måndag, december 10

Helgens bok/julklappstips till sportnörden

Nu har jag ju ägnat större delen av helgen till olika sorters filmer (Happy feet 1&2, senaste Batman, nån dålig romantisk komedi som jag har glömt namnet på, skidor, lite TLC) men jag har även läst ut Chris Cleaves tredje roman Gold. Jag hade väl tänkt mig att jag skulle läsa lite mer, men hey nu blev det inte så och Gold är verkligen inte en bok som behöver sällskap för att göra en helg.

Ni vet ju att jag fullkomligt älskade the other hand när jag läste den och den kommer seriöst vara en contender till årets bok så när jag köpte Gold var det helt ärligt mest för att jag gillade Chris Cleave. Och jag gillar fortfarande Chris Cleave. Kanske ännu mer för språket i den här är helt annorlunda från språket i den första jag läste. Den här är en ganska vanlig historia med ett ganska vanligt språk som handlar om en ganska ovanlig situation med tre elitidrottare. En bok som hade den varit skriven på ett annat sätt hade varit en snoozefest. Nu är den inte det. Det är en jättebra bok, men jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad som gör den bra. Kanske att det handlar om avvägningen mellan ens egna drömmar och andras. Kanske att det handlar om bakgrunden till varför en del blir extrema tävlingsmänniskor och andra (som jag) lägger av i tonåren för att livet kommer i vägen.

Nästa gång jag beställer ska jag köpa den tredje utgivna boken av Chris Cleave och hoppas på att jag blir överraskad den gången också.

Inga kommentarer: