tisdag, september 24

Dagens upprörande ämne

En sak som har stört mig rätt länge och som stör mig fortfarande är att barnbidraget inte är behovsprövat. Och jag vet att det här kanske är provocerande, men om man har råd att spara barnbidraget så kanske man inte ska ha nåt? Tänk om dom pengarna istället kunde ges till såna som verkligen behöver det? Och varför får man extra barnbidrag för fler barn? Har man inte råd med fler barn kanske man inte ska skaffa dom? Det finns säkert nån eller flera här som inte håller med och ni får gärna förklara för mig varför det är som det är idag.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Barnbidraget OCH vårdnadsbidraget borde båda vara behovsprövade. (vårdnadsbidraget är den summa som fk betalar om man tex skiljt sig och den andra föräldern inte bidrar till barnen med pengar).

(jag får båda bidragen och skulle kunna klara mig utan)

Katta Kvack sa...

Det är väl just det, att det inte ska diffa - att alla barn/föräldrar ska få lika samma och att alla ska ha möjlighet att skaffa fler barn oavsett ekonomisk status. Flerbarnsbidraget är inga stora summor, det handlar väl om ett par hundralappar extra per unge - täcker på sin höjd upp ett par blöjpaket eller ett par förpackningar välling per månad.

Linn sa...

Men det diffar ju? Folk som har mycket pengar har ju råd att skaffa barn ändå. Dom behöver inte barnbidrag. Föräldrar, eller blivande/längtande sådana, som har det ekonomiskt ansträngt ska såklart ha barnbidrag och det enligt behov, det vill säga kanske mer än vad alla får idag. Skulle jag och A få barn nu skulle vi till exempel inte behöva nåt barnbidrag. Klart det är gött att få pengar, men vi skulle inte behöva det.

Och flerbarnstillägget förstår jag fortfarande inte. Varför får man mer pengar per unge för att man skaffar fler barn?

Sofie sa...

Hallefuckinglujah! Håller helt med! Stört att vissa kan spara hela barnbidraget i 18 år vilket betyder att deras kids har ett fett sparkonto när de tar studenten medan andra får vrida och vända på varje slant. Dessutom är det väl tänkt att barnbidraget ska vara ett bidrag för att ha råd att ha barn, det är därför det ges till föräldrarna. Alltså inte samma som att det är barnens pengar som ska sparas!

emster sa...

jag tror att det ligger ngn slags ekonomisk stimuli i det där, att om man gör det "gynnsamt" att skaffa barn, gör fler det. Som nu till exempel, när det är lågkonjunktur så vill man (staten) kanske det. Alltså nån (daniel) har berättat nån gång, men jag lyssnade nog inte så noga. :-(

Linn sa...

Sofie: eller hur?!

emster: men det är ju ännu äckligare. Som om barn är nån jävla handelsvara som man ska köpa fram. Euw.

Christel sa...

Anonym, jag håller inte med om det där med vårdnadsbidraget. (Är dock helt med på noterna vad det gäller barnbidraget. Det finns så många andra hål att stoppa dem pengarna i.)Men ingen ska ju ha rätt att smita undan sitt föräldraansvar bara för att den andra föräldern råkar tjäna hyffsat. Det handlar inte om pengarna, det är en principsak.

Bara för att jag som ensam vårdnadshavare har en bra inkomst ska jag inte behöva bära hela kostnaden för allt som vårt barn behöver när hans far bestämmer sig för att det inte var roligt att vara förälder längre.

Sen kan man ju enas sinsemellan om att man inte ska betala vårdnadsbidrag, om båda parterna är med på det. Ingen kan tvinga dig att ta emot bidraget från ditt ex om du inte vill.

Linn sa...

Jag är nog på Christels sida om vårdnadsbidraget faktiskt. Dock att jag tycker att det är föräldern som ska betala och inte staten i de fall där hen har en inkomst. Men om den bortavarande föräldern inte kan betala är det klart att föräldern med barnet ska få en del iallafall.

