gamla. Jag måste skatta på skillnaden eftersom staten är dum. Jag vill inte skatta. Hjälp?!

6 kommentarer:

Bubbel sa...

Slå en pling till Skattemyndigheten, de brukar vara förvånansvärt hjälpsamma och kunniga - helt gratis dessutom! :)

Singelmamman sa...

Säger som Bubbel. Sen bör du kolla stadgarna i föreningen ni ska flytta till. Där står vilken andel som är minsta möjliga, banken bryr sig inte, det är brf som bestämmer. En del brf tillåter 90-10 i ägarandel, men era 54-46 är knappast något problem. Och det borde inte vara några problem att ändra, gå till banken så kan de hjälpa er.

Linn sa...

Men gud vilket bra tips! Och jag har kollat med föreningen och där är det inga problem så länge som den som äger mest har intentionen att vara bosatt där. Tack för hjälpen!

Lfthmn sa...

Inget svar på dina frågor men har du renoverat din lägenhet? Du vet säkert redan det, men om du gjort något som anses höja värdet får du göra avdrag för det nu när du sålt. Även för kostnader i samband med flytten. Jag hade nollkoll på sånt innan vi började fnula på hus men nu förstår jag ännu mer varför man ska få jobb gjort vitt och SPARA KVITTOT. Lycka till!

Anonym sa...

Ja det går att skriva nytt avtal med nya ägarandelar, det gjorde vi i alla fall. Be mäklaren ordna. Lycka till!

Linn sa...

Lfthmn: Tyvärr har vi inte renoverat mer än målat om och satt upp ett par hyllor och om jag förstod skatteverket rätt så kan jag inte få avdrag för det plus det handlar om totalt kanske 10 000 kronor. Men nästa lägenhet ska vi ta dit folk som gör lite grejer och då ska jag definitivt spara kvittona!
Anonym: ska kolla med vår mäklare så fort jag har kollat lite med nån jurist också. Tack för hjälpen!