måndag, augusti 14

Den jämställda semestern

Matilda skriver om att dela lika på föräldraledigheten och det är ju ett ämne som är mig varmt om hjärtat och jag har dryftat det med flera olika personer dom senaste veckorna, bland annat han jag lever med. Vi började prata om det när den lilla checklistan för en jämställd semester dök upp och om nån inte skulle ha sett den kommer den (och mina svar) här:

1. Vem packar väskorna?
Jag packade min väska, Andreas sin och vi packade gemensamt inför sommaren, men Andreas packade nog skötväskan och Ellens grejer 98% av dagarna under semestern. Han är ju föräldraledig just nu och det lite följde med in i semestern.

2. Vem packar upp väskorna?
Vi packade upp våra egna väskor och sen packade vi nog inte upp Ellens förrän vi använde grejerna.

3. Vem har koll på var allting finns?
Haha, ingen? Jag tror den vanligaste meningen i somras var har du sett...? Men Andreas hade mest koll på om det fanns blöjor, smoothies, mat, d-droppar och annat barnrelaterat. Jag hade koll på "fluffet", typ extra filtar och gosedjur och kuddar och favoritboken och sånt. Ingen hade koll på vuxenprylar typ.

4. Vem vet var solkrämen är?
Faller inte under kategorin allting? Alltså typ ingen. Den som såg den packade ner den och Ellen bar runt den om hon hittade den så den var typ alltid föremål för letande.

5. Vem håller koll på att barnen inte drunknar?
Den som var i närheten? Om jag var ute och Ellen badade och jag ville gå in så gick Andreas ut och tvärtom. Om vi bägge var ute så hade vi koll bägge två.

6. Vem planerar gemensamma aktiviteter?
Mest jag. Eller från dag till dag kanske bägge föreslog grejer men jag var den som kom upp med "listan" av alternativ in the first place. Kanske berättigat eftersom vi var 5 veckor i min gamla hemstad men ändå.

7. Vem handlar, planerar och lagar middag?
Vi handlade gemensamt, jag planerade och jag kanske lagade 70% av maten. Å andra sidan bytte Andreas alla bajsblöjor (ok, inte när han var bortrest men), nattade henne flest kvällar och lekte med henne fler timmar per dag.

8. Vem vet om något saknas i barnens sommargarderob?
Bägge. Jag köpte höstgarderoben i ett shoppingsug men det var mest för att jag tycker det är så himla roligt. Jag har i och för sig kanske lite bättre koll på vad vi behöver inför förskola och sånt, men om jag inte hade varit så lättstressad så hade Andreas ju fixat det till förskolestart utan mina listor också.

9. Vem får sovmorgon?
Eh, jag. Jag KANSKE tog Ellen en dag per vecka och sen tog Andreas resten och jag fick sova tills jag vaknade. Det är delvis för att han är mer morgonpigg än vad jag är och ibland var uppe redan innan Ellen och då är det väl rätt naturligt men också pga jag är preggers. Hade jag inte varit det hade vi nog delat lite mer lika, men han hade fortfarande tagit majoriteten av mornarna.

10. Vem tar ansvar för att barnen smörjs in och får på sig solhatt?
Jag skulle säga att vi smorde in henne lika ofta (baserat på typ vem som hittade krämen hehe) och samma sak med keps/solhatt.

11. Vem fixar lunch?
Se punkt 7.

12. Vem får mest egentid?
Andreas var på kompisresa tre dagar (två nätter) men sett över hela sommaren så var han mer med Ellen och jag fick vila i soffor och sängar och diverse fåtöljer. Jag tror dock att det jämnade ut sig lite i att jag har hand om vår ekonomi och såg till att alla räkningar var betalda och posten vidarebefordrad och tidningen likaså och och och.

Slutsatsen är väl att vi nog är så jämställda vi kan komma i mångt och mycket där fysiska grejer är tyngre åt Andreas håll (typ byta blöjor/leka/packa väskor/fixa vagnen/greja) och det planeriga är mer på mig. När jag gjorde den här checklistan och insåg att frågorna just i den här listan nog faller till min nackdel så funderade jag lite kring den och vårt förhållande och vad för andra grejer jag gör (förutom bygger en fkn bebis till) och att vi nog är rätt jämställda. Sen pratade jag med Andreas om det och vi kom fram till att listan hade sett HELT annorlunda ut om han inte hade varit föräldraledig och vi inte hade delat lika på grejer från första stund. För ganska många saker som hör till den dagliga skötseln av barn är liksom saker som kommer med att en gör det varje dag. Det är klart att solskydd väl borde vara en del av varje persons tankebana, men om det alltid är en förälder som matar och badar och byter om från pyjamas och byter blöja så är det nog rätt lätt att glömma av att tänka på det. Samma sak med huruvida det finns blöjor i skötväskan eller rena nappflaskor eller extrakläder eller om kläderna är för små. Det märker en ju inte förrän en faktiskt använder dom sakerna på en daglig basis.

