torsdag, september 29

Vi måste prata om vädret

Hörrni alla ni som ba gud vad det är dåligt väder! och det är så grått ute och jag är så trött på att det regnar och i största allmänhet bara liksom bryr er om vädret, förklara för mig varför är ni snälla. I don't get it. Vädret är. Punkt. Det finns ingenting vi kan göra för att ändra det och därmed är det väldigt onödigt att gå runt och bli upprörd över det. Och ni som tittar på vädret eller vädersiter eller liknande, why oh why? Så ni vet nån timma innan alla andra om det kommer bli regn eller sol och hinner vara några extra timmar exalterade eller irriterade över det?

Edit: Okej, om man bor i Göteborg, då får man hata på vädret för i Göteborg är det fan konstant skit. Men i Stockholm får man inte hata på vädret för här är det fan konstant fint.

15 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Jo. Å andra sidan finns det de som är beroende av vädret pga praktiska omständigheter.

Linn sa...

Alltså jag förstår dom vars jobb lite hänger på vädret. Typ piloter, sjömän osv. Men vanliga svenssons likt mig själv, nej.

Linn sa...

Eller egentligen så förstår jag inte hur dom kan bli upprörda heller. Det är ju inget att bli upprörd över eftersom man inte kan göra nåt åt det.

Kära Syster sa...

Nix, blir inte upprörd. Men jag klänger mig fast vid vädersiter ändå för att ha koll på till exempel vilka skor jag kan ta. Eller om jag måste ta på mig något som matchar med regnjacka. Typ.

Tack för väderprat. Väder är fint.
/Anna

Sofia sa...

Haha! Nästan varje dag vid frukostbordet brukar Emmie titta ut och säga "Undrar vad det blir för väder idag?". Tydligen pratar vi mycket väder här...fast jag inte tänkt på det. Jag stör mig dock inte så mycket på det. Gillar olika väder men det är bra att ha lite koll på hur man ska klä sig själv och barnen när man ska iväg. Sen om det blir som vädernissarna sagt är ju inte så säkert.

egoistiska egon sa...

Kanske inte upprörd nej, men det Kan vara viktigt.

Linn sa...

Anna: Men det är ju bara att kolla ut? Du planerar väl inte vad du ska ha för skor på dig kvällen innan?

Sofia: haha! Men igen, det är väl bara att kolla ut?

egon: alltså som sagt, jag förstår dom som har yrken som påverkas typ bönder osv. Men förklara gärna hur det kan vara viktigt för vanliga människor vars yrkesliv inte påverkas.

Camilla sa...

Jag lever med Pohlman Junior skulle man kunna säga. Han riktigt frossar i vädersajter och kollar satellitbilder och typ tar sig på snoppen. Så fascinerad är han över fenomenet VÄDER. Fast han jobbar utomhus och är beroende av att veta kommande väder för att kunna planera jobbet. Så okejrå, jag låter honom hållas.

Själv tycker jag lika som du - sluta klaga när vi ändå inte kan göra något åt det! (även om jag precis IDAG har klagat i kommentarsfältet hos Mirijam... ehrm...) Fast man FÅR klaga på när årstiderna inte sköter sig. Det ska inte vara sommar när det är höst osv osv osv. Däremot får man INTE förvänta sig att våren ska börja i februari. Och därmed basta!

Linn sa...

Camilla: en av mina bästa kompisar fan knarkar vädret. Jag låter henne hållas också, trots att hon inte har en alls lika bra ursäkt som din kille. Man får göra sånt med närstående. Fattar dock fortfarande inte fascinationen. Däremot blir jag på riktigt irriterad över folk som liksom hatar vädret när det inte är strålande sol 24/7. Alltså det är ingen idé att hata på vädret. Vädret ger bara ett stort FU till the haters.

egoistiska egon sa...

Jo, men vi är liksom överens. Bara att jag är uppvuxen där man ÄR beroende av vädret utan att det har med ens yrke att göra. Om det skulle bli snöstorm behövdes det vetas för att hålla huset varmt och för att beställa plogbil så man kunde komma till skolan/jobbet etc, om det var regn kanske målarkillen som skulle måla huset avbokas, om det blir torka i sju dagar till behöver växterna vattnas istället för att lita på regnet osv. I stockholm finns ju inte alls det, slutade helt kolla vädret när jag flyttade hit. Om man inte ska resa ngnstans. Sen kan jag må dåligt att vädret vilket gör att jag kan störa mig på det, men det är ju en annan femma.

egoistiska egon sa...

Alltså slutsats: när man är beroende av vädret i ens vardagsliv tror jag det blir väldigt enkelt att man klagar. Mina föräldrar klagar alltid och jag stör mig på det, samtidigt som jag förstår varför det är viktigt liksom.

Linn sa...

Kejrå. Vi är överens även där. Egentligen.

Sandra sa...

Håller med till fullo, blir så jäkla less på människor som bara klagar på vädret hela tiden, är det sol är det för varmt, regnar det är det för blött osv...
Aldrig är dom nöjda.
Kan ju inte göra annat än att gilla läget liksom och det försöker jag göra.
Älskar sol, kanske inte regn och blåst lika mycket men man vet ju att den tiden kommer och varför inte lika gärna gilla läget och göra det bästa av det, klaga hjälper inte så isf får man väl flytta någon annanstans !!
Det kanske rör sig 150 kunder inne hos mig varje dag och hur många gånger tror du man får höra att -"vilket skitväder det är idag, bläää" ?!
Många vill jag lova och det är så energisugande så jag bara mumlar eller svarar att det är väl för fasen igen idé att klaga helt enkelt.
Oj vad jag pladdrade på om detta, behövde nog få ur mig aggressionen =)

Fifi sa...

Meh! Så illa är vädret faktiskt inte här!

Linn sa...

Sandra: Ja, det är sjukt irriterande. Som om det liksom skulle bli bättre av att man gnäller på det?

Fifi: You keep telling yourself that. Närå, skoja ba. Men sen jag flyttade till Stockholm så har jag insett väderskillnaden. Det ÄR verkligen stor skillnad i vädret mellan sthlm och gbg. Mkt konstigt.