måndag, februari 3

Kan passa på att meddela att det där köttkoket nu har räckt till en middag för två superhungriga, en lunch för två lagom hungriga och en lunch för en vrålhungrig. Det bästa är att det var så himla mycket mer lättvarierat än säg en chili. Och det här med inlagd rödlök alltså? Så jävla gott. Nu är den tyvärr slut, men jag funderar lite på om jag inte ska testa att göra nåt liknande, fast med rootbeer och sesamolja och mer soja istället för coca-cola och spiskummin. Tror att det kan bli sjukt gott att käka i lättkokta vitkålsblad med nån form av knapriga grönsaker, soja och en vitlökig avokadogegga och inlagd ingefära. Känner nästan lite att jag bara måste prova det. Åh, och man kan räkna ut vad man kommer få för skattebesked nu förresten. Det var en rolig nyhet och kanske den bästa effekten efter själva sovplatsen som ett egetägt boende innebär.

8 kommentarer:

Lfthmn sa...

Hur gör du den där inlagda rödlöken? Typ lök, vinäger, socker?

Linn sa...

Jag använder en vanlig hederlig 1-2-3-lag (1 del ättika/2 delar socker/3 delar vatten) som grund för typ all inläggning. Koka upp med 1-2 lagerblad och 10-15 pepparkorn och en skalad vitlöksklyfta. Skär löken i så tunna skivor du kan och lägg i en burk. Sila över den varma vätskan och låt svalna. Den här gången hade jag även i skivad jalapeno, men det behöver man ju inte om man inte gillar starkt.

Omomigen sa...

Åhåhåh hur räknar man på det du min evige skatteguru?
/ekonomisk efterbliven -81

Linn sa...

Man tar sin kontrolluppgift från arbetsgivare och från banken och så går man till http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/raknautdinskatt.106.233f91f71260075abe880009734.html och klickar på länken med fysiska personer och dödsbon. Sen fyller man i och så får man svar hur mycket man ska ha betalt och så jämför man det med hur mycket skatt man har betalt (står i kontrolluppgiften från arbetsgivaren) och där får man skillnaden.

Ingenkatt sa...

Den där köttgrejen, kan du beskriva den närmare? *hungrig* *så pass hungrig att jag helt världsfrånvänt använder stjärnor som man gjorde back in 99*

Linn sa...

Ja, alltså det är bara ett lite (lätt modifierat) recept från Jonas Crambys Texmexbok på Carnitas (http://cramby.cafe.se/mexlagarskolan-1/). Jag hade i juice från en liten ananasburk ihop med cocacolan och två vitlöksklyftor extra och smakade av med extra spiskummin, chili och apelsin i slutet.

Ingenkatt sa...

Jahaaaa, carnitas har jag ju gjort en gång, ur den boken: Bra sött alltså, tycker ju jag. Men det låter som bra smakvarianter, det där!

Linn sa...

Hmm, men jag kanske inte tog så mycket coca cola som det var i receptet eller så hade jag i mer chili och apelsin/lime för den jag gjorde blev inte så himla söt. Är inte så mycket för söt mat egentligen. Vill hellre ha salt/syrlig.