torsdag, juli 10

Ursäkta tystnaden, vi semestrar

Just exakt nu sitter jag i en liten stuga i på min farbrors sommarhustomt. I sängen sitter jag, med korslagda ben. Utanför fönstren till vänster ser jag Fryken och dom små samhällena som ligger i sluttningarna ner mot sjön. Häromdagen tog vi kyrkbåten från Bjälverud till Lysvik och åt middag på Frykens Pärla och sen ringde vi till Kapten Sören och så kom han med träbåten och tuffade tillbaka oss till Bjälverud. Jag satt bredvid pappa på båten och vi kom överens om att det nästan var exakt som när vi var vid Comosjön i Italien 2011. Värmland är helt klart bland det absolut vackraste jag vet.

Igår tog vi en tur till Klässbols linneväveri, lite för att jag ville köpa fint linne och lite för att få ett utflyktsmål. Vi åt på Olssons lada i Arvika och jag blev väldigt positivt överraskad av hur en liten stad som Arvika kan ha så mycket bra sommaridéer. Hängmattor i stadsparken, marknad på torget och gratis parkering överallt på sommaren. Vi stannade också hos pappas kusin och hans fru i deras mansion vid nån liten insjö och herrejävlar vad fint. Överallt kring mig finns pappa och pappas armé av människor. Dom är jätteroliga och jag är så glad för att vi har den här veckan ihop. Igår tog vi en liten liten paus från alla andra och åkte till Diner 45 i Stöpafors. En tvättäkta (nåja) amerikansk diner med vansinnigt goda hamburgare, ena sidan granne med 45:an till Oslo och den andra till betande kossor.

Snart börjar vi resan hemåt. Först ska vi luncha med farmor och sen ska vi stanna till i Karlstad och äta middag med en familj som jag har känt sen jag var nyfödd, som har barnvaktat mig, som har läst sagor för mig. Världens snällaste. Sen, ikväll, drar vi till Lidköping och det känns både lite skönt och lite sorgligt.

2 kommentarer:

Kalle sa...

Låter fint, alltsammans. Man kan väl tänka sig att det finns rätt mycket uppdämd kreativitet i Arvika nu när de inte längre får utlopp för den i form av festivalen.

Linn sa...

Det tänkte jag faktiskt inte ens på, men det har du rätt i.