När jag var hemma med Ellen vet jag att jag tänkte på allt det här ovan och ba NÄE ANDREAS FÅR FAN SKÄRPA SIG! VARFÖR ÄR DET BARA JAG SOM HAR KOLL PÅ OM BLÖJORNA HÅLLER PÅ ATT TA SLUT ELLER MJÖLKEN ÄR SLUT ELLER... och nu så här på jobbsidan så ba hehe jag har ingen aning? Jag vet inte om vi har blöjor hemma eller hur många mjölkförpackningar vi har eller vilka kläder som behöver bytas eller ligger i tvätten eller när hon sov eller vad hon åt till lunch eller... Jag kommer hem och byter på sin höjd en blöja och kanske gör en flaska mjölk när hon ska sova, men då finns det ju alltid hemma eftersom Andreas under dagen har fyllt på om det har tagit slut. Alltså jag VET ju att vi behöver ha koll på det här, men det är ju han som av förklarliga skäl kollar flera gånger per dag och då vet per automatik.

Nu vet han ju att sånt är viktigt att ha koll på. Det är han som klär på henne på morgonen och därför han som smörjer in henne om det ska bli soligt. Han vet om tröjorna börjar bli för små eller om dom har för många fläckar (hans eget intresse, jag bryr mig inte om fläckar) eller om hon får blåsor på fötterna av skorna. Han vet hur mycket tid det tar att ta hand om ett barn och vad en vinner på att ha lite framförhållning.

Inget av det hade varit möjligt utan antingen nån form av föräldralektion(-er) från min sida eller delad föräldraledighet. Trots INTENTIONER att dela lika bör jag kanske tillägga. För det räcker inte med att tänka att en är jämställd eller vilja vara det eller tänka att en är det. Att dela på föräldraledigheten/ägna ungefär lika mycket tid åt barn/-en handlar om så himla mycket mer än bara att ge barn tillgång till bägge föräldrarna. Det handlar i mina ögon också om en investering i sitt förhållande. Ett sätt att bry sig om varandra och faktiskt dela på både upplevelsen och all vardag som barn för med sig.


5 kommentarer:

Johanna sa...

Håller SÅ med. Har så svårt att inte bli dunderprovocerad när folk inte delar. Komigen, vi bor väl i det land i världen där det är lättast att göra det, HUR kan nån välja bort den möjligheten?!

SARA sa...

Men är det inte mer komplext än så? Eller jo såklart det är, och är övertygad om att vi tycker det båda två hehe. Trots att din man är föräldraledig så ser ju ändå din lista renodlat ut typ såhär: båda 2-5, 10 och 12. Han: 1, och du: 6-9 och 11.

Vi delar också lika på föräldraledigheten, tar ut oändligt mycket ledig tid tillsammans hela familjen, min man är den som arbetat deltid sen H föddes och därför fram till nu skött all kontakt med förskolan, och vår lista ser trots det än mer bedrövlig ut trots de godaste intentioner. (Båda: 5, 6, 10, 12, jag: 1-4, 7-9, 11.) Jag och många kvinnor med mig har ju koll på om mjölken är slut, vad vi ska äta till middag imorgon, om det behöver köpas nya gummistövlar, om vi måste ringa och påminna BVC om treårskontroll eller om det måste läggas ombytesvantar på hyllan på förskolan TROTS att vi båda jobbar heltid (eller ja just i min mans fall deltid) och har delat föräldraledigheten. Patriarkatet sitter ju tyvärr så mycket hårdare än vad vi själva kan justera även om jag FULLKOMLIGT håller med dig om att det är toppenbra och i allra högsta grad önskvärt att pappor tar ut MYCKET föräldraledighet.

SARA sa...

Eventuellt är min kommentar assvammlig och kanske har jag missuppfattat (?) men skyller på två barn och en man som alla ville ha min uppmärksamhet EXAKT samtidigt som jag försökte läsa inlägg samt formulera mig. Hepp!

Linn sa...

Johanna: ja, alltså JAG förstår inte men samtidigt måste jag ju tänka att alla åndå gör det dom tror är bäst för dom? Det är bla därför jag är för villkorad föräldraersättning, för att ge en knuff i rätt riktning så att säga.

SARA: nej, men alltså jag tror att du missförstod/jag var otydlig. Jag menar inte att vi är 100% jämställda hela tiden inom allting men vi tycker vi hsr kommit rätt långt och iallafall inom saker som rör barnet är det rätt lika även om det blir olika i perioder pga fledighet/jobb/övergripande ansvar. Min poäng var egentligen HERREGUD vad vi hade legat dåligt till på listan och utanför om vi INTE hade delat på föräldraledigheten. Då hade garanterat typ alla punkter legat mer eller mindre på mig ÄVEN med intentionen att dela. Sen tycker jag att just vi är rätt jämställda sett tid tid vi lägger på olika grejer och att vi kan prata om dom andra utan att det blir infekterat. Jag försöker också tänka att det ju krävs kommunikation för förbättring. Om en person aldrig har gjort nåt, inte har pratat så myclet om det med kompisar/kollegor/familj osv så tycker jag väl att det också är lite rimligt att det finns viss inkörsperiod och där är ju bland annat föräldraledighet liksom en automatisk upplärningsperiod. Har en inte med regnkläder/'mat/blöjor/whatever så lär en sig väl med tiden att ha det. Typ så.

roth phallyka sa...

HUR kan nån välja bort den möjligheten?!


เย็ดสาว