Heidi sa...

Hej!
Jag skulle definitivt inte klara mig utan barnbidrag. Har tre barn och när jag skaffade dem så hade jag en helt annan ekonomisk situation. Då jobbade jag heltid och med helt ok lön. Nu har jag varit sjukskriven hit och dit, i flera år innan jag fick rätt diagnos på min sjukdom. Alla sjukskrivningar har förstört ekonomin totalt. Det är ju inte så att jag kan stoppa tillbaka ongarna, för att jag inte egentligen har råd med dem... ;-)
Men jag förstår hur du tänker

Linn sa...

Heidi: Jag kanske ska vara lite tydligare. Jag vill inte ta bort barnbidraget. Jag vill att dom som behöver det ska få det eller få ett ännu större medan dom som inte behöver inte ska få nåt. Du behöver det = du borde ha det. Om jag hade haft barn hade jag inte behövt det = jag borde inte ha det.

Jag vill alltså att pengarna ska användas där de behövs, inte gå till en sparfond för att nån ska få skattebetalat körkort eller lägenhet i framtiden.

Aina sa...

Jag tror att tanken med barnbidraget är att jämna ut skillnaden mellan att ha barn och inte ha barn. Alltså oavsett vilken inkomst du har från början. Typ att det aldrig ska vara en ekonomisk fördel att inte skaffa barn (det kan ju ses som ett stimuli till att skaffa dem). Sen har det väl rent historiskt varit viktigt att alla fick eftersom pengarna gick (och går väl fortfarande även om det nog ska ändras) till mamman och det annars var pappan som oftast tjänade mycket pengar men inte tog så mycket ansvar för barnet. Men det är ju mest den historiska bakgrunden.

Anonym sa...

Argumentationen håller inte alls tycker jag.
Barnbidraget ges ju för att fler ska ha råd att skaffa barn. Utan barnbidrag skulle färre barn födas. Vill man det eller inte bryr sig så kan man ju avskaffa barnbidraget. Varför inte föräldraförsäkring och andra riktade insatser till barnfamiljer också?
Sedan har jag svårt för logiken bakom att om man kan spara barnbidraget så behövs det inte. Pengar har inget minne och om man sparar 1500:- i månaden betyder inte det att man sparar just barnbidraget bara att det blir 1500 kronor över varje månad. Med din logik betyder det att alla som över huvud taget kan spara någon krona aldrig skulle få ta emot något bidrag från staten. Det kan man ju tycka men det tycker inte jag.

tmw sa...

Jag tycker du överdriver när du kallar det en handelsvara, men födelsetalet är ju en av alla variabler man måste ta hänsyn till när man styr ett land.

Jag är verkligen ingen expert inom detta område, men ett land lär i slutändan "gå under" om födelsetalet är ett. Dvs ett barn per kvinna.

Alltså, det finns därmed vinster i att lägga skattepengar på att få folk att skaffa barn. Knappast äckligt va?

Ett bra födelsetal borde, om jag spekulerar, ligga på drygt två barn per kvinna.

emster sa...

har kollat lite mer med interwebz. och vänstern tycker tydligen att det är en viktig symbol att alla får barnbidrag, inga konstiga svåra gränsdragningar ska få göras. denna v-politiker (?) (i sundbyberg) drar ngn koppling till att vårt generella välfärdssystem att inte bara de mest behövande har rätt till skattefinansierad skola, sjukvård etc. (sjukvård för är gratis för alla barn).

hittade detta i en insändare till mitt i sundbyberg.

emster sa...

eh, fattar ngn vad jag skrev ovan? blev lite miffo ser jag.

Linn sa...

Aina: Du har säkert helt rätt i det, men jag betvivlar att 1000 kronor är motivationen för att höginkomsttagare skaffar barn. Och angående att det går till mamman så vill nästan alla riksdagspartier att den utbetalningen ska delas lika mellan föräldrarna nu så det kommer nog en lagändring snart.

