måndag, juli 28

Kom på en sak när jag skrev det där om manligt och kvinnligt och objekt i förra inlägget. Snälla rara gulliga tuffa starka tjejer/kvinnor/hens out there: sluta med mansobjektifierandet. Sluta med pojknackar och idolbilder och utseendekrav. Sluta se på Ryan Gosling-gull på internet. Sluta med hjärtögonsmiley så fort det kommer ut en bild på en man med skägg på instagram. Sluta, bara sluta. Ingen, oavsett könstillhörighet, ska behöva känna att den ska passa in i en idolbild. Men det är ju bara på skämt, sa jag för ett par år sen. Men det är ju bara på låtsas, sa jag också. Men det är ju liksom inte det. För varje gång vi dömer nån annans utseende så hjälper vi ju till att ha en värld där utseende trumfar beteende och det är så jävla fel. Visst, det är kul att sitta och poängsätta män som går förbi och tar en öl. Det är roligt att låtsasdreggla till nån snygg dude på teve. (Ja, jag pratar om mitt eget beteende här.) Men det är ett väldigt litet offrande för att få ett bättre samhälle att leva i. Nu slutar vi med det tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Jag har aldrig lyckats formulera detta på ett vettigt sätt, men precis såhär tycker jag också.

Peppe sa...

så jävla bra sagt och tänkt.