söndag, december 16

Det kallas utveckling, heard of it?

Jag är så inihelvete jävla trött på det här gnället om "svenska traditioner" och rätten att se nåt disneyklipp/säga negerboll/sjunga nationalsången/whatever. Jag är så trött på "låt män vara män och kvinnor vara kvinnor". Sjung din jävla nordensång. Sök på youtube på den oklippta disneyversionen. För guds skull, ta din tidsmaskin och åk tillbaka till 1947 och låt resten av oss njuta av att världen utvecklas och går framåt.

Om det nu är världsomvälvande att du inte får säga negerboll kanske du kan klara dig utan resten av den moderna världens uppfinningar också? Kanske du inte behöver ta medicin mot din astma eller din mamma inte behöver cellgifter eller du behöver valet att göra abort? Kanske du kan leva utan färdigmat och pasta och vitlök och indisk takeaway? Kanske du kan slänga din iphone åt helvete och stänga ner din facebook och dra ur sladden ur din appletv och dator? Kanske du kan säga till din tjej eller mamma eller dotter att sluta tro att hon är värd nåt och sätta igång och städa already?

Det finns ingenting i det som för mig är hänsyn som gör mig mindre svensk, även om jag just nu mest vill säga att om jag är som er så är jag hellre nåt annat. Jag är född här. Jag är typ blond och blåögd och mina gener gör mig kritvit på vintern. Det är totalt irrelevant för min nationalitet. Den sitter inte i hudfärgen eller ögonfärgen eller i ett enstaka ord eller en sekund film. Den handlar om medborgarskap och ingenting annat. Mitt Sverige är fan allas Sverige, oavsett hudfärg eller födelseland.

Ni som inte fattar att det allra viktigaste vi har här i livet är respekt får gärna dra så långt åt helvete det bara går. Ta med dig din trångsynthet och egoism och försvinn ur mitt liv.

"Men det får man väl inte säga i det här landet?"

22 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh vad jag gillar detta inlägg! Var själv inne på samma tema, men du får fram det så tydligt!

tearsandpearls sa...

Den här länken hade en bekant till mej lagt upp på fb igår. Värt att läsa! :) är också otroligt trött på allt det här tjatet nu...

http://carnebro.se/blogg/internet/tintin-pepparkaksgate-och-disney-rena-tomteverkstan/

Anonym sa...

Väl sagt! :-)


Mvh/Micael.

Maria sa...

Heja Linn! Klapp-klapp-klapp!
Ska copy pejsta detta till mitt huvud nästa gång man hamnar i "diskussion".

Johan sa...

Håller med Maria!

Susanne sa...

Väl talat! Håller helt med dig!

Anonym sa...

Ja! Heja dej Linn! Precis så. Är så less på alla dessa vita kränkta svenskar. /Lena

Åsa sa...

Word! Du satte ord på frustrationen/ ilskan jag känt senaste veckorna!

Singelmamman sa...

Väl formulerat!

erika sa...

well put. jag länkade direkt på FB där idioter från the past har orerat om det här. hoppas att d e ok!

Björn sa...

Mycket bra inlägg Linn, det är skönt att man har folk på sin sida i kampen mot dumhetens drev!

Lina Teir sa...

Bra skrivet! Själv tycker jag så här om det hela (bland annat...)

http://linastexter.blogspot.fi/2012/12/om-den-manskliga-rattigheten-att-kranka.html

Ida sa...

Så bra sagt och ytterst välformulerat. Citerade och länkade till dig från min facebook.

Linden sa...

Så jävla rätt! tummar upp.

Anonym sa...

Får hjärnblödning.

Anonym sa...

Bra skrivet. Instämmer.

Sebbge sa...

ja, ta bort nationalsången. ta bort flaggan när vi ändå håller på.

Linn sa...

Men hörrni? NAW! Puss!

Colombialiv sa...

Word!

plingman sa...

Bra där!

Nina Ruthström sa...

Bravo!!!

Maria sa...

Fy fasen vad bra sagt!