tisdag, september 24

Korten på bordet

En mycket kär person till mig tycker att jag i och med barnbidragsinlägget nedan står för dubbelmoral i och med att jag själv är en av dom där ungarna som fått körkort/lägenhet betald genom att barnbidraget gick direkt in på sparkontot. Jag anser att det inte hindrar mig från att tycka att det är fel. Det är inte en individs fel för att hen tar emot pengarna. Jag har full förståelse för er som gör det idag trots att ni kanske inte behöver pengarna och jag hade gjort likadant. Det är ett systemfel som jag gärna ser rättas till. Nu har jag varit inne och lusläst samtliga riksdagspartiers (ej SD för SD är inte ett parti, det är en idiotisk samling av folk utan själ) partiprogram och det enda parti som överhuvudtaget tar upp den här delen av frågan är Centerpartiet som tycker att det vore mer kostsamt för samhället att göra prövningarna än att betala ut i onödan och därför vill behålla systemet som det ser ut idag. Vad övriga tycker vet jag inte, så om nån här vet speak up!

3 kommentarer:

Sandra sa...

Personligen tror jag inte att det är barnbidraget existens som avgör att vissa kids får ett "enklare" ekonomiskt liv än andra.
Gissar att många som fått körkort/lägenhet betald hade fått det oavsett om barnbidraget fanns eller inte, det handlar snarare om en inställning hos föräldrarna på samma sätt som att vissa föräldrar ger ungarna pengar när de pluggar så att de slipper låna av CSN. Sen att det är staten som bekostar barnbidraget är en annan femma,men "förlorade" intäkter i form av räntor till CSN är väl också något som i slutändan drabbar staten I guess.

Christel sa...

Tyvärr är det ju så att SD är det enda parti som förslår en lösning som den som du är inne på. Det suger, jag vet. Vi kan ju dock hoppas att fler partier får upp ögonen för att det är ett bra sätt att göra det på och anammar idén.

Linn sa...

Sandra: nej, det har du helt rätt i. Det jag menar är väl att det skulle kunna göra skillnad om de barn som faktiskt behöver pengarna skulle få mer och de som har det bra ändå klarar sig utan.

Christel: Vad SD tycker är helt irrelevant även i deras parti"politik" eftersom de inte kan tänka nog att göra en budget som håller för det de vill göra. Men nog om SD, vi hoppas att andra vill göra det helt enkelt.