Anonym: Well, där tycker vi olika. Och jag vill återigen påpeka att jag inte vill ta bort barnbidraget. Jag tycker barnbidrag är en jättebra grej, men om bägge föräldrarna tjänar över 35000 kronor i månaden vardera så tycker jag att deras andel av barnbidraget kan läggas till de som behöver det mer.

Och att man lika gärna kan avskaffa föräldraförsäkring osv är ju rent trams. Förutom att det är två helt skilda saker så tycker jag diskussionen hamnar på en barnslig nivå när man inte får kritisera en sak utan att få "men då kan vi ju lika gärna skita i allt!" tillbaka.

Och igen. Jag vill inte dra in barnbidraget för ALLA. Men om hushållet har en gemensam inkomst på över femtiotusen kronor varje månad så kan dom nog spara pengar även utan bidrag.

tmw: Jag upprepar mig väl här, så se ovan svar. Jag vill ej avskaffa. Jag vill omfördela.

Linn sa...

emster: jag förstår. och har också hört argumentet att alla barn får barnbidrag för det vore så himla orättvist om bara en del skulle få det och dessutom skulle det då bli en indikation på vilka barn som har det sämre ställt. Och helt ärligt tror jag att barn som har det sämre ställt redan vet om det, samma med deras omgivning.

Eelena sa...

Det här har varit den mest intressanta nätdiskussioen som jag läst på länge. Tack för det!

Jo sa...

Håller med!!! Så sjukt mycket. Fattar precis vad du menar även om alla inte verkar göra det. Tycker inte att de som tjänar mer än typ 30 000/mån (bara ett exempel) behöver få barnbidraget. Istället kan de som tjänar under t.ex. den summan få 2000kr i månaden i barnbidrag istället för 1000spänn (eller vad det nu är för tillfället). Är man ensamstående med barna skall man kanske få det även om man tjänar mer än 30 000:- eller så, det är ju en annan grej än om man är två som drar in pengar. Vi är inte beroende av att det föds massa barn i Sverige faktiskt, efter vad jag läst. Dessutom tror jag knappast att de som tjänar mer än 30papp månaden skiter i att skaffa den där andra eller tredje ungen bara för att de plötsligt inte skulle få de dä 1000kronorna per månad längre. Det är ju knappast så att de gör en större skillnad för dem. En i min familj som är väldigt bildad/kunnig inom t.ex. nationalekonomi hävdar dock att det skulle kosta lika mycket eller mer för staten att behovspröva, som det gör nu när alla får det. Detta pga administration, löner till alla som ska handlägga behovsprövningarna, etc. Men det vet jag inte om jag tror på... Jag tycker det ska vara som med bostadsbidraget, att man söker det på en blankett där man anger inkomst osv, och sen får man avslag eller godkännande att få barnbidrag.

Emma Danielsson sa...

man har gjort undersökningar på att barnfattigdomen i de länder som har generella bidrag är lägre än i länder som är behovsprövade. sedan finns det säkert en massa andra aspekter och parametrar hit och dit, men det verkar onekligen som att det är det mest effektiva.

min åsikt är att det är tråkigt om något ska gå från att vara allmän välfärd till något behovsprövat och som med största sannolikhet kommer innebära ett socialt stigma. är man orolig över att höginkomsttagare roffar åt sig barnbidraget kan man exempelvis reglera inkomstskatten.

Lisa sa...

Hej!

Vill bara säga att bidraget ensamstående föräldrar får heter underhållsstöd / underhållsbidrag och inte vårdnadsbidrag.

Vårdnadsbidrag är något helt annat. Det kan föräldrar som är hemma med barn under tre år (barn som alltså inte går på förskola eller hos dagmamma) ansöka om när föräldradagarna är